וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך גרמה רעידת האדמה הקטלנית בנפאל לפיוס לאומי

אחרי עשור של מחלוקות, אישר הפרלמנט חוקה חדשה. זאת, בשל הביקורת הרבה שספגה ממשלת המעבר, שקמה עם ביטול המלוכה, על הטיפול הלקוי באסון שפקד את המדינה וגבה את חייהם של כ-9,000 איש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי כעשור שבמהלכו שותקה המערכת הפוליטית, נפאל הצליחה להעביר חוקה חדשה. הפרלמנט במדינה שבהרי ההימלאיה אישר ברוב מוחץ את החוקה החדשה ביום רביעי האחרון, כשכ-507 מתוך 601 חבריו הצביעו בעד.

החוקה החדשה תחליף את זו הזמנית שעל פיה התנהלה המדינה מאז 2007, כשנפלה המלוכה ההינדואית עם תום מלחמת האזרחים שנמשכה עשר שנים. מאז, הסיעות השונות לא הצליחו להגיע להסכמה על כל סעיפי המסמך המכונן, מחלוקת שנמשכה שנים עד רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את המדינה השנה וגבתה את חייהם של כ-9,000 איש.

רבים האשימו את המבוי הסתום שאליו הגיעו הפוליטיקאים בעיכוב שליחת צוותי החילוץ לאזורי האסון ובשל כך מיהרו שלוש המפלגות הגדולות ביותר – המורדים המאואיסטים לשעבר, המפלגה הקומוניסטית ומפלגת הקונגרס הנפאלי – להתחיל בניסוח החוקה הסופית ביוני.

חגיגות בפרלמנט של נפאל עם אישור החוקה החדשה, 16 בספטמבר 2015. AP
ראש ממשלת נפאל/AP

ואולם, החוקה לא עברה ללא תקלות, כשבמחאות נרחבות בשבועות האחרונים נגד ההחלטה לחלק את המדינה לשבע פרובינציות שונות נהרגו לפחות 40 בני אדם. מתנגדי החוקה טוענים כי החלוקה תדחק עוד יותר לשוליים מיעוטים אתניים במדינה, דוגמת הת'ארו ומדהסי.

סעיף בעייתי נוסף נוגע להקשחת התנאים לכך שילד יקבל באופן אוטומטי את האזרחות של אמו, והוא צפוי להקשות גם על זוגות ישראלים שעוברים הליך פונדקאות במדינה. כמו כן, גם ארגוני דת הינדואיים מחו נגד החוקה ודרשו שנפאל תוכרז מדינה הינדואיסטית, אחרי שהפכה לרפובליקה חילונית עם סילוקו של המלך.

למרות זאת, עם אישור החוקה, פרצו חברי הפרלמנט במחיאות כפיים סוערות. ראש הממשלה סושיל קויראלה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "העברת החוקה היא מושא לגאווה עבור כל הנפאלים". המסמך המכונן ייכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב, לאחר שהנשיא רם בראן יאדאב יחתום עליו בהליך רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully