וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוטלה, פייסבוק, משיח ובנימין: השמות שנאסרו ברחבי העולם

ליטל גנה

31.10.2015 / 8:45

מדינות רבות ברחבי העולם מעגנות בחוק רשימת שמות אסורים או קובעות כי אין לקרוא תינוקות בשם שיחשוף אותם ללעג ולקלס. איפה ההורים חייבים להעביר את שמות ילדיהם לאישור הממשלה, ואיזה שם שלח אימא מנורבגיה למאסר? התשובות בפנים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 02.12.2014. אמיל סלמן, הארץ
נאסר לקרוא תינוקות על שמו בסעודיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו/הארץ, אמיל סלמן

מדינות רבות ברחבי העולם עיגנו בחוק רשימת שמות אסורים, וחלקן אף קבעו אלו שמות עלולים לגרום לאדם להיות חשוף ללעג. חלק מאותן מדינות אוסרות שמות מסוימים משום שאלו בלתי קריאים או א-מגדריים. אחרות פוסלות שמות שאינם מתאימים למורשת, או לדת המדינה. וישנה מדינה אחת, איסלנד, שקבעה לאזרחיה מכסה מצומצמת של שמות המתאימים לנשים ולגברים - וממנה ניתן לבחור את שם הילד. אל דאגה, ביורק כלולה בה.

בישראל לא מעוגנת בחוק רשימת שמות אסורים. אולם ב"חוק השמות תשט"ז 1956" נכתב כי שר הפנים "רשאי לפסול בחירת שם, אם סבור הוא שהשם החדש עלול להטעות או לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו". ב-2011 הגישה חברת הכנסת מירי רגב, כיום שרת התרבות, יחד עם ח"כ זבולון אורלב, הצעת חוק פרטית לפיה יתווסף לחוק תיקון לפיו לאחר המילה "רגשותיו" ייכתב: "או לגרום נזק לקטין". השניים טענו כי שמות רבים לא נפסלו בארץ אף שאינם ראויים, לדבריהם. הם הזכירו שמות כמו נענע, חלון, גוזל נשרים, מתוק, מרה, גחלילית, שוויונה, זרובבל, סנאית, זרם, אדולף ושולחנה. אולם הצעת החוק לא הוכנה לקריאה ראשונה. לפניכם כמה דוגמאות מהעולם להשוואה.

בנימין

נמצאה הסיבה לדחיית יוזמת השלום הסעודית? ב-2014 פרסמה ערב הסעודית רשימה של 50 שמות אסורים לתינוקות. אף שגם באיסלאם, כמו ביהדות, "בנימין" הוא שמו של בנו של הנביא יעקב ואשתו רחל, השם נאסר לשימוש בעקבות זהותו של ראש הממשלה הישראלי. באתר "אינדיפנדנט" הבריטי פורסמו שמות אסורים נוספים, בעיקר בשל ייחוסם המערבי: לינדה, אליס ואיליין.

נוטלה. ShutterStock
הורים מצרפת רצו לקרוא לבתם על שם ממרח האגוזים. נוטלה/ShutterStock

89, מלך, לוציפר ומשיח

לרשויות בניו זילנד אין סבלנות להורים בעלי דמיון מפותח, חוש הומור במקרה הטוב, או סתם רשעות במקרה הרע - ולכן, שמות התינוקות צריכים לקבל אישור מהממשלה. ב-2013 שחררה ניו זילנד את רשימת השמות האסורים לשימוש, ולצדה נתון מעניין עוד יותר: מספר הפעמים שהורים שונים ביקשו לכנות את ילדיהם בהם. לפי CNN, המנצח הגדול של הרשימה הוא השם "צדק", עם 62 בקשות, אחריו "מלך" עם 31, ובמקום השלישי והרביעי "נסיכה" ו"נסיך". כעת מובן לגמרי מדוע הזמרת הניו-זילנדית לורד שרה "לעולם לא נהיה בני מלוכה" בשירה "Royals" - שהגיע בצורת היחיד שלו למקום החמישי ברשימת השמות האסורים. עוד ברשימה: לוציפר, 89, משיח, אנאל ו-* (כוכבית).

עקומה/אקומה

זה לא מה שאתם חושבים - זה גרוע מכך. הכול החל כזוג הורים יפנים, שיגהארו סאטו בן ה-30 ואשתו איאקו בת ה-22, החליטו באוגוסט 1993 לרשום את בנם הבכור בשם AKUMA - שטן ביפנית. לפי העיתון האמריקני "לוס אנג'לס טיימס", הרשויות באקישימה, עיירה בטוקיו, אישרו תחילה את השם, אולם פקידים בערכאה גבוהה יותר החליטו כי השם אסור בשימוש משום שקריאת הילד בו יגרום לכך שהוא יהיה נתון ללעג ולקלס. הסוגיה הגיעה עד לישיבת הממשלה דאז, שבמהלכה התווכחו שר הפנים עם שר המשפטים אם למדינה ניתנה הזכות כלל להחליט בנושא, זאת אף ששניהם הסכימו כי "שטן" אינו שם ראוי לילד. מאז הוחלט כי השם אינו קביל - כך לפי ה-BBC.

נוטלה

בני זוג מהעיר ואלנסיין שבצפון צרפת החליטו לאחר הולדת בתם בספטמבר 2014 לקרוא לה על שם ממרח האגוזים המפורסם, בתקווה שתשקף את אותה המתיקות ותזכה לאהבה הרבה שלו רוחשים רבים. אולם השופט, שיש שיכנו אותו מריר, לא הסכים לכך והתעקש כי שם זה עלול להוביל ל"אמירות לועגות ולא מועילות". בסופו של דבר קבע בית המשפט כי שם התינוקת יקוצר לגרסה הקונבנציונלית יותר "אלה". עם זאת, הפסיקה נעשתה בהיעדר ההורים, כך שייתכן שבמחשכים הם עדיין קוראים לבתם "נוטלו'ש".

תות

בינואר 2015 נדרש אותו שופט מוואלנסיין להחליט אם יש לאשר להורים לכנות את בתם הרכה בשם fraise – תות בצרפתית. לפי העיתון הצרפתי "לה וואה דו נורד" (קול הצפון), השופט קבע כי אין לאשר שם זה לתינוקת בטענה כי ייתכן שמלעיזים ישתמשו בביטוי "ramene ta fraise" (בצרפתית: "תביאי את התחת שלך לכאן") כדי להקניטה. הוריה החליטו לבסוף לקרוא לה "Fraisine", שם צרפתי עתיק שהיה פופולרי במאה ה-19.

תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
השם היה עלול "להוביל להשפלת" התינוק. אוסמה בן לאדן/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

אוסמה בן לאדן

מעט אחרי פיגועי 11 בספטמבר, החליט זוג טורקי מקלן שבגרמניה לקרוא לבנם בשם הארכי-טרוריסט. לא לקח זמן רב לרשויות הגרמניות לפסול את השם במסגרת ההנחיות לפיהן, אין להעניק לאדם שם שעלול "להוביל להשפלתו". מעבר לכך, גרמניה אינה מאפשרת הענקת שם לתינוק שמדינת מוצאו של הוריו אוסרת עליו. אגב, ב-BBC פורסם לפני כשלוש שנים כי גרמנים המעוניינים לקרוא לילדיהם "לגולאס" כן מוזמנים לעשות זאת, אבל מאטי - לא. זאת משום שלא ברור מהשם מה מגדר האדם הנושא אותו.

BRFXXCCXXMNPCCCCLLLMMNPRXVCLMNCKSSQLBB11116

שבדיה מנהיגה חוק שמות קשוח ומעורפל במיוחד לפיו, "שם פרטי לא יאושר אם הוא עלול להיות פוגעני או לגרום לאי-נוחות לאדם המשתמש בו, או אם מסיבה מובנת מאליה אינו מתאים לשמש כשם פרטי". ב-1996 החליט זוג הורים למחות נגד הרשויות ולכן רשם את בנו תחת השם, שבמפתיע אינו קשור לפגם במקלדת, Brfxxccxxmnpcccclllmmnprxvclmnckssqlbb11116, ונהגה Albin. השם כמובן נדחה ובתגובה ניסו ההורים לרשום את בנם בשם בעל האות היחידה: A. אולם גם הוא לא התקבל. שם נוסף שנדחה הוא אללה. שמות אחרים שכן התקבלו במדינה: גוגל ומטאליקה.

רובוקופ.
לפחות ילד מקסיקני אחד נקרא על שמו. רובוקופ

טרמינייטור, רובוקופ

הרשויות במדינת סונורה שבצפון-מערב מקסיקו החליטו בפברואר 2014 לומר "אסטה לה ויסטה" לשמות מוזרים וגיבשו רשימה של שמות אסורים שנשלפו ממשרדי רישום התינוקות במדינה. עם זאת, הרשימה הורכבה משמות שכבר ניתנו לילדים בעבר ולכן במקסיקו ניתן למצוא לפחות אדם אחד ששמו "טרמינייטור", שם הרובוט הלקוח מתוך הסרט "שליחות קטלנית" מ-1984. עוד ברשימה, לפי סוכנות רויטרס: היטלר, בורגר קינג, רולינג סטון, פייסבוק, רובוקופ, מילה (CIRCUMCISION) וגם הצי האמריקני (USNAVY).

@

סין, כמו מדינות נוספות ברחבי הגלובוס, אינה מאפשרת לקרוא לתינוקות בסמלים או בספרות. אולם במקרה זה טענו ההורים כי הסמל @, הנהגה בסינית ai-ta, דומה לביטוי שמשמעותו "אוהבים אותו". המפלגה הקומוניסטית לא אהבה את זה ופסלה את השם. לפי "יאהו", המשטרה הסינית היא זו שמנפיקה את תעודות הלידה וזו ששולטת על מבחר השמות.

קרולינה, דאנקן

בפברואר 2013 סערה איסלנד סביב מקרה של נערה בת 15 שרצתה לשמור על שמה - בלייר. שנה קודם לכן, אמה ביורק איידסדוטיר טענה כי לא ידעה שהיא עוברת על החוק כשקראה כך לבתה. הרשויות טענו כי שמה, שמשמעותו "בריזה קלה", הוא שם גברי ולכן לא אושר. לבסוף, החליט בית משפט לקבל את טענת הנערה ולאשר את שמה למרות התנגדות הרשויות. איסלנד, כמו גרמניה ודנמרק, ידועה בחוק השמות השמרני שלה, המכיל 1,853 שמות מותרים לנשים ו-1,712 לגברים. השמות מותאמים לאל"ף-בי"ת האיסלנדי שאינו מכיל את האות C. כך שגם שמות "נורמטיביים" כמו דאנקן וקרולינה אסורים. הורים שמעוניינים לחרוג מהרשימה נדרשים להגיש בקשה, בתשלום כמובן, ולחכות לאישור הממשלה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אסור לקרוא לתינוק על שם האקט במלזיה. יחסי מין/ShutterStock

007, יחסי מין

לפני כמעט עשור קצו הרשויות המלזיות בהחלטות תמוהות של הורים במדינה ופרסמו רשימת שמות אסורים לשימוש. לפי ה-BBC, באופן לא מפתיע נאסרו שמות כמו צ'או טאו (ממלזית: ראש מסריח), 007, ג'יימס בונד, סור צ'אי (ממלזית: משוגע) ו-ווטי (ממלזית: יחסי מין). אולם להורים שמורה הזכות לערער על פסילת שם.

פי הטבעת

דנמרק ידועה גם היא בחוק שמות קשוח במיוחד המעגן בתוכו רשימה של 7,000 שממנה ניתן לבחור שמות שאושרו בעבר. הורים שמעוניינים לחרוג ממנה יכולים להגיש בקשה אולם בכל שנה הרשויות דוחות 250 שמות. בשמות שנדחו ניתן למצוא בין היתר: קוף, פלוטו ופי הטבעת (Anus).

שישי

החוק באיטליה מאפשר למערכת המשפט במדינה לפסול שמות תינוקות שעלולים "להגביל את האינטראקציה החברתית של הילד וליצור חוסר ביטחון עצמי". זוג הורים החליט לבחור לילדם שם מתוך ספרו של דניאל דפו, "רובינזון קרוזו" - שישי (בעברית תורגם שם הדמות ל"ששת"). בית המשפט העליון במדינה קבע ב-2008 כי השם Venerdi (יום שישי) עשוי לחשוף את הילד ללעג בעתיד משום שעולה ממנו האסוציאציה "נחיתות קומה". ב-BBC נכתב כי ההורים, שאולצו לשנות את השם, איימו לקרוא לילדם הבא מרקולדי (יום רביעי).

שרה

גם מרוקו מציעה להורים לקרוא לילדיהם בשמות מתוך רשימה של שמות הקשורים ל"מורשת המרוקנית". השם שרה למשל כשנכתב ללא H בסופו, Sara, מותר על פי חוק. אלא ש-Sarah אסור. למה? Sarah מיוחס לשם התנ"כי שרה בעברית. השם ברבר נאסר אף הוא, בשל הסיבה שהוא נושא עמו אסוציאציה שלילית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully