וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מעניקה ביטחון לצבא אסד - וישראל משלמת את המחיר

28.9.2015 / 11:08

הפסקת האש עם חיזבאללה והנוכחות של הצבא הרוסי, מעניקות לסוריה את האפשרות לחזור וללחום במרץ בריכוזי המורדים שבגבול הצפון. החשש בצה"ל: כוחות חיזבאללה בגולן הסורי יפעלו להגברת המתיחות בגבול

צילום: מאיר וקנין, עריכה: טל רזניק

(בחודש שעבר: ארבע רקטות נורו לצפון הארץ מסוריה)

הירי משטח סוריה לשטח ישראל בימים האחרונים לא היה מכוון, על פי הערכתם של גורמי צבא, אלא נגע לקרבות העזים שבין צבא אסד לבין המורדים בקונייטרה שבצפון רמת הגולן הסורית. עם זאת, שר הביטחון משה יעלון נתן אור ירוק לצה"ל לתקוף – והצבא הוציא מכלל שליטה את התותח היורה. מקור הירי, ככל הנראה של פגזים, זוהה במוצב של חטיבה 90 של הצבא הסורי, ובשל החשש לזליגות נוספות ולהמשך הקרבות – הגיבו בצה"ל במהירות לעבר שני יעדים של הצבא.

גורמים בצה"ל ובמערכת הביטחון מעריכים כי הצבא הסורי החליט לחדש את הקרבות עם המורדים על רקע תחושת הביטחון שקיבל הודות לנוכחות הרוסית בסוריה והעיסוק בלחימה מול ארגון "המדינה האיסלאמית" (דעאש). גם ההודנה – הפסקה האש – בת חצי השנה בין צבא אסד וחיזבאללה לבין המורדים באזור אידליב, זבדאני וערסאל, חיזקה את הכוחות.

כך, לוחמי צבא אסד וחיזבאללה בהנחיית איראן החלו להסיט כוחות ולהחזיר גושי שטח אסטרטגיים, בדגש על רמת הגולן בגבול הישראלי. כמו כן, מנסים הכוחות להרחיק את המורדים מהשטחים שבשליטתם כמו קונייטרה החדשה, חאן ארנבה והכפר חאדר. כמה ארגוני מורדים קטנים התאחדו בתגובה לפעולת ההשתלטות על הציר המרכזי המוביל מקונייטרה החדשה לדמשק, אך בשלב זה מצליח הצבא הסורי לדחוק אותם באמצעות ירי ארטילרי.

תמונה מהפצצה ישראלית על עמדה סורית בעקבות ירי הרקטות. טוויטר, צילום מסך
ישראל תקפה יעדים בסוריה, בחודש שעבר/צילום מסך, טוויטר

מעת לעת עדיין מתקיימות הפרות של ההודנה בפאתי זבדאני ואידליב, אך יש גם אירועים חיוביים שמעידים על שינוי היחסים בין הצדדים הלוחמים. ביממה האחרונה, התירו אנשי חיזבאללה להכניס מורדים שנפצעו קשה לבית החולים על שם חומייני בבעלבכ שבלבנון. לא ברור אם המהלך נועד לשם הצלת חיים או לצורכי מיקוח בעתיד בעניין החלפת שבויים, אך הוא בהחלט מעיד על שינוי חיובי ביחס של צד אחר לאחר, ואולי אף יקדם יצירת הסכמה על אזורי שליטה ברורים.

ניתן להניח שאם הפסקת האש בין הצדדים תימשך ללא הפרות, והלחימה של רוסיה נגד דעאש תהיה אפקטיבית, אזי כוחות צבא סוריה וחיזבאללה עשויים להגביר את הנוכחות ברמת הגולן בלחץ איראני. כך, תתגבר המתיחות גם בגבול הישראלי – דבר שיעסיק רבות את צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully