וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן על הקלת הוראות הפתיחה באש: "לא מתכוונים שייהרגו אנשים"

21.9.2015 / 12:57

במהלך כינוס פגרה בכנסת שעוסק באירועים בהר הבית, אמר השר כי "מיידי האבנים צריכים לדעת שהאמצעים לפי החוק יינקטו כלפיהם". הרצוג: "נתניהו עלול להיות האחראי לאינתיפאדה השלישית". דיסקין: "מי שחושב שיד קלה על ההדק תביא להפסקת טרור האבנים – טועה"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס היום (שני) לאירועים האחרונים בהר הבית ובירושלים במהלך כינוס פגרה של הכנסת. הוא הבהיר לגבי הקלת הוראות הפתיחה באש, כי "הכוונה היא לא שיהרגו אנשים, אבל אם מישהו זורק אבן או בקתב הוא צריך לדעת שכל אמצעי לפי החוק יינקט כלפיו". הוא הוסיף: "ביקשתי לבחון את השימוש ברוגר, רובה 0.22 שהסכנת חיים ממנו פחותה, כדי לסכל פיגועים בלי שייהרג מישהו אחר באותה פעולה".

בדבריו, אמר כי חברי הכנסת משמאל מנסים להטעות את הציבור כאשר הם מאשימים את ממשלת נתניהו בהסלמה. "חברי הכנסת חושבים לציבור יש זיכרון קצר", אמר. "הם מוכרים להם, שהסיבות ליידויי האבנים הן או שלא קיבלנו את התזה הגאונית של יש עתיד על ועידה אזורית, או שמא הסיבה המרכזית לגלי האלימות היא היעדר תקווה ואופק מדיני. אז לא, הציבור חכם, הוא לא טיפש, הוא לא שוכח שגלי הטרור בירושלים ובכל רחבי ארץ ישראל, לא התחילו בתקופת נתניהו והליכוד, אפילו לא בתקופת מפא"י, הם התחילו לפני קום המדינה. מעל מאה שנים של טרור כאן באזור".

הוא הוסיף: "לא נשלים עם המצב בירושלים. בשבוע האחרון היו בירושלים 128 אירועים של יידוי אבנים ו-31 השלכות בקבוקי תבערה. זה לא המצב שהיה לפני למעלה מעשור, אבל אלה לא הפרות סדר. זה טרור עממי שמסכן חיי אדם". כמו כן, אמר: "זה לא נתפס שהממשלה תשקיע מיליארדי שקלים כדי שהרכבת הקלה תסיע את כל תושבי העיר, ובכל שבוע יושלכו לעברה אבנים. דמיינו לכם שהיו מושלכות אבנים על רכבת בוושינגטון".

גלעד ארדן בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"מעל מאה שנים של טרור כאן באזור". ארדן/נועם מושקוביץ

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הפנה במהלך הדיון אצבע מאשימה לראש הממשלה בנימין נתניהו. "את הוראות הפתיחה באש תשאיר על כנן ותן הוראות למשא ומתן", אמר הרצוג. לדבריו, אמצעים כמו "חוק הטרור" שמקל על הרשעת נאשמים בביצוע פעולות טרור יהיו יעילים יותר. "אפשר להעביר את חוק הטרור, אנחנו מוכנים לתמוך בו כאופוזיציה כי הוא נותן כלים אמיתיים למאבק. לא איומים על בתי המשפט, אלה רק נועדו לחזק תדמיות של ראש הממשלה. ובעיקר, יש לחדש מיד את התהליך המדיני ולייצר תקווה לתזוזה ושינוי. אם לא, אתה, נתניהו, עתיד להיות אחראי לפרוץ האינתיפאדה השלישית. אתה, ולא אף אחד אחר".

על רקע הדברים, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום שנתיים עד חמש וחצי שנות מאסר על ארבעת חברי "חוליית עיסאוויה" שהציתו בית כנסת בשכונת הגבעה הצרפתית בעיר והשליכו בקבוקי תבערה על כלי רכב של ישראלים. הארבעה הורשעו בדצמבר האחרון בשמונה סעיפים במסגרת הסדר טיעון.

בהמשך לפסק הדין המקל של השופט אריה רומנוב, השר ארדן קרא לפרקליטות להגיש ערר בדחיפות לבית המשפט העליון. "לא יכול להיות שמחבלים שהציתו בתי כנסת, יידו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב, תחנות דלק ובסיסי צה"ל יקבלו עונשים קלים שנעים בין שנתיים – לחמש שנות מאסר", כך מסר השר ארדן והוסיף כי "מי שמבצע פשעים חמורים ומנסה לשרוף רכב על יושביו, צריך לדעת שהוא ישלם מחיר גדול וירצה שנים רבות בכלא".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יצחק הרצוג, יו"ר סיעת המחנה הציוני, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"את הוראות הפתיחה באש תשאיר על כנן ותן הוראות למשא ומתן". הרצוג/נועם מושקוביץ

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין התייחס גם הוא למאורעות בירושלים, וטען כי הקלה בתנאי הפתיחה באש לא תביא להפסקת יידויי האבנים והפרות הסדר. "סוף מעשה במחשבה תחילה וגם שימוש בהרבה ניסיון. מי שחושב שיד קלה יותר על ההדק בדמות הוראות פתיחה באש מקלות, תגרום להפסקת טרור האבנים – טועה", כתב דיסקין בעמוד הפייסבוק שלו.

"תופעות מתמשכות של זריקות אבנים, בקבוקי תבערה, פיגועי דריסה, דקירות ועוד, מעידות בדרך כלל על אווירה עממית קשה הנובעת מסיבות שונות ומורכבות של מצוקה כלכלית, תגובה לאירוע או לפיגוע קשה - למשל הפיגוע במשפחת דוואבשה בדומא - מתח בהר הבית, הסתה, תסכול ובעיקר - היעדר תקווה", כתב. "אין טעות גדולה יותר משפיכת דם נוסף ובמיוחד של אזרחים. נהפוך הוא. זה רק מסלים ומחמיר את המצב".

דיסקין הוסיף כי שימוש בנשק חם נגד מתפרעים לא סייע באינתיפאדה השנייה, ואף החמיר את המצב. "מה שקיבלנו היה 'אווירת נקם' שנוצלה על ידי ארגוני הטרור השונים, שהפכה לתופעה של פיגועי התאבדות קשים ביותר, שלצורך עצירתם נדרשו שנים של יד קשה, סיכולים ממוקדים, אלפי מעצרים ודם רב מאוד בשני הצדדים".

לבסוף, כתב: "אני מציע לכל הפוליטיקאים הפופוליסטים שמוכרים לציבור סיסמאות זולות של 'הוראות פתיחה באש מקלות' ו'יד קשה', לשקול שוב את המדיניות שלהם, כי היא תעלה לנו ביוקר. אני מקווה שהיועץ המשפטי לממשלה ישכיל לעמוד בפרץ ולמנוע את הדבר. זה הרבה יותר מורכב ובעיקר מצריך החלטות 'לא פופוליסטיות' לטפל באווירה עממית כזו. אבל זה משתלם בסדרי גודל. לכולם".

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס אמש לאירועים האחרונים בירושלים והר הבית, ואמר כי מקורם ב"פרובוקציה של גורמים עוינים שמנסים לדרדר את המצב הביטחוני בירושלים ולפגוע בשלום תושביה". בדברי ריבלין בתפילת הסליחות המסורתית בבית הכנסת שבמשכן, אמר כי "שבנו לירושלים כדי לבנות אותה ולא ניתן לאף גורם לערער את אחיזתנו בעיר, את שלומה ואת ביטחונה".

יהושע בריינר השתתף בהכנת הידיעה.

(עדכון ראשון: 12:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully