וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית הגז במצרים מסעירה את ישראל: "מי שיחתום על המתווה - חמדן"

31.8.2015 / 13:09

השדה שהתגלה לחופי מצרים מעורר מחדש את הוויכוח סביב המתווה שמציעה הממשלה - האם מדובר בקריאת השכמה לפני שהיתרון אובד, או דווקא "ברכה" שמשמעותה, ביטול חוזי הייצוא? צפו בעימות באולפן וואלה! NEWS

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

מאגר הגז העצום שהתגלה מול חופי מצרים מסעיר את הרוחות גם בישראל. ערב החתימה על מתווה מוסכם בין המדינה לשותפויות, הידיעה החדשה הזו עשויה לטרוף מחדש את הקלפים. כרגיל, כל צד מסביר מדוע הגילוי דווקא מחזק את עמדתו. באולפן וואלה! NEWS התקיים ויכוח סוער.

"הודעת החברה היא ברכה למדינת ישראל", אמר הגיאולוג ד"ר יוסי לנגוצקי, אבי תגליות הגז בים העמוק הישראלי. "העובדה שמצאו שדה גדול גדול מלוויתן משמעותה היא שאנחנו לא נייצא. המצרים לא צריכים לקנות מאיתנו, וזאת ברכה. כי הייצוא של הגז בלוויתן הוא טעות חמורה. בים התיכון הישראלי יש אלף מיליארד מטרים מעוקבים של גז והגיאולוגים יודעים שאין סיכוי למצוא עוד.

לדבריו, "נגמר הסיפור של תגליות ענקיות בים הישראלי. ב-2012 החליטה ועדת צמח לייצא 500 והשאר לצרכי פנים. החלטה בעצם אומרת גז ל-25 שנה לישראל ומה יהיה אחר כך? ביטחון אנרגטי למדינה צריך להיות ל-50 שנים. הביטחון הלאומי הוא לא רק טנקים. אנחנו מדינה קטנה ומבודדת בתנאים קשים. חשבו שמצרים לא תמצא גז. יכול להיות גז גם בלבנון, גם בקפריסין ולא רק מול ישראל".

לנגוצקי סבור שזה הזמן להשהות את החתימה על מתווה הגז: "זה מתווה גרוע מאוד. האלמנט למהר הוא אלמנט עליון שמבטל שיקול דעת? יש לנו 20 שנים רק מתמר אז מה יש למהר? צריך להמתין ולא לגעת בלוויתן ולא לייצא ולשמור את הגז לעוד 20 שנים. מי שרוצים לחתום אלה הם חמדנים. אנחנו רוצים לייבא לטורקיה? נסתתרה בינתנו? ומה יהיה עוד 20 שנים? הטורקים יביאו לנו?".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי משקיף על תעלת סואץ החדשה בטקס החנוכה שלה, 6 באוגוסט 2015. רויטרס
אין דמוקרטיה במצרים, אבל יש זירוז תהליכים". הנשיא א-סיסי/רויטרס

מהצד השני התראיין ד"ר עמית מור, מומחה לכלכלת אנרגיה מהמרכז הבינתחומי, ומנכ"ל חברת אקו אנרג'י. "יש עניין רב למשק הישראלי ובהילות לפתח כמה שיותר מהר את שות הגז לוויתן וגם כריש ותנין, שיהיו שלושה מקורות בלתי תלויים והתגלית במצרים רק מדגישה את זה", השיב ללנגוצקי. "נכון לרגע הזה 60% מהחשמל מסופק משדה תמר בלבד. אם חס וחלילה תהיה תקלה טכנית אחת, או שפיגוע, כולנו וגם הפלסטינים נשב בחושך. לכן, יש פה עניין של ביטחון לאומי ואנרגטי ויש צורך לגוון את אספקה הגז למשק וזאת המטרה העליונה של משק".

לדבריו, "הדרך לממן פרויקט מסוג זה הוא באמצעות חוזים גדולים ארוכי-טווח, שיאפשרו ליזמים לקבל מימון תמורת שעבוד החוזים עם מצרים ירדן ותורכיה. אם הייצוא לא יאפשר, משיקולים של בטחון לאומי, הממשלה תצטרך לממן את זה בכספי ציבור. כמו כן אנחנו רוצים ליהנות מהמסים הרבים שאמורים להגיע לכיסים שלנו דרך חוזי הייצוא. לדאוג לדורות הבאים".

על התגלית במצרים אמר: "אין דמוקרטיה במצרים, אבל כתוצאה מכך יש זירוז תהליכים. ויש המון יתרונות לדיון ציבורי וחופש ביטוי, אבל ישראל צריכה להזדרז לפני שנאבד את ההזדמנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully