וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אבא עובד? ייהרג ובל יעבור": כך מפלים ילדים במגזר החרדי

20.8.2015 / 15:01

עשרות הורים פנו בשנה החולפת לוועדת הערר של המחוז החרדי במשרד החינוך, בשל דחיית ילדיהם ממוסד חרדי. פאה ארוכה מדי, אחים שרכשו מקצוע ותלמידות שלא התקבלו בגלל שהאם יצאה בשאלה. "זו חוויה לא קלה, הלוואי שהייתי יכול לרשום אותן למוסד בזרם חרדי אחר"

אישה מתפללת בכותל. ShutterStock
אישה מתפללת בכותל/ShutterStock

"הננו להודיעכם כי לאחר בדיקת הנתונים, לא נוכל לצרף את בתכם לרשימת תלמידותינו לכיתה ט' בשנת הלימודים הבאה, תשע"ו, בגלל אי התאמה לסגנון החינוכי של בית ספרנו" - כך נכתב בהודעה שקיבלו הוריה של מ', ילדה חרדית ממרכז הארץ, לאחר שביקשו לרשום אותה לבית ספר ששייך לרשת "בית יעקב". ההורים ערערו על ההחלטה וקיבלו תשובה נוספת, לפיה: "קיימת אי התאמה בין מגמת בית הספר לבין דרככם". ההורים פנו לוועדת הערר במחוז החרדי של משרד החינוך, שם הובאה העמדה הכתובה של מוסד הלימודים אליו התבקשה להתקבל. אחד העניינים המרכזיים שהעלה בית הספר, היא הטענה שלפיה הוריה של מ' וכל אחיה התחנכו במוסדות לימוד שמאפשרים רכישת מקצוע.

"כאשר אחות של מועמדת לסמינר עוברת למוסד המלמד מקצוע, ולא ממשיכה בלימודים בסמינר, היא חוטאת למטרה", נכתב בעמדת המוסד. "יש קושי ממשי לאפשר ניסיון נוסף, ולקבל תלמידה אשר משפחתה אינה רואה כעניין מהות את הרצף החינוכי והרעיונות הערכים והרוחניים של הסמינר", נכתב. הטיעונים הללו הובאו בפני ועדת הערר, חרף העובדה כי המוסד הודה כי מ' היא תלמידה מצטיינת שעברה בהצלחה את מבחני הכניסה. ההורים טענו כי המשפחה מנהלת אורח חיים מוקפד, הערר התקבל ומ' תחל את לימודיה במוסד בשנת הלימודים הבאה.

פתיחת שנת הלימודים החרדית בתלמוד תורה "דיברות משה" בשכונת הר נוף בירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
למצולמים אין קשר לכתבה/נועם מושקוביץ

המקרה של מ' הוא אחד מתוך עשרות מקרים של הורים לתלמידים במגזר החרדי בגילאים שונים, שפונים לוועדת הערר לאחר שנתקלו בקשיים ברישום ובקבלה למוסדות חינוך לשנת הלימודים הבאה, בעיקר בשל אפליה על רקע עדתי או שיקולים זרים אחרים. מנתונים שנחשפו אתמול (רביעי) עולה כי 43 תלמידים חרדים מרחבי הארץ פנו לוועדה - עלייה של מאות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות. עם זאת, עשרות מקרים טופלו מבלי התערבות הוועדה.

הוריה של ש', שאמורה ללמוד בכיתה א' בשנת הלימודים הבאה, רשמו את בתם לבית ספר ברשת "בית יעקב" בשכונת בית ישראל בירושלים, אך במשך חודשים ארוכים המתינו לשווא לתשובה - ופנו בדרישה דחופה למשרד החינוך כדי לכנס את ועדת הערר. בעקבות הלחצים שהופעלו, זומנו ההורים לריאיון עם מנהלת בית הספר, ולדבריהם - במהלכו צעקה המנהלת על האם: "המקום שלכם לא כאן, את לא מתאימה לנו. הפאה שלך ארוכה מידי, אני לא יכולה לקבל את הבת שלך". חרף הסברי ההורים, בדואר התקבלה תשובה שלילית: "לצערנו לא נוכל לקבל את בתכם ללמוד במוסדנו בשנת הלימודים הבאה עקב מספר המקומות המוגבל ועקב אי התאמה". בפנייתם כתבו ההורים לנציגי משרד החינוך: "שנת הלימודים ממש בפתח ואנו תלויים באוויר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

האב עיתונאי בכלי תקשורת חרדי? "ייהרג ובל יעבור"

המקרה של י', אב למשפחה מיישוב באזור המרכז, ממחיש כי האפליה במוסדות החרדיים אינה בהכרח נובעת מרקע עדתי. לפני שבוע פנה י' למנהל המחוז החרדי במשרד החינוך, מאיר שמעוני, בדרישה לסייע לבנותיו שעלולות להישאר בבית בתחילת שנת הלימודים הבאה. לטענתו, מוסד הלימודים החרדי "בית יעקב" ביישוב שבו הוא מתגורר הודיע כי בנותיו לא יוכלו להמשיך ללמוד בו, זאת על רקע הגירושים מאשתו לשעבר שחזרה בשאלה. במכתב שהעביר למשרד החינוך הוא כתב כי נחרד לגלות שהקהילה, שחשב כי תסייע לו בזמנים קשים, הפנתה לו עורף.

א' ממודיעין עילית רשם את בתו לאחד הסמינרים החרדיים בעיר, אך היא זומנה לריאיון רק לאחרונה ושם הודיעו לה כי לא תוכל להתקבל למוסד, כי אביה כותב טורים אישיים וכתבות חדשותיות באתר אינטרנט חרדי. חרף ההסברים של רעייתו כי הוא "קיבל אישור מרב", המנהל לא נעתר לבקשה לקבל את בתו לסמינר והודיע: "מבחינתנו זה ייהרג ובל יעבור". א' מיהר לרשום את בתו לסמינר חרדי אחר לשם התקבלה. "זו הייתה חוויה לא קלה", הוא אומר, "עברנו ימים קשים מאד אבל עכשיו הכל טוב. אם הייתי נדרש, הייתי שולח אותה למוסד של זרם אחר במגזר החרדי".

עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה" מסר בתגובה: "עם הטיפול והרצינות של ועדת הערר במחוז החרדי של משרד החינוך בטיפול של פניות ההורים, האפליה העדתית הולכת ונסוגה ומתחבאת מאחורי טיעונים זרים ומוזרים. אני שב וקורא להורים לפנות לועדת הערר ולקבל סעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully