וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הזבל: הרוג ועשרות פצועים בהפגנת ענק בביירות

רבבות מפגינים בבירת לבנון זועמים על כך שהזבל לא מפונה מהרחובות כבר חודש בשל שיתוק עבודת הפרלמנט ודורשים את הדחתו של ראש הממשלה תמאם סלאם. כוחות הביטחון מונעים מהם לפרוץ לפרלמנט ולבניין הממשלה. "מפגינים התעלפו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

משבר הזבל מבעיר את לבנון: אחרי ההפגנה הסוערת אמש, יצאו אמש (ראשון) עשרות אלפי מפגינים לרחובות ביירות, להפגנה הגדולה ביותר שהתרחשה עד כה במסגרת משבר פינוי הזבל בבירה הלבנונית. גדרות תיל הוצבו סביב הפרלמנט ובניין הממשלה, וכוחות הביטחון יורים באוויר ומשתמשים בגז מדמיע וזרנוקי מים כדי למנוע מהמפגינים לפרוץ למתחם. לפי דיווחים שונים, חלק מהמפגינים יידו בקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון. רשת "אל-מיאדין" דיווחה כי עד כה נהרג מפגין אחד בעימותים. בנוסף נפצעו 37 בני אדם, ו-200 אחרים נפגעו משאיפת עשן.

עדי ראייה מסרו כי "הרחובות התמלאו בעשן ומפגינים התעלפו", לאחר שכוחות הביטחון השליכו רימוני עשן וגז מדמיע, כדי לפזר את המפגינים שהתגודדו בכיכר ריאד סאלח הסמוכה לפרלמנט שבמרכז העיר. מנגד, דווח על מעשי ונדליזם רבים מצד המפגינים, אשר השחיתו כלי רכב באזור ההפגנה. כמו כן, חסמו מפגינים כמה מהכניסות לעיר באמצעות צמיגים בוערים.

מפגינים נגד הממשלה בביירות, אוגוסט 2015. AP
"הרחובות מלאים בעשן". העימותים בביירות, הערב/AP

ההפגנה נערכה במחאה על הררי הזבל הנערמים ברחובות ביירות, לאחר שאתר הפסולת המרכזי באזור נסגר לפני כחודש. הממשלה לא מצליחה להורות על הקמת מערכת חלופית לניהול פינוי האשפה בשל שיתוק עבודת הפרלמנט במדינה, וחלק מהתושבים החלו לשרוף את הזבל הביתי שלהם ברחובות, דבר שגרם לזיהום אוויר חמור בעיר.

בשל חוסר הסכמה בין הסיעות הרבות בלבנון, שמערכת השלטון שלה מתבססת על חלוקה עדתית, אין נשיא מכהן במדינה זה יותר משנה. במקביל, הפרלמנט נמנע מלהתכנס, משום שישנה מחלוקת בקרב המחוקקים בדבר השאלה אם ניתן להעביר חוקים בטרם נבחר נשיא חדש.

בימים האחרונים התרחבה המחאה נגד השחיתות הממשלתית, ובאופן ישיר נגד הממשלה בראשותו של תמאם סלאם, שמכהן כראש הממשלה בשנה וחצי האחרונות. המפגינים משתמשים בסיסמה "העם רוצה להפיל את המשטר", המוכר ממחאות "האביב הערבי" במזרח התיכון, וברשתות החברתיות נפוץ ההאשטג "הסרחתם", המשווה את הפוליטיקאים לזבל שברחובות..

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפגינים נגד הממשלה בביירות, אוגוסט 2015. AP
כוחות הביטחון מונעים מהמפגינים לפרוץ לבנייני הפרלמנט והממשלה. ההפגנה אתמול, ביירות/AP

בתוך כך, עולות טענות כי גורמים שונים במדינה המשוסעת מנצלים את המצב, כדי "לחמם את האווירה" במסגרת מאבקי כוח פוליטיים. סלים אל-נאשט, אחד הפעילים בתנועה המחאה נגד משבר הזבל, אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי מאז אתמול הם רואים רעולי פנים המסתובבים בין המפגינים, ולטענתו הם אלו שהשליכו את בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון והציתו את האלימות. רדיו "קול לבנון" דיווח כי פעילי הארגון "אמל" השיעי התפזרו בין המפגינים "כדי לעורר כאוס" באירועים.

(עדכון ראשון: 22:32)

מפגינים נגד הממשלה בביירות, אוגוסט 2015. AP
מחאת הזבל התרחבה לדרישה מהממשלה להתפטר. עימותים בביירות, הערב/AP
ראש ממשלת לבנון תמאם סלאם. רויטרס
משווים את ערימות הזבל לפוליטיקאים המושחתים. ראש ממשלת לבנון, תמאם סלאם/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully