וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלימת תופעת הפוליגמיה- ארגוני הנשים טוענים שהפתרון המוצע יפגע דווקא בנשים

אחמד אבו סוויס

1.9.2015 / 8:05

"ענישה קולקטיבית", כך מכונה בפי כל סדרת ההצהרות וההצעות הלוחמניות שפורסמה לאחרונה מצד משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה בדבר המאבק בפוליגמיה. הטלת סנקציות פליליות, ביטול תמריצים, קצבאות והטבות למשפחות מרובות ילדים מעוררים את זעמם של גברים ונשים כאחד

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

עמותות הנשים הבדואיות בדרום נאבקות במשך שנים בתופעת הפוליגמיה והשלכותיה ההרסניות על יציבותו של התא המשפחתי ומעמד האישה. נדמה כי השרה שקד מרחיקה בדבריה את העמותות מכל רצון לשיתוף פעולה עם הממסד, ולא רק. ההתנגדות הציבורית לגישתה הלוחמנית משותפת לגברים ונשים. בין אם אנשים פרטיים, פעילים חברתיים וגם בכירי עירייה. שיפא אלצאנע, מנהלת מחלקת הרווחה בלקיה טוענת כי הצהרותיה של שקד הן לא אנושיות וגזעניות. "המניעים שלה הם לאומניים ומקורם בסדרת שיקולים זרים שמטרתם דיכוי החברה הבדואית", לדבריה.
עו"ד אינסאף אבו שארב מהמרכז לזכויות האישה הערבייה מחזקת את דבריה של שיפא ומחפשת כמוה את המטרות הסמויות שעומדות מאחורי סדרת ההצהרות. "אולי לשקד יש מניעים נסתרים והיא בכלל רוצה להגביל את הילודה במגזר הבדואי, אולי רצונה להותיר את האוכלוסייה ענייה ומוחלשת לאורך זמן" .

הגברים במגזר, בין אם תומכים בריבוי נשים על פי נוהג מקומי או במצוות הקוראן, רחוקים גם הם שנות אור מכל רצון לשיתוף פעולה עם הממסד. שיח' אברהים אלטורי, מרהט נשוי ל3 נשים, ואינו מודאג מדברי שקד כלשונן. "הפגיעה בנשים לא מעניינת את השרה שקד, אלא תופעת ריבוי האוכלוסין. מבחינתי אין בעיה שיגבילו את מספר הילדים מכל אישה, אבל לא את מספר הנשים".

על פי נתוני עמותות הסיוע ומשרד המשפטים יותר משליש מהגברים הבדואים נשואים לפחות לשתי נשים. שיח אלטורי מציג שלל טיעונים צבעוניים בבואו לתאר את הצדדים החיוביים של תופעת הפוליגמיה. "בחורה היא כמו פרח , אם אתה לא קוטף אותה בזמן – חלאס ! הרי אם תציע לבחור בן 18 מהמגזר להתחתן עם בת 25 הוא יסרב ויאמר לך שהוא רוצה מישהי בת 17"

הגברים הצעירים ברהט שותפים לעמדתו של השיח'. מחמוד אבו מדיגם טוען כי לכל גבר מגיעה הזדמנות שנייה להצלחה בחיי נישואים מרובי נשים. "יש אנשים שמתחתנים פעם אחת ולא הולך להם. אז הם מנסים שוב פעם
ולא חייבים לגרש את האישה הראשונה. מה גם שעל פי הקוראן מותר לנו לשאת עד 4 נשים".

ישנן גם נשים בדואיות שמעודדות את תופעת הפוליגמיה למרות שהן אלו שמשלמות בפועל את מחירה הכואב. פ', אישה נשואה מבוגרת אומרת כי שום דבר רע לא יקרה אם בעלה ייקח לעצמו עוד אישה. "הגברים צריכים להתחתן כמה שיותר וליהנות בחיים, אנחנו הנשים - כבר יש לנו ילדים", כך לדבריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully