וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורחים מהמערכת הציבורית: עלייה בחולים שמעדיפים "להתאשפז בבית"

הצפיפות, החיידקים והמחסור במיטות מביאים ישראלים רבים לבחור לשכור לעצמם מיטות אשפוז ביתיות ולוותר על החוויה במערכת הבריאות הציבורית – כך עולה מנתוני דוח "יד שרה". החיסכון לקופת המדינה: מיליארד שקלים וחצי

עומס בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ינואר 2013. דייב בוימוביץ'
תפוסה מלאה במסדרונות בית החולים סורוקה בבאר שבע/דייב בוימוביץ'

מחלקות האשפוז שמלאות עד אפס מקום, המחסור במיטות בבתי החולים והנתון של 5,000 המאושפזים שמתים מדי שנה בגלל חיידקים במחלקות השונות של בתי החולים הציבוריים של ישראל מביאים אלפי ישראלים להדיר את רגליהם ממערכת הבריאות הציבורית ולבצע "אשפוז ביתי". התופעה החברתית המדאיגה, שבמסגרתה בוחרים הישראלים להישאר בביתם ולקבל שם את הטיפול הרפואי שלו הם זקוקים, חוסכת לקופת המדינה סכום של מיליארד שקלים וחצי בשנה.

מדוח סיכום השנה של עמותת "יד שרה" שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי בשנה החולפת חל גידול משמעותי במתאשפזים בבתים – 8,000 חולים בחרו להיעזר במיטות חשמליות, במנופים להעברת חולים וכורסאות סיעודיות. מדובר בעלייה של כ-30% בהשוואה לשנה שלפניה.

"העלייה התלולה במספר ההשאלות מבטאת את הצפיפות הגוברת בבתי החולים והרצון של החולים להשתחרר מוקדם ככל האפשר ולמנוע הידבקויות", אמר מנכ"ל יד שרה, משה כהן. החולים המשתמשים במיטה אשפוזית, מייצרים לעצמם מעין "בית חולים ביתי" - השירות הרפואי מוזמן בעת הצורך לביתו של החולה, והוא משתמש במיטה האשפוזית, אשר זהה למיטות שיש בבית החולים אך משוכללת יותר: היא מתכווננת בעזרת גלגלים, מאפשרת ניוד קל ברחבי החדר, מצוידת במנגנון חשמלי בעזרתו ניתן להגביה או להנמיך את המיטה ולחולה קל יותר לעבור לעמידה ככל שהמיטה גבוהה יותר. כך, גוברת התופעה של העברת הטיפול והאחריות על החולה מהמערכת הבריאות הציבורית, ואפילו הפרטית, לידי המטופל עצמו.

מיטות לאשפוז בית במחסן של יד שרה פברואר 2015. באדיבות "יד שרה",
עלייה של 30% ברכישה. בתי מיטות אשפוזיות/באדיבות "יד שרה"

אביה של אוולין מאור מירושלים אושפז כמה פעמים בקיץ האחרון באחד מבתי החולים הציבוריים בעיר, ולבסוף היא החליטה כי תשתמש בעזרת העמותה ותנסה לחסוף את הביקורים התכופים של אביה הקשיש בבתי החולים. "הזמנתי לאבא שלי מיטה אשפוזית במהלך האשפוז האחרון שלו בבית החולים השבוע", סיפרה. לדבריה, אביה שוחרר כבר שלוש פעמים מבית החולים לפני שהיה כשיר לכך, והיא החליטה לשים לזה סוף. "הנטייה של בתי חולים היא להוציא את החולים כמה שיותר מהר, כי טוענים שיש שם חיידקים ומחלות. אבא שלי בן 93, סיעודי אבל הראש צלול ועובד. אי אפשר לבוא לבית החולים בטענות שהוא חולה בגילו, אבל בכל פעם ששוחרר מבית החולים המצב הבריאותי שלו התדרדר".

אוולין החליטה לוותר על המערכת הציבורית לפני חודשיים, כשמצבו של אביה החמיר לאחר ששב מבית החולים באופן משמעותי. "ביולי הוא אושפז בגלל דלקת בלבלב ושוחרר אחרי שבוע למרות שעדיין לא הרגיש טוב. למחרת כבר התקשרתי אליהם שוב ובסוף אשפזנו אותו עם רמת חמצן בדם נמוכה מאד. זה היה זוועה". כעת, אביה "מאושפז בבית" והיא משלמת 118 שקלים בחודש להשאלת המיטה האשפוזית ופיקדון של 500 שקלים עליה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

לצד העלייה הדרמטית במיטות האשפוז הביתיות, "יד שרה" מדווחת כי הפריטים המושאלים ביותר הם כיסאות גלגלים וכיסאות רחצה - 58 אלף פריטים הושאלו בשנה החולפת. כמו כן, הושאלו 42,500 משאבות חלב ליולדות, למוקד המצוקה מחוברים 20 אלף מנויים מכל רחבי הארץ ומתנדבי יד שרה ערכו 66 אלף ביקורים בקרב חולים המרותקים לבית. הצוות המקצועי במרכזי התצוגה והייעוץ שירת 15 אלף לקוחות, עורכי הדין המתנדבים בשרות הייעוץ המשפטי לאוכלוסייה מבוגרת העניקו ייעוץ וסיוע בכ-8,500 פניות של קשישים, בחמשת מרכזי השיקום בארץ נערכו 26 אלף ימי טיפול של נכים ומתנדבי בתי המלאכה תיקנו 170,000 מכשירים רפואיים ובכך חסכו מאות אלפי שקלים ל"יד שרה".

הפעילות של העמותה מתאפשרת מזה 40 שנה בעזרת תרומות מהארץ ומחו"ל. לאור העלייה במספר הפניות למיטות אשפוז, חסכה למעשה העמותה למדינה למעשה את הסכום האמור – מיליארד שקלים וחצי – כאשר מחשבים את החיסכון בימי אשפוז. "אנחנו משתדלים ככל יכולתנו להיענות לכל הבקשות. אני מודה לכל המתנדבים והתורמים המאפשרים את כל הפעילות", אמר אורי לופליאנסקי, מייסד ונשיא "יד שרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully