וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שישה חודשי גלות: נשיא תימן הצטרף לממשלתו ושב לעדן

הנשיא עבד רבו מנסור האדי שב לעיר שממנה נסוגו המורדים החות'ים בחודש יולי, ובכך חבר לממשלה שחזרה למדינה לפני כשבוע. בצנעא לעומת זאת עדיין מתנהלים קרבות עזים בין המורדים לבין כוחות הקואליציה הסעודית

עריכה: קשת סידי
נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי בעיר עדן, 21 במרץ 2015. רויטרס
הנשיא עבד רבו מנסור האדי/רויטרס

נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי נחת אתמול (שלישי) בעיר עדן שבתימן בפעם הראשונה מאז שנמלט בחודש מרץ האחרון לערב הסעודית בעקבות השתלטות המורדים החות'ים על המדינה. גורם בממשלה התימנית אמר כי האדי יבלה את חג הקורבן בעדן, ולאחר מכן יטוס לניו יורק כדי לנאום במליאת האו"ם. בהגיעו לעדן, בירך האדי את ראש הממשלה חאלד בחאח ושבעה משריו, שחזרו גם הם לעיר בשבוע שעבר לאחר שנאמניו של האדי וכוחות הקואליציה בהנהגת ערב הסעודית השתלטו עליה.

הקואליציה החלה להתערב במלחמת האזרחים בתימן עוד בחודש מרץ, במטרה להשיב את האדי לכס השלטון. בחודש יולי האחרון הצליחו הכוחות להשתלט על עדן, עם נסיגת המורדים החות'ים ממנה. חרף העובדה שעדן וחלקים נרחבים מדרום המדינה נכבשו בחזרה מידי המורדים, איחוד המדינה והשבתו המלאה לשלטון של האדי היא בלתי אפשרית בשלב זה, מאחר שנראה כי קבוצות חמושות ופעילי אל-קאעדה עדיין פועלים באזור.

נאמני נשיא תימן המודח בדרכם לבסיס אל-אנאד, בסיס חיל האוויר הגדול ביותר במדינה שנשלט על יד החות'ים, 3 באוגוסט 2015. רויטרס
כוחות המורדים החות'ים סמוך לעדן, באוגוסט/רויטרס

בשבוע האחרון פתחו כוחות קרקע של מדינות ערב ונאמני הנשיא במתקפה נרחבת במחוז מאריב שממזרח לבירה צנעא במטרה להשתלט מחדש על העיר שנמצאת בידי החות'ים מאז ספטמבר אשתקד. גם מטוסי הקואליציה היו שותפים למתקפה, ולפחות 70 בני אדם נהרגו בהפצצות שביצעו בבירה בימים שני ושלישי. כמו כן, דובר הצבא הסעודי אמר כי שני חיילים תועים שנכנסו ביום שלישי לשטח האויב בבירה, ככל הנראה מוחזקים בידי החות'ים. "שני חיילי הכוחות הסעודיים נעדרים לאחר שאיבדו את דרכם", אמר הגנרל אחמד אל-אסרי בהצהרתו. "עדויות מצביעות על כך שהם חיים ומוחזקים בידי החמושים".

ממשלתו של האדי פרשה לפני כשבועיים משיחות השלום שהתקיימו בינה לבין החות'ים בחסות האו"ם. סוכנות הידיעות הרשמית של הממשלה התימנית הבהירה כי היא לא תסכים להמשיך במשא ומתן עם המורדים עד שהם לא יישמו את החלטת מועצת הביטחון מחודש אפריל האחרון, שקראה לנסיגתם מהערים המרכזיות במדינה ולהכרה במשטרו של האדי.

הפצצות הקואליציה הסעודית בעיר צנעא, תימן – 12 במאי 2015. רויטרס
הפצצות הקואליציה בצנעא, במאי/רויטרס

האדי תפס את השלטון בתימן בשנת 2012 לאחר שמחאות "האביב הערבי" במדינה הביאו לסיומן של 30 שנות שלטונו של עלי עבדאללה סאלח. בדומה לחות'ים, הוא שם לעצמו למטרה לכבוש את רוב שטחה של תימן בכוח הזרוע. המורדים, וסאלח לצדם, טענו כי האדי וממשלתו מושחתים ולא הסכימו לקבל את עובדת שלטונות. עם זאת, מועצת הביטחון של האו"ם החליטה כי הוא שליטה הלגיטימי של תימן בעיני הקהילה הבינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully