וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מו"מ קדחתני: נחתם אחד מהסכמי הסחר הגדולים אי פעם

6.10.2015 / 18:34

12 מדינות מאזור האוקיינוס הפסיפי, בהן ארה"ב, קנדה ויפן, חתמו על החבילה שתשפיע על כ-40% מהכלכלה העולמית. ההסכם זקוק עוד לאישורי הפרלמנטים ובוושינגטון רבים מטילים ספק בהשפעותיו

שרי המסחר של 12 מדינות באזור האוקיינוס השקט לאחר החתימה על הסכם הסחר ביניהן, 5 באוקטובר 2015. רויטרס
שרי המסחר של מדינות ה-TPP לאחר החתימה על ההסכם, אתמול/רויטרס

12 מדינות חתמו אתמול (שני) על הסכם הסחר הטרנס-פסיפי, אחד מהסכמי הסחר השאפתניים ביותר זה דור. ההסכם (TPP), שעליו חתמו בין היתר ארצות הברית, קנדה, יפן ואוסטרליה, צפוי להשפיע על 40% מהכלכלה העולמית, אולם הוא מעלה ספקות בקרב חברי קונגרס אמריקנים רבים. ההסכם דרוש עוד את אישור 12 הפרלמנטים של המדינות החברות.

ההסכם נחתם באטלנטה אחרי שיחות מרתוניות בין הצדדים והוא עשוי לעצב מחדש תעשיות שלמות, לשנות את מחיריהם של מוצרים החל מגבינה ועד תרופות לסרטן ולהשפיע על חברות תרופות ויצרניות כלי רכב. אם יאושר, תוך חמש שנים אמורים להתבטל מכסים בכמעט 18 אלף סוגים שונים של מוצרים.

כמו כן, יהיה מדובר בהישג עבור נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שצפוי לקדם היום את ההסכם ולהפיג את החששות בקרב אנשי העסקים בארצו. הממשל האמריקני מקווה שהברית ההיסטורית תגדיל את השפעתה של וושינגטון בדרום-מזרח אסיה מול העלייה בכוחה של סין, שאינה חלק ב-TPP.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן, 1 באוקטובר 2015. רויטרס
יקדם את ההסכם. נשיא ארה"ב ברק אובמה/רויטרס

התגובות הראשונות בקונגרס האמריקני, הן מצד דמוקרטים והן מצד רפובליקנים, נעו מהבעת זהירות לספק. הסנאטור ברני סנדרס, שמתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות ב-2016, הזהיר כי ההסכם יגרום לפיטורים רבים ויפגע בצרכנים. "בסנאט, אעשה ככל שבידיי כדי להכשיל את הסכם ה-TPP", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

רבים מחברי מפלגתו של אובמה, לצד איגודי עובדים, חוששים שההסכם יגרום לפיטורים ויחליש את החוקים שנועדו להגן על הסביבה. הרפובליקנים, מנגד, מתנגדים לכך שחברות הטבק לא יוכלו לתבוע את הממשלות החברות בברית על צעדיהן נגד עישון.

ה-TPP – שכולל את אוסטרליה, ברוניי, קנדה, צ'ילה, יפן, מלזיה, מקסיקו, ניו זילנד, פרו, סינגפור, ארצות הברית וסינגפור – קובע תקנים בסיסיים הנוגעים במגוון רחב של נושאים, החל מזכויות עובדים ועד הגנה על הסביבה. שרי המסחר של המדינות אמרו כי ההסכם יהיה פתוח בעתיד להצטרפותן של מדינות נוספות, בהן גם סין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully