וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: הושג הסכם לאספקת מערכת S-300 לאיראן

סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב אמר לסוכנות הידיעות רי"א כי הוסכם על העברת מערכת הנ"מ המתקדמת לאיראן ונותר לסכם רק על כמה פרטים טכניים. אתמול אמר שר ההגנה האיראני כי העסקה תיחתם בשבוע הבא

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

רוסיה ואיראן הגיעו להסכם על אספקת מערכת ההגנה האווירית S-300 - כך צוטט היום (רביעי) סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב בסוכנות הידיעות הרוסית רי"א. לדבריו, "ההסכם סגור", אך נותרו רק עוד כמה פרטים טכניים שצריך לפתור.

"לפי איך שהדברים נראים, הנושא סגור", אמר בוגדנוב, שמשמש גם נציג מיוחד לענייני המזרח התיכון ואפריקה. "הגענו להבנה מלאה בנשוא יחד עם עמיתינו האיראנים. הסוגיה נפתרה בעיקרה, מה שנותר זה רק פרטים טכניים".

אתמול אמר שר ההגנה של איראן, חוסיין דהקאן, כי העסקה תיחתם בשבוע הבא. בדברים שפורסמו בסוכנות הידיעות האיראנית "איסנא", הבטיח דהקאן כי "זמן קצר" לאחר חתימת העסקה תסופק המערכת לאיראן. לפני שבועיים מסר גורם איראני כי מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, ביקר ביולי ברוסיה ונפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין, על אף איסור הנסיעה שמוטל עליו כחלק מסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם, שטרם הוסרו במסגרת הסכם הגרעין. לדברי הגורם, אחת הסוגיות שעליהן דן סולימאני עם פוטין הייתה מועד משלוח מערכת הS-300.

מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015. GettyImages
מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015/GettyImages

זה כמה שנים שישראל והמערב מודאגים מהאפשרות שטהראן תתחמש במערכת ה-S-300 הרוסית, הנחשבת לאחת ממערכות ההגנה האוויריות הטובות בעולם, דבר שיקשה ביותר על תקיפה אווירית אפשרית של מתקני הגרעין. ב-2007 נחתמה לראשונה עסקת רכישת המערכת בין רוסיה לאיראן, אך בשל לחצי המערב על רוסיה היא לא סופקה מעולם. ב-2010 אף הטיל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמברגו על חברות רוסיות על מכירת המערכת לאיראן, דבר שהוביל לתביעה איראנית נגד רוסיה, בדרישה לתשלום פיצויים בגובה ארבעה מיליארד דולרים.

בחודש אפריל השנה, לקראת חתימת הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, הסיר פוטין את האמברגו, ונימק זאת בכך שמדובר ב"מערכת הגנתית לכל דבר" שנועדה לשמש גורם מרתיע בלבד, ועל כך אין מניעה לספק אותה לאיראנים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על כך בזמנו ואמר כי "ישראל רואה בחומרה רבה" את אספקת הטילים לאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully