וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ס הנוצרים: אפליה שנובעת מחולשה

7.9.2015 / 15:08

נוצרים רבים תומכים בתהליך השתלבות שיביא את העדה הנוצרית לעמדה עצמאית המשמרת את תרבותה, ויעניק לה כוח לנהל את עניינה מבלי להיות תלויה במגזר אחר, אך הם נטולי כוח פוליטי ונתונים לגחמותיהם של גורמים פוליטיים במגזר הערבי

הפגנת החינוך הנוצרי מול משרד ראש הממשלה, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
הפגנה של תלמידים נוצרים מול משרד ראש הממשלה/נועם מושקוביץ

העדה הנוצרית כיום היא הקבוצה המשכילה ביותר אך החלשה והתלויה ביותר בגורמים אחרים בכל הקשור לענייניה. משבר בתי הספר הנוצריים הפרטיים מבטא זאת היטב. על אף שרבים בקרב העדה הנוצרית הלכו שבי אחרי סיסמאות וטעו לחשוב שקיצוץ התקציב מכוון אך ורק אליהם, בעוד שמדובר בהחלטה כללית החלה על כל בתי הספר הפרטיים בארץ ללא קשר מגזרי, עדתי או דתי, הם צודקים בכך שבכל זאת הם מרגישים כי הפלו אותם, אך אפליה זו נובעת מחולשתם. בעוד שבתי ספר פרטיים אחרים במגזר היהודי הצליחו למצוא פתרונות בין אם בהסכמים קואליציוניים כפי הנראה או בין אם בדרכים אחרות, והחלו את מאבקם מבעוד מועד, בתי הספר הנוצריים נשארו ללא גורם כלשהו שידאג לענייניהם.

במשרד החינוך, שייכים הנוצרים לאגף הערבי ובאופן טבעי כ-160 אלף נוצרים לא יכולים לזכות בייצוג הולם ובהזדמנות שווה כשהם נמצאים תחת האגף הערבי במשרד החינוך שמייצג למעלה ממיליון ערבים מוסלמים. הנוצרים הם מיעוט שבמיעוט נטולי כוח פוליטי או חברתי ונתונים לגחמותיהם של גורמים פוליטיים במגזר הערבי המנצלים אותם.

בשלוש השנים האחרונות מנהיג האב גבריאל נדאף תהליך היסטורי של גיוס לצבא, שירות לאומי ובאופן נרחב של השתלבות במדינה ובחברה הישראלית וכן שיבה של הנוצרים לשורשים הארמיים ההיסטוריים, לזהות השורשית של הנוצרים בארץ-ישראל. אין ספק שלאור תהליך זה שצובר תאוצה על מערכת החינוך להתאים את עצמה ולבצע שינוי יסודי בחינוך הנוצרי. שינוי עומק שבסופו של דבר יביא להקמת אגף נוצרי נפרד במשרד החינוך, כדוגמת האגף של הדרוזים והצ'רקסים. מהאגף הנוצרי ייצאו תכניות של לימוד ההיסטוריה והמורשת של הנוצרים בארץ ישראל. חומר שייבחן בבגרות וייתן אפשרות לנוצרים ללמוד גם על שורשיהם ולא רק להיבחן על ההיסטוריה של האסלאם כפי שהם מחויבים כיום. לצד תהליך העומק וארוך הטווח קורא גם האב גבריאל לפתרון מהיר שישיב את התלמידים לספסל הלימודים בהקדם.

גורמים פוליטיים ומפלגתיים אנטי-ישראלים גררו את המאבק לזירה פוליטית כנגד מדינת ישראל ובנוסף לכך משקף המשבר שני מאבקים הקיימים בתוך העדה. נציגי בתי הספר שמובילים את המאבק הנוכחי הם הקתולים שלכאורה מייצגים את כל 47 בתי הספר הפרטיים, אך דחקו הצידה מהובלת המאבק את נציגי הכנסיות האורתודוקסיות. היוונים-אורתודוקסים, הארמנים והקופטים.

לצד מאבק הכנסיות קיים מאבק נוסף. מאבק בין גורמים פוליטיים קיצוניים הדוגלים בבדלנות לבין האב גבריאל ופורום גיוס העדה הנוצרית שמובלים להשתלבות, זרם שהולך ומתגבר.

אותם גורמים קיצוניים מנסים להשתלט על המאבק וזאת למגינת ליבם של נוצרים רבים מכל הזרמים, שתומכים בשינויים החיוביים שעוברת העדה הנוצרית ומתנגדים לחזרה לאחור ולעצירת תהליך ההשתלבות שיביא גם את העדה הנוצרית לעמדה עצמאית המשמרת את תרבותה, ויעניק לה כוח לנהל את עניינה מבלי להיות תלויה במגזר אחר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של פורום הגיוס לעדה הנוצרית לצה"ל, נצרת עילית. דצמבר 2014. ערן גילווארג
בשלוש השנים האחרונות מנהיג האב גבריאל נדאף תהליך היסטורי של גיוס לצבא. האב גבריאל עם רוה"מ נתניהו והשר אקוניס/ערן גילווארג

מול אותם גורמים קיצוניים המנצלים את המאבק על גבם של התלמידים וההורים לטובת אינטרס פוליטי, ראוי ששר החינוך בנט ינהג בחוכמה. ברור לכל בר דעת שפתרון ימצא, אך הפתרון אסור לו שיחזק את אותם גורמים פוליטיים קיצוניים שמוציאים את דיבתה של ישראל בעולם. יש מנהלים בבתי הספר הפרטיים ששיוכם למפלגה מסוימת בולט והם פועלים לאור אינטרסים פוליטיים שלא רואים את האינטרס הישראלי עין בעין. המשבר הזה הוא גם הזדמנות לשנות. במסגרת המשא ומתן על התקציב יש לדרוש מבתי הספר הפרטיים לפתוח את שעריהם לשירות לאומי, שירות של בוגריהם שיטיב עם הקהילה. אם יש בתי ספר בחינוך הערבי בזרם הממלכתי אין סיבה שכעת גם בתי הספר הפרטיים הנוצריים לא יעשו זאת.

חשוב לסיים את המשבר כבר היום להשיב את התלמידים ללימודים ולהבהיר לנוצרים שהדלת לשינוי פתוחה ושהגורמים הקיצוניים לא יחזירו את הנוצרים לאחור. על העדה הנוצרית לצאת מהמשבר עם שתי תובנות עיקריות, האחת - אם אין אני לי מי לי, על הנוצרים להפוך לעדה עם הנהגה עצמאית והשנייה - לפעול להשתלבות ולא להפרדות, לשותפות ולא להתבדלות. הנוצרים הם חלק מהחברה הישראלית, יש להקשיב לביקורת הבונה ולפעול ביחד כדי לתקן את הליקויים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • נוצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully