וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפכו אותנו לאויב": מאות חקלאים הפגינו ברחבי הארץ

20.8.2015 / 9:26

ב-24 צמתים ברחבי הארץ מחו חקלאים על כוונת האוצר להכניס את הסעיפים החקלאיים לחוק ההסדרים, דבר שלטענתם יפגע אנושות בענף, יגרום לסגירת משקים ולא יקל על יוקר המחייה. חקלאי מהצפון: "גוזלים מאיתנו והעם הנבחר שותק". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: ערן גלוורד, עריכה: ניר חן

(צילום: ערן גילווארג)

מאות חקלאים הפגינו הבוקר (חמישי) ב-24 צמתים ברחבי הארץ בעקבות כוונת האוצר להכניס את הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים בצאן ובפטם, שעלולה לגרום לאלפי חקלאים לסגור את משקיהם ולמצוא עצמם מובטלים. לדברי החקלאים, הכנסת הסעיפים תפגע בעיקר בחקלאי הפריפריה, מבלי שתהיה הטבה משמעותית לצרכנים. כמו כן, מחו החקלאים על כך שלא פעלו בממשלה להכנסת סעיפים הקשורים לעובדים זרים, שיוכלו להיטיב עמם.

בכניסה למאות מושבים וקיבוצים נתלו בשעות האחרונות שלטים ומדבקות כיתובים כמו "הממשלה הורסת את החקלאות". לדברי החקלאים, הממשלה אינה מטפלת בנושאים שבהם הבטיחה לטפל, כמו פערי התיווך הפוגעים בחקלאים והסדרת עניין העובדים הזרים, כמו ביטול מס המעסיקים. בעקבות ההפגנה, נסגר כביש 40 לתנועה מצומת טללים לכיוון מצפה רמון.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד: נערים סירבו לשלם לנהג אוטובוס ערבי בבירה - ותקפו אותו
"ברקת בגד": בעלי עסקים בירושלים יעתרו נגד סגירתם בשבת
סאגת עלאן: כך ניצח עציר מחוסר הכרה את מדינת ישראל

הפגנת מאות חקלאים בצמתים ברחבי הארץ על הסעיפים החקלאיים שצפויים להיכנס לחוק ההסדרים, 20 באוגוסט 2015. עודד שוהם, מערכת וואלה! NEWS
"חקלאות היא ערך - ועם שמאבד את הערך הזה, ייקלע לבעיה". החקלאים המוחים/מערכת וואלה! NEWS, עודד שוהם

החקלאי טוטי בלוך, הנמנה בין המפגינים, אמר: "חקלאות יכולה להיות תחביב נחמד לטייקונים, אבל כחלקאי שמתפרנס לא רק מזה – תסכימו איתי שזה לא פיקניק". "הממשלה מאשרת באמצעות חוק ההסדרים גזרות על חקלאים וגוזלת מהם זכויות שניתנו להם כהגנה מאז קום המדינה. ואתם – העם הנבחר – שותקים! הסיפור שהסעיפים יוזילו את יוקר המחיה בישראל זה במקרה הטוב שקר, זו זריית חול בעיניים", הוסיף.

בלוך הרחיב לגבי הסעיפים המתוכננים ועל האופן שבו הם יפגעו הן בחקלאים והן בצרכנים. "אם יבוטל התכנון בחלב צאן, גידול הצאן יעבור ל'רמי זול פה' והוא ימכור במחיר שהוא יקבע. ככה, יהיה לו יותר הון לתרום לשלטון", אמר. "ממה יתפרנסו החקלאים על הגבולות? אם יבוטל התכנון במוצרי העוף, 'דנקנר' תספורות יגדל עוף וימכור במחיר שהוא יקבע".

הוא חזר והבהיר את מצבה העגום של החקלאות והזהיר מגורלה המר, הצפוי לדעת החקלאים עקב הכנסת הסעיפים לחוק ההסדרים. לדבריו, "משקים שיסגרו לא יחזרו, העלייה השנייה נגמרה. עם נבחר, שלא יעבדו עליכם! עד הממשלה הזו, החקלאים היו מלח הארץ. הממשלה הזו מציגה אותנו כקרטל. בלי חקלאים - זו לא אותה מדינה. לא ביקשנו סבסוד, רק להתפרנס בכבוד".

איתם בירגר, חקלאי מכפר קיש שבגליל התחתון, הרחיב: "הפכו אותנו לאויב, לבעיה של המדינה. אנחנו מגזר ערכי ויצרני". "אין עוד מדינה שמתעללת כך בחקלאיה. חקלאות היא ערך, ועם שמאבד את הערך הזה ייקלע לבעיה. אני סגן-אלוף במיל' ולכן אני מתקשה לצאת נגד המדינה, אבל נקלענו למצב שאין ברירה".

הפגנת חקלאים על הסעיפים החקלאיים שצפויים להיכנס לחוק ההסדרים, צומת אלונים, 20 באוגוסט 2015. ערן גילווארג
לטענת החקלאים, הסעיפים החקלאיים לא יורידו את יוקר המחייה, אך יגרמו לאלפי חקלאים לאבד את עבודתם. חקלאים מפגינים בצומת אלונים שבצפון/ערן גילווארג

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) מביע הזדהות עם חקלאי ישראל ולוקח חלק בהפגנה המתקיימת בצומת נהלל שבעמק יזרעאל. לדברי ברושי, "כתוצאה מהתעלמות הממשלה וקבלת החלטות שפוגעת בחקלאות ובהתיישבות, המאבק יוחרף בימים הקרובים עד כדי עצירה מוחלטת של אספקת תוצרת חקלאית טרייה לשווקים".

עוד הוסיף ברושי: "ניתנת הזדמנות אחרונה לממשלה לחזור לדרך של משא ומתן והידברות, לדרך של החלטות המאפשרות חקלאות, התיישבות והגשמת הציונות. חקלאות היא ביטחון ומזון ומבטיחה את חוסנה הלאומי של מדינת ישראל". הוא הדגיש את חשיבותה של החקלאות כעוגן ציוני וכלכלי לתושבי ישראל, ואמר: "החקלאות מספקת עשרות אלפי מקומות עבודה לתושבי הפריפריה, ועל שר האוצר מוטלת האחריות לחיסול ממוקד של התחום על כל מרכיביו. אני פונה לשר האוצר בדרישה לשבת עם נציגי הלובי החקלאי וראשי הארגונים על מנת להגיע למתווה מוסכם".

הפגנת חקלאים על הסעיפים החקלאיים שצפויים להיכנס לחוק ההסדרים, צומת אלונים, 20 באוגוסט 2015. ערן גילווארג
ח"כ ברושי: "המאבק יחריף בימים הקרובים". החקלאים המפגינים בצומת אלונים/ערן גילווארג

ח"כ דני עטר (המחנה הציוני) הביע גם הוא הזדהות עם החקלאים שהפגינו. לדבריו, "אין להעמיד את נחישות החקלאים במבחן. אם לא תימצא הנוסחה בה יוצאו כל הרפורמות בחקלאות מחוק ההסדרים באופן מידי, ההפגנות ילכו ויחריפו עד הפסקת חלוקת התוצאת החקלאית באופן מלא לשווקים". "נגמרו הימים שבהם משרד האוצר מקבל את החלטותיו ללא הידברות ופועל בדרך חד כיוונית, שסופה חיסול משקים משפחתיים רבים בארץ. אני קורא לשר האוצר ולשר החקלאות לכנס ישיבה עם הנציגים הרלוונטיים כדי להגיע להסכם ארוך טווח", הוסיף עטר.

בהכנת הידיעה השתתף יניר יגנה.

הפגנת חקלאים על הסעיפים החקלאיים שצפויים להיכנס לחוק ההסדרים, תל עדשים, 20 באוגוסט 2015. דוברות מועצה איזורית עמק יזרעאל,
"ביטול התכנון יעביר את הייצור לטייקונים, שיתרמו עוד הון לשלטון". חקלאים מפגינים בצומת תל עדשים שבצפון/דוברות מועצה איזורית עמק יזרעאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully