וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהלו של אברהם – הסיוע ההומניטרי הישראלי בעולם

19.8.2015 / 16:00

מאז ימיה הראשונים הושיטה ישראל סיוע למדינות מתפתחות, מתוך הכרה שעל המדינה לחלוק מניסיונה עם מדינות אחרות ("אור לגויים"). הסיוע מבוסס על המחויבות המוסרית כיהודים להושיט סיוע כערך יהודי ואוניברסאלי ובהיותנו חברים במשפחת העמים

בית חולים שדה ישראלי בנפאל. פרופסור אלי שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
בית חולים השדה של ישראל בנפאל והסיוע שניתן בבית החולים/מערכת וואלה! NEWS, פרופסור אלי שוורץ

חז"ל מספרים כי אוהלו של אברהם אבינו היה פתוח לכל ארבע רוחות השמים מכיוון שרצה להיות מוכן לסייע לכל מי שעבר באזור. אברהם גם ניסה להציל את אנשי סדום ועמורה מעונשם הכבד. ברוח זו פועלת ישראל לסייע למוכי האסון ולאלו שגורלם לא שפר עליהם בעולם. ברחבי תבל מציינים את ה-19 באוגוסט כ"יום ההומניטרי העולמי" וזו הזדמנות להיזכר בסיוע ההומניטרי שישראל וישראלים מושיטים ברחבי העולם.

ישראל היא מהמדינות הראשונות להושיט סיוע לאזורים מוכי אסון, גם כאשר מדובר במקומות רחוקים וקשים. כך היה בהאיטי ב – 2010 וכך היה בנפאל באפריל השנה, לאחר רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה. מיד לאחר רעידת האדמה פרסנו בסיוע צה"ל, בית חולים שדה מצויד בחדרי ניתוח וטיפול נמרץ מתקדמים, שכלל גם מומחים ללידה וטיפול בפגים. הסיוע הישראלי, שנעשה בהכוונה ובתאום של נציגי משרד החוץ במקום, זכה להערכה רבה. כך למשל, ארגון הבריאות העולמי פרסם לאחר האסון בנפאל, כי ישראל היא במקום הראשון בעולם מבין כל המדינות, בכמות כוח האדם הרפואי שהגיע לסייע לאחר רעידת האדמה.

מאז ימיה הראשונים הושיטה ישראל סיוע למדינות מתפתחות, מתוך הכרה שעל המדינה לחלוק מניסיונה עם מדינות אחרות ("אור לגויים"). על-פי תפיסתו של ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון, הסיוע היה מבוסס על המחויבות המוסרית כיהודים להושיט סיוע כערך יהודי ואוניברסאלי ובהיותנו חברים במשפחת העמים. בן-גוריון אמר כי "מדינת ישראל תיבחן לא בעושר, לא בצבא ולא בטכניקה, אלא בדמותה המוסרית ובערכיה האנושיים".

הסוכנות לסיוע בינ"ל של ישראל היא מש"ב - המרכז לשיתוף פעולה בינ"ל במשרד החוץ. עד היום קרוב ל – 300 מאות אלף אנשי מקצוע ממדינות מתפתחות השתתפו בפעילות מש"ב, בעיקר בתחומי החקלאות ומים, בריאות, חינוך, פיתוח קהילתי, העצמת נשים, ויזמות עסקית.

בית חולים שדה ישראלי בנפאל. פרופסור אלי שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ישראל במקום הראשון בעולם בכמות כוח האדם הרפואי שהגיע לסייע לאחר רעידת האדמה./מערכת וואלה! NEWS, פרופסור אלי שוורץ

הסיוע ההומניטרי הישראלי מגיע גם מארגונים וולונטריים ויחידים המתנדבים לסייע. מד"א, האגודה הלאומית של ישראל בתנועת הצלב האדום העולמי, ממשיכה לפעול גם לאחר הענקת הסיוע המיידי לאזורי מוכי אסון, כמו בפיליפינים ובנפאל. בין ארגוני המתנדבים הפעילים יש את ארגון 'ישראייד', שמתנדביו פעילים היום ב-18 מדינות מוכות אסון, כמו בפרוייקט המתקיים בדרום סודאן, שם מסייעים המומחים הישראלים בהכשרת אנשי מקצוע מקומיים לטפל במקרים של אלימות נגד נשים או בתחום בריאות הציבור. ארגונים נוספים הם למשל 'תבל בצדק', שמטרתו לפעול למען צדק סביבתי וחברתי בעולם ו'עין מציון' שמספק טיפול עיניים רפואי חינם לאנשים ממדינות מתפתחות. עוד פרויקט הומניטרי בינ"ל ראוי לציון שבסיסו בישראל הוא 'הצל לבו של ילד', הדואג לניתוחי לב מצילי חיים ומעקב רפואי לילדים ממדינות מתפתחות.


המודל של התנ"ך הינו דאגה לחיים בכל מקום ושל כל אחד. התרבות היהודית ומכאן גם הישראלית מלמדת אותנו כי אסור להיות אדישים לצערם של אחרים, גם אם האחר איננו בן עמך. ביום ההומניטרי העולמי אנחנו יכולים להתגאות בסיוע הישראלי הניתן ברחבי העולם.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully