וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירועי הסליחות בכותל: הקרב הסמוי של הרבנים הבכירים

20.9.2015 / 14:33

אירועי הסליחות ההמוניים המתרחשים בימים אלו בכותל המערבי הפכו לזירת התקוטטות מעמדית של רבנים רבים, שמקווים לזכות בלבו של הציבור הדתי והחרדי. השנה, בגלל המצב הביטחוני, התחרות גדולה מתמיד

סליחות בכותל תשע"ה. נועם מושקוביץ
סליחות בכותל תשע"ה/נועם מושקוביץ

מעמדי הסליחות המתקיימים בימים אלה בכותל המערבי בירושלים הפכו לקרב יוקרה סמוי בין רבנים בכירים במגזר הדתי והחרדי המתחרים על מעמדם. השנה התרחשו במתחם שני אירועים מרכזיים, ואירוע נוסף צפוי להתקיים מחר (שני), ערב יום כיפור. כל אחד מהם מסתיר מאחוריו ניואנסים רבים המסמלים את הקרב על לבו של הציבור.

אירוע הסליחות הראשון אורגן על ידי הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, ובנו הרב עמיחי אליהו. השני אורגן על ידי הרב הראשי בירושלים, שלמה משה עמאר. האירוע השלישי, שיערך מחר, מזוהה עם ש"ס ומוביל אותו הראשון לציון והרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. מאחורי הקלעים של האירועים הללו פועלים במרץ רב יח"צנים, מקורבים ועוזרים במטרה לגייס לאירוע את כמות המשתתפים הגדולה ביותר, משום שככל שהרחבה יותר מלאה, התמונה שתישלח לעיתונים החרדיים תהיה יותר מנצחת.

סליחות בכותל תשע"ה. נועם מושקוביץ
מייחלים לרחבה המלאה ביותר. אירוע סליחות בכותל, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

כך לדוגמה, הפך האירוע שבו השתתף הרב הראשי לירושלים עמאר, שהתקיים אמש, לזירת התקוטטות מעמדית. בימים שקדמו לאירוע השקיעו אנשיו של עמאר בקמפיין פרסום נרחב שכלל מודעות רחוב ותשדירים בתחנת רדיו חרדית. עם זאת, ניתן היה להבחין כי שמו של הרב עמאר על מודעות הפרסום היה גדול יותר משמו של הרב אריה שטרן, עמיתו האשכנזי בתפקיד. למקורבי שטרן נודע מהאירוע רק לאחר שפורסם בתקשורת, דבר שעורר את חמתם וככל הנראה גרם לאי הגעתו לאירוע.

מקורב לרב רבינוביץ' אמר כי הבקשה נעשתה בשל "מחסור במשתתפים בתחילת האירוע", אך גורמים חרדים קישרו את הבקשה למאבק שמתנהל בין הרב עמאר לרב יצחק יוסף על מעמדם בציבור הספרדי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
תפילה בכותל לשלום החיילים בצוק איתן. נועם מושקוביץ
מתחרה על מעמדו בציבור הספרדי עם הרב יצחק יוסף. הרב הראשי בירושלים שלמה עמר/נועם מושקוביץ

מארגני האירוע של הרבנים אליהו, המזוהים עם הציונות הדתית, נעזרו בח"כים של "הבית היהודי", ניסן סלומיאנסקי והרב אלי בן דהן, כדי ליצור "באז" תקשורתי סביב האירוע. בנוסף, הם גם גייסו אוטובוסים להסעת מתפללים שיצאו מנקודות שונות ברחבי הארץ ופרסמו את דבר האירוע כדי לגייס יותר משתתפים.

אולם האירוע שצפוי להתקיים ביום שני מהווה את השיא של אירועי הסליחות. מדובר בערב יום כיפור שבו מגיעים לכותל כמאה אלף מתפללים בממוצע. מי שהוביל בשנים האחרונות את האירוע הוא מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, ועם פטירתו לקח את מקומו בארגון האירוע בנו הרב יצחק יוסף.

הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
ארגן את אירוע הסליחות הראשון. הרב הראשי של צפת שמואל אליהו/נמרוד סונדרס

גורם בקרן למורשת הכותל, הגוף האחראי על האירועים המתקיימים בכותל המערבי, אמר כי "לאירועי הסליחות מגיעים אנשים בלי קשר לארגון, רב או חזן", עם זאת, הוא הודה בכך שקיימת תחרות סמויה בין מארגני האירועים. "כל רב היה מעדיף לעשות את האירוע בכותל המערבי ולא בשכונה המקומית שבה הוא מתגורר, זה הרבה יותר יוקרתי", אמר. הגורם הדגיש כי הסיבה לכך שהשנה נראה שיש מאמץ גדול יותר בקרב מארגני האירועים לגייס משתתפים היא בשל המצב הביטחוני בירושלים, שהביא לירידת הנוכחות בכותל בשעות הערב והלילה. "בשנה רגילה לא צריכה להיות תחרות, כל לילה הכותל מפוצץ. השנה, בגלל המצב לכאורה, הדברים הם אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully