וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת מוות בכבישים: איך מונעים אסון כבד באוטובוסים בוערים?

4.9.2015 / 10:03

רק ל-1,400 אוטובוסים בישראל יש מערכות כיבוי, מתוך 12 אלף שנמצאים על הכבישים. מאז 2012 נשרפו כבר 400 אוטובוסים כתוצאה מכשלים בכלי הרכב. כעת, בכבאות חוששים שהיא לא תותקן באוטובוסים ישנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלכודת מוות. 400 אוטובוסים עלו באש בשלוש השנים האחרונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

זמן ההימלטות של נוסעים מאוטובוס בוער עומד על בין שתיים לשלוש דקות. מעבר לזמן הזה, הופך כלי הרכב למלכודת מוות. "אדם לא יוכל לצאת בחיים אחרי שלוש דקות", מזהיר טפסר רן שלפ, קצין החקירות הראשי של מכבי האש. כעת מנסים בנציבות הכבאות להביא להחלת תקנה שתחייב התקנת מערכת המתריעה על שריפה לנהג ברוב האוטובוסים הנוסעים בכבישים במדינה.

400 אוטובוסים נשרפו במהלך נסיעה בכבישי ישראל בשלוש השנים האחרונות כתוצאה מכשלים במערכות האוטובוס, 84 מהם נשרפו מתחילת שנת 2015. במחקר שערכו לאחרונה באגף החקירות של מכבי האש, נותחו 168 אירועי דליקות אוטובוסים בשנה 2012 ו-158 בשנת 2013. ניתוח האירועים מלמד כי 80 אחוזים מהדליקות נגרמו כתוצאה מכשל במנוע ו-20 אחוזים מכשלים במערכות הבלמים והמיזוג באוטובוסים.

כיום, נעים על כבישי ישראל כ-12 אלף אוטובוסים, ולפי הערכות נציבות הכבאות, רק ב-1,400 אוטובוסים חדשים שעלו לכביש בשנה וחצי האחרונות הותקנו מערכות כיבוי. לנוכח הממצאים החליטו בכבאות לקבוע תקנה המחייבת מערכת גילוי וכיבוי אש במנוע האוטובוס. המערכת פועלת על ידי חיישנים המזהים התחממות או להבה שנוצרת. מערכות דומות מותקנות במטוסי נוסעים. טפסר שלפ מסביר כי ברגע שהמערכת מזהה אש, היא מיד מכבה באמצעות אבקת כיבוי את האש ובנוסף לכך מעבירה התראה לנהג באמצעות נורית הנדלקת בלוח השעונים.


לקריאה נוספת:
מדינת ישראל בדרך לכאוס תחבורתי
כבישים מהירים בישראל חוסכים זמן? לא בדיוק

אוטובוס עולה באש , יוני 2012. חדשות 24
מערכת תתריע בפני הנהג על אש/חדשות 24

המערכת לא רק מכבה את האש, היא גם מקצרת את זמן התגובה למילוט הנוסעים מהאוטובוס. "המצב היום הוא שאין לנהג יכולת לגלות שיש בעיה עד שהלהבות לא פורצות מתא המנוע, ולכן לא ניתנת לו האפשרות להתגונן ולמלט את הנוסעים. למזלנו, עד היום דליקות באוטובוסים לא הסתיימו באסון". לדבריו, "כבר נתקלנו במקרים שבהם רגע לפני אסון, התגלתה דליקה באוטובוס מלא נוסעים".

"הפחד הגדול הוא מה שעלול לקרות באוטובוס מלא בילדים בטיול שנתי או באוטובוס עם קשישים, שבמקרים כאלה הפינוי עלול להיות מורכב ואיטי יותר", הוסיף שלפ. בחודש הבא יחתום שר התחבורה ישראל כץ על התקנה המחייבת התקנת מערכת גילוי וכיבוי אש במנועי אוטובוסים ומיניבוסים. מחיר המערכת נע בין 7,000 ל-10,000 שקלים, "כחצי אחוז ואף פחות ממחיר אוטובוס חדש", אומרים בנציבות הכבאות.

בכבאות חוששים כי התקנה תחול רק על כלי רכב חדשים ולא על כאלה שכבר נוסעים בכבישים. לאחרונה פנה נציב הכבאות שחר אילון למשרד התחברה ודרש להפעיל את התקנה גם במקרים של אוטובוסים ישנים יותר - בני שבע שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully