וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חושבים שזה כמו אסתמה": עלייה של 75% בהידבקות סטרייטים ב-HIV

מהנתונים שפרסם המרכז לאימות בדיקות HIV בישראל, עולה כי בשנת 2014 אובחנו 109 בני אדם הטרוסקסואלים כנשאי הנגיף. ד', שנדבקה מבן זוגה לפני 20 שנה הופתעה מהנתונים: "דווקא יש הסברה מסיבית"

יום המאבק הבינלאומי באיידס – חלוקת קונדומים ותרופות ביוהנסבורג, דרום אפריקה, דצמבר 2014. רויטרס
בשאר קבוצות האוכלוסייה נרשמה ירידה/רויטרס

נתונים חדשים שפרסם אתמול (רביעי) המרכז לאימות בדיקות HIV בארץ חושפים עלייה מדאיגה של 75% בהידבקות הטרוסקסואלים בנגיף הגורם למחלת האיידס לשנת 2014. אם בשנת 2013 אובחנו 62 סטרייטים כנשאי נגיף HIV, הרי שבשנת 2014 אובחנו 109 סטרייטים נשאים חדשים.

עם זאת, בשאר קבוצות פילוח האוכלוסייה נרשמה דווקא ירידה. בקרב גברים הומוסקסואלים - קבוצה שעדיין נחשבת לגדולה ביותר בקרב נשאי האיידס - נמצאו בשנה החולפת 143 נשאים לעומת 155 נשאים ב-2013 (ירידה של 8%). באוכלוסיית הזרים בארץ, מרביתם ממדינות באפריקה, אובחנו 118 נשאים בשנת 2014 לעומת 138 נשאים בשנת 2013 (ירידה של 15%). ירידה חדה של ממש נרשמה באוכלוסיית צורכי סמים באמצעות הזרקה. בקבוצת פילוח זו תועדה ירידה של 36 אחוזים: בשנת 2014 נמצאו 48 נשאים בנגיף, לעומת 75 בשנת 2013.

"נדבקתי מבן זוג קבוע שהיה לי במשך שנה", סיפרה ד', סטרייטית בת 46 ממרכז הארץ, בשיחה עם וואלה! NEWS. ד' גילתה על ההידבקות לפני 20 שנה. "נדבקתי מיד בהתחלת הקשר, אבל רק בדיעבד הבנתי את זה כי כל הסימנים היו שם ואף אחד לא קלט את זה, לא אני ולא הרופאים. חשבנו שזה סוג של שפעת". באשר לנתונים החדשים על עלייה בקרב הנשאים הסטרייטים, אמרה כי היא מופתעת. "אני יכולה להבין את המחשבה של אנשים צעירים, 'לי זה לא יקרה', הייתי בדיוק באותו מקום", אמרה. "אבל עברו כל כך הרבה שנים ויש הסברה כזאת מסיבית, ילדים בתיכון מקבלים הרצאות, שומעים נשאים. אני חושבת שזה בגלל ירידה במתח של ההסברה והשאננות, אולי מן תחושה של 'עוד מן מחלה, קצת כמו אסתמה'. אבל חשוב שידעו, גם אם אני בורכתי במשפחה וחברים תומכים החיים שלי כרוכים בהמון מתח, אין לי את הביטחון בבריאות שלי, אני חיה בהסתרה מאד גדולה, אני חשופה להמון כימיקלים ואין לי חופש גופני מלא. יש המון נשאים שאני מכירה בארץ ובעולם שמתמודדים בנוסף לזה עם קשיים רגשיים חברתיים וגופניים נוראיים".

לקריאה נוספת:
מחקר ישראלי מצא לראשונה את הקשר בין סרטן לאיידס
חסר תקדים: צעירה נקייה מ-HIV כבר 12 שנים, בלי תרופות
למה בישראל עדיין נולדים תינוקות עם איידס?

אישה בהיריון עורכת בדיקת איידס בניקרגוואה. GettyImages
רק מקרה אחד תועד של העברת הנגיף מאם ליילוד/GettyImages

לדבריה, בן זוגה לשעבר ידע באותה עת שהוא נשא, אך לא סיפר לה. "הוא לא ידע איך להגיד לי ולאף אחד בעצם, הוא חי בהכחשה מלאה. עשיתי בדיקה, לאחר שנפרדנו. זאת הייתה סתם תחושה, הרגשתי שמשהו קורה לי וראיתי כתבה בעיתון על הנושא ופשוט החלטתי ללכת לעשות. הייתי הראשונה מכל החברים שלי שעשתה בדיקה כזאת. לתדהמתי הרבה יצאתי חיובית. ישר חשבתי עליו, מפני שזכרתי שהוא סיפר לי שהיו לו הרבה בנות זוג, איכשהו זה התיישב לי איתו ויזמתי איתו פגישה".

בפגישה הוא היה במצב גופני ירוד לאחר שבריאותו הידרדרה. "הגעתי ללא כעס ומתוך הבנה שאני אחראית באותה מידה, כי גם אני לא ביקשתי להשתמש בקונדום", סיפרה. "הייתי במצוקה נוראית, זה היה גזר דין מוות באותה תקופה. לפני שנפרדנו הוא ביקש סליחה, אמר שהיה טיפש, שלא היה מסוגל להתמודד עם זה, וככה הסתיימה הפגישה בנינו. שנה לאחר מכן, חברים שלי הודיעו לי שהוא נפטר".

ד' עברה תהליך ארוך מאד של השלמה עם גורלה. "זה התחיל מזה שאמרו לי שאין לי הרבה זמן לחיות וכמעט לא היו תרופות אפקטיביות אז, ועברתי תהליך אבלות מאד גדול, למעשה הכנה למוות. אבל אז הגיעו הקוקטיילים שעבדו עליי מצוין, וכיום אני לוקחת שלושה כדורים בלילה שמאזנים אותי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
פעילים מציינים את יום האיידס העולמי שיחול מחר, באלי. רויטרס
פעילים מציינים את יום האיידס הבינלאומי בשנת 2014/רויטרס

כיום, ד' חיה בזוגיות ואמא לשני ילדים בריאים. "מאד פחדתי לספר לבן הזוג בהתחלה. הזוגיות התחילה מאד מהוססת, התאהבתי בו ועוד לפני שהיה משהו גופני בכלל, הייתי חייבת לספר לו ופחדתי שהוא יברח. אבל הבנתי שאין לי סיכוי למערכת זוגית אמיתית על בסיס שקר כזה גדול", אמרה. "היו לו המון שאלות, אבל בשורה התחתונה הוא לא ברח. מאז זאת השגרה שלי".

מנהל מרכז האיידס: שיעור ההידבקות תלוי גם בארץ המוצא

נתון נוסף שעלה במרכז הוא ירידה של 22% בשיעור ההידבקות תועדה בקרב ישראלים שמוצאם במדינה אנדמית - מדינה שבה ישנם אחוזים גבוהים של תושבים נשאים כמו מדינות אפריקה, חלק ממדינות אסיה וגם אוקראינה - או ישראלים שנדבקו במהלך שהות במדינה אנדמית. 40 אובחנו נשאי HIV בשנת 2014 לעומת 51 לשנת 2013.

גם בקבוצות הסיכון הקטנות מבחינה כמותית נרשמה ירידה. מקרה אחד של העברת הנגיף מאם לילוד התגלה בשנת 2014 (ירידה של 50%), שני בני אדם נדבקו מעירוי דם נגוע בנגיף HIV לעומת ארבעה בשנת 2013. יודגש, כי העירוי ניתן בחו"ל ולא בארץ. שמונה בני אדם שהגיעו לארץ לתיירות מרפא, אובחנו נושאים את הנגיף בשנת 2014 - קבוצת אוכלוסייה זו לא נבדקה בשנת 2013.

למרות הנתונים המדאיגים על עלייה בקרב סטרייטים, מנסה ד"ר איציק לוי, מנהל מרכז האיידס בבית החולים שיבא בתל השומר, לצנן מעט את הבהלה. "לא כל מי שהוגדר בבדיקת המעבדה כסטרייט הוא רק סטרייט, זה תלוי מאוד מהי ארץ המוצא שלו. רוב הסטרייטים שאני נתקל בהם במרכז שלנו הם אומנם אזרחים ישראלים, אך כאלו שעלו בחמש עד עשר השנים האחרונות לישראל ממדינות חבר העמים, ששם האפידמיולוגיה (חקר המחלות, ר"ב) זהה לאפריקה". ד"ר לוי הוסיף: "תחושת הבטן שלי אומרת לי שהעלייה שהוצגה קשורה בקבוצה הזאת. מדובר במספרים קטנים אחרי הכול, עלייה של כ-50 מקרים. המספרים הגדולים ממשיכים להיות בכלל הקבוצות, ולא שחסרה הסברה, אבל יצר המין חזק מההסברה וזו המציאות שלנו". בנוסף, רוב הסטרייטים שהתגלו נשאים היו נשים: מספר הנשים הנשאיות עמד על 57, לעומת 52 גברים.

לפי הנתונים החדשים שפורסמו, בשנת 2014 נתגלו במרכז 488 נשאים בוגרים מעל גיל 15 ומתוכם כ-70% גברים, אם כי אין מדובר במספר סופי אלא רק בדגימות שהגיעו למרכז עצמו. קבוצת הסיכון הגדולה ביותר היא עדיין גברים שנדבקו במהלך קיום יחסי מין עם גברים (29%). אחריה היא קבוצת הזרים בארץ שעומדת על כ-24% מקרב הנשאים החדשים. אוכלוסיית הסטרייטים עומדת על 22% מכל הנשאים שנתגלו.

יותר ממחצית מהנשאים החדשים בני 44-25, בהם 201 גברים, ו-89 נשים, אך גם בקרב בני 24-15 נמצאו נשאים, בהם 29 נשאים גברים, ו-11 נשים, המהווים 9% מכלל הנשאים החדשים.

מהוועד למלחמה באיידס נמסר בתגובה: "זה כבר מספר שנים רצופות שמספר נשאי ה–HIV בישראל מתקרב ל–500 ומדובר במספרים מדאיגים. לצד המספרים הגבוהים של המתגלים החדשים ל–HIV בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, אנחנו רואים עלייה חדה בקרב הטרוסקסואליים עם קרוב ל–60 נשים חדשות שהתגלו בשנת 2014 בקבוצה זאת בלבד. חשוב להדגיש ש–HIV אינו מבדיל בין דת, גזע מין ונטייה מינית. בדיקת HIV תקופתית, ושימוש קבוע בקונדום בעת קיום יחסי מין עם פרטנרים שסטטוס ה–HIV שלהם אינו ידוע, הן הדרכים היעילות למניעת העברת הנגיף ומניעת החשיפה אליו".

seperator
  • עוד באותו נושא:
  • איידס
  • hiv

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully