וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבועות שהתפוצצו-מדוע מאוכזבים תושבים ברהט ממפעל סודה סטרים?

אחמד אבו סוויס

8.10.2015 / 10:02

עשרות בדואים מרהט טוענים כי פוטרו לאחרונה מעבודתם במפעל 'סודה סטרים' בנסיבות בלתי מוצדקות. הנהלת החברה לטענתם, מעדיפה להוזיל את עלות הייצור על ידי העסקת עובדים פלסטינים. 'סודה סטרים' מכחישה את טענות העובדים

סודה סטרים/צלם: בני בן סימון, עורך וידאו: מיכאל ברגמן

ההכרזה על הקמתו של מפעל 'סודה סטרים' בנגב לפני כ 3 שנים הייתה בשורה תעסוקתית וכלכלית משמעותית עבור תושבי הדרום ובמיוחד עבור תושבי רהט. חזון המייסדים הראשוני של משרדי הממשלה השונים והמועצות רהט ובני שמעון היה להביא מפעל גדול לאזור התעשייה 'עידן הנגב' שיתחייב בין היתר, גם להעסקתם הקבועה של עובדים בדואים מהדרום.
במאי 2014 החל המפעל לעבוד באופן רשמי. 300 עובדים נקלטו מכול רחבי הארץ , עשרות מתוכם תושבי רהט ששמחו כאמור על ההזדמנות התעסוקתית האיכותית שניתנה להם . כעת טוענים רבים מתוכם שהנהלת החברה מפרה בשיטתיות את התחייבותה לבדואים, ומעדיפה העסקת עובדים פלסטינים במפעל השני של החברה במעלה אדומים על פניהם.
סאלח אבו גנים מרהט, אחראי קו ייצור לשעבר במפעל, טוען כי אחד המנהלים בחברה הודה בפניו כי אין כל קשר בין יכולותיו המקצועיות לנסיבות פיטוריו. "מנהל המחלקה התקשר אלי, ביקש ממני לבוא למשרדו ואז אמר לי: 'אתה סיימת לעבוד'. שאלתי אותו מה הבעיה ? הייתה איזושהי תקלה בעבודה או משהו דומה לזה ? הוא אמר לי - לא. 'הפלסטינים שקיבלו אישורי עבודה נכנסים למפעל ואין לך מקום לנהל אצלנו. הבטחת העבודה במפעל הייתה כמו בלון שהתפוצץ. הכול דיבורים באוויר. ראש עיריית רהט הבטיח לנו שהעבודה במפעל תוריד את אחוזי האבטלה בעיר – ובינתיים קורה בדיוק ההיפך", כך לטענתו.
תלונות דומות לזו של אבו גנים נשמעות גם מפי תאמר אלהוזייל, עובד אחר שפוטר לאחרונה. "הבעיות האמתיות של המפעל הם של המנהלים. הם מתייחסים לעובדים כאילו אנחנו עבדים ומעדיפים עובדים מאזור ירושלים", לדבריו.
ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבאן , טוען כי קיים פגם ערכי בהתנהלות החברה. "היה הסכם מוסרי עם הנהלת המפעל במטרה להעסיק את הצעירים ואת הצעירות ברהט. אנחנו רואים שפחות מ10% מהעובדים הם מרהט , והעבודה בתוך המפעל לצעירים והצעירות היא עבודת כפיים ולא עבודה איכותית שציפינו לה. חלק מטענות המנהלים על כך שהצעירים שלנו לא מתאימים לעבודות לניהול כי הם לא נולדו חכמים או מוכשרים –בלתי מוצדקות. ניתן היה לשלוח את העובדים לסדנאות הכשרה במטרה שישתלבו בתוך המפעל בצורה מוצלחת"
העובדים שפוטרו דורשים לבדוק את התנהלות החברה ואם היא אכן עומדת בתנאי המענקים שהוענקו לה על ידי המדינה. בחברת סודה סטרים דוחים בתוקף את הטענות ואומרים כי החברה מעסיקה ומטפחת במפעל הדגל שלה בפארק התעשייה עידן הנגב כ930 עובדים וצפויה לקלוט מאות נוספים בתנאי העסקה שוויוניים. עוד מוסיפים בחברה כי הם גאים בכך שכ30% מעובדי המפעל הם בדואים וכי קיים מסלול ייעודי פעיל להעסקת אימהות בדואיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully