וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה מרגיע: "הירידות בשווקים - תיקון ולא מגמה מדאיגה"

23.8.2015 / 18:53

הבורסה בתל אביב הצטרפה לגל הירידות בעולם אחרי פרסום הנתונים הצוננים מסין. יו"ר "אלומות" בית השקעות מסביר בראיון לאולפן וואלה! NEWS כי העולם אמנם בפאניקה, אולם הוסיף: "אחרי עליות של שנים, לא יקרה כלום אם יהיה תיקון"

עריכה: קשת סידי

אחרי הירידות בבורסות ברחבי העולם, שכמובן לא פסחו גם על הבורסה בתל אביב, העריך היום (ראשון) מומחה כלכלי כי הנתונים המדאיגים שהגיעו מסין ושהובילו לפאניקה בשווקים אינם אלא "תיקון בלבד". לצד זאת התריע כי אם הסינים לא ידעו לטפל במצב הכלכלי הרגיש ובקיטון בצמיחה, הדבר עלול להשפיע על העולם בצורה יותר חמורה בהמשך.

"בסוף השבוע הייתה פאניקה בעולם. המובילה של המשק העולמי היא סין, וברגע שהיא מודיעה על צמיחה פחותה מאשר התחזית, זה משפיע על כל העולם", הסביר יו"ר "אלומות" בית השקעות, קובי נבון, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. לדבריו, מה שהעולם חווה כעת, ושבמסגרתו ירדה היום הבורסה בתל אביב ב-4%, הוא חלק מ"אפקט הפרפר הסיני". "כל העולם בהאטה. גם ישראל וגם אירופה. הקטר היחיד שיכול להוציא את כולם זה הקטר הסיני. אבל עכשיו יש האטה בקצב הצמיחה בסין ל-6% וזה מדאיג אותם. בין היתר הם הורידו ריבית, הורידו את שער היואן לראשונה אחרי ארבע שנים, ופתאום הודיעו שהצמיחה לא כמתוכנן. זה הספיק כדי להוריד את כל השווקים בעולם".

עוד בנושא
קרן המטבע הבינלאומית: מוקדם מדי לדבר על משבר בסין
נעילה שלילית בבורסה: המעו"ף צנח ב-4%
הכאוס הכלכלי בסין: "זה חמור יותר ממה שאתם חושבים"

הפסקת צהריים במפעל בסין, אפריל 2015. רויטרס
"מבחינת הסינים אין ספק שהאינטרס שלהם הוא לעודד את הצמיחה". חדר אוכל במפעל בסין/רויטרס

נבון ציין כי הסינים אינם רק יצרנים גדולים מאוד, אלא גם צרכנים שקונים מכל העולם. "ברגע שהסינים מורידים טיפה את הרגל מהגז, למשל קונים פחות כלי רכב, כל השוק יכול להידרדר. זה מייצר פאניקה. הירידה שלהם בייצור, למשל, היא זו שהובילה לירידה במחיר הנפט מ-100 ל-40 דולר לחבית", הסביר.

לטענתו, הירידה בצמיחה גרועה גם לסין כי היא תפגום בניסיונות של המדינה האסייתית להגדיל את המעמד הבינוני שלה. "הם רוצים להוציא אנשים מהכפר והביאם אל העיר ולהכניס אותם לתעשייה, והמצב כעת גורם להם בעיה בעניין זה. לכן, מבחינת הסינים אין ספק שהאינטרס שלהם הוא לעודד את הצמיחה". בתשובה לשאלה אם הירידות הן חד-פעמיות או מבשרות על מגמה, גרס נבון שמדובר בתיקון בלבד ולא במגמה מדאיגה. "הרי מה אנשים יעשו עם הכסף, ישקיעו בריבית אפס? אנחנו סומכים על הסינים שיתקנו את מה שצריך".

לצד זאת, לדבריו, החשש הוא מחוסר השקיפות בסין. "ייתכן שאנחנו לא יודעים (את האמת) והמצב שם חמור הרבה יותר? אולי הצמיחה ירדה לכיוון 5%? אולי הסינים לא יידעו לטפל בזה כמו שצריך, ואז זה ישפיע הרבה יותר חמור ממה שצופים כרגע. יש מומחים שיגידו שאחרי עליות שערים של שש שנים עם תשואות יפות, לא יקרה כלום אם יהיה תיקון קל. זה אפילו יעודד צריכה כי אפשר יהיה להשיג סחורה במחירים טובים יותר. עם זאת, אם הסינים יוציאו עוד דוחות לא טובים, זה ילך ויתפוס תאוצה".

לגבי הירידות היום בבורסה בתל אביב סיכם נבון: "זה משפיע על כולנו, משום שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות והפנסיות מושקעות 70% בתוך הבורסה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully