וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים על המחסור בירקות: "ענף של 'יהיה בסדר'. אנחנו נשחקים"

1.10.2015 / 19:30

המחסור בפירות וירקות מכעיס את נשיא התאחדות החקלאים. בראיון לאולפן וואלה!NEWS הוא אומר: "יש פה כשלון של המדינה שהגיע לצלחת של הצרכנים. איך זה שהחקלאים הטובים בעולם לא מצליחים להביא פרנסה?"

עריכה: שניר דבוש, צילום: מאיר וקנין

המדפים בסופר עדיין ריקים, גם בסוף השבוע הזה, ומה שיש עולה ביוקר - לא רק העגבניות. דובי אמיתי, נשיא התאחדות החקלאים והאיכרים מזהיר שהמשבר עדיין רחוק מסיומו. "אני צופה שבשלושת השבועות הקרובים יורגש מחסור בעגבניות", אמר בראיון לאולפן וואלה! NEWS, והוסיף: "בעוד שבוע נתחיל לראות אספקה סדירה של שאר הירקות. בכל מה שקשור בפירות, מדובר בחילופי עונות, אז ייקח עוד קצת זמן".

לאמיתי יש בטן מלאה על הטיפול בחקלאים, ולא רק בזמן המשבר הנוכחי. לדבריו, "גם לי קשה לראות את המדפים ריקים, אבל אנחנו חמש שנים נשחקים ולא מרוויחים. יש פה כישלון רב-מערכתי, אותו אני זועק למעלה מכמה שנים והיום הצרכנים מרגישים אותו במקרר ובצלחת. יקר מאוד ומסוכן מאוד פה להיות חקלאי. יש פה כשל של שנים. בכל מדינה מתוקנת החקלאות היא ענף מתוכנן, במדינת ישראל החקלאות הוא ענף של 'יהיה בסדר'. החקלאים נמצאים בקרב הישרדות אינסופי מול תשומות גבוהות של מים והעסקת עובדים. אנחנו ראש החנית העולמי מבחינה מקצועית, אבל כשלון מבחינה כלכלית".

"החקלאים הם חומר אנושי מדהים", הוא מגן על חבריו, "עובדים 20 שעות ומתפללים שבסוף החודש יוכלו להביא פרנסה הביתה. בחמש שנים האחרונות נסגרים משקים ויש היום ירידה של 20% בצריכה במדינת ישראל. אם לפני חמש שנים גידלנו 20 אלף דונם חממות בשנה האחרונה רק 10,000. הסיבה? שחיקה בחקלאות ופחות חקלאים שחשופים לפגעי מזג האוויר ומזיקים".

דוכן למכירת פירות וירקות, "פירות וירקות קובי", בשוק מחנה יהודה. עומר מירון
"צופה שלושה שבועות של מחסור בעגבניות"/עומר מירון

על הפתרון של שר החקלאות אורי אריאל, לייבא עגבניות מטורקיה ומדינות נוספות, הוא אמר: "הופתעתי מהפתרון היצירתי שלו. במדינה מתוקנת לחקלאים יש רשת בטחון ורק אצלנו נותנים רשת בטחון ליבואנים. צריך לתמוך בחקלאים ולתת להם רשת בטחון".

"גם במצב של שגרה ישנם פערים אדירים בין המחיר שמקבל החקלאי לבין המחיר שמקבל הצרכן", מדגיש אמיתי, "מדובר בקרטל שעושק את החקלאים ואת הצרכן. אני מוכר תפוח בשני שקלים, למה אתם צריכים לשלם עליו תשעה שקלים?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully