וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים הטובים של העבריינים בפייסבוק הם מכרה זהב מודיעיני

20.8.2015 / 18:00

מיכאל מור מעדכן על שובו לישראל ומציג תמונות עם מאמן האגרוף התאילנדי שלו מכל רחבי העולם. הרוג אחד בחיסול ושניים אחרים שנפצעו פרסמו תמונה משותפת רגע לפני הפיצוץ. העבריינים הישראלים פעילים ברשת החברתית והמשטרה אומרת תודה

"בדרך הביתה!". זה היה הסטטוס המפתיע ביותר של ראש ארגון הפשיעה הצפוני, מיכאל מור. "לבוא מאחורי הגב זה טוב! אבל איך אומר קזבלן, הגיע הזמן לעשות היכרות גם מלפנים". התיוג הצביע כי מור נמצא בבוקרשט, בירת רומניה, בדרכו חזרה לישראל, לתל אביב. באותו יום, 28 באוקטובר 2014, הוא נחת בארץ, בדיוק כפי שהבטיח הסטטוס. ההודעה הזו לא נעלמה גם מעיניהם המשתאות של חוקרי היאחב"ל של המשטרה, שחיכו תקופה ארוכה לשובו של מור, בעיקר על מנת לחקור אותו בנוגע לשורה של חומרים מודיעיניים הקשורים בפרשיות באילת ובצפון הארץ. עם שובו ולאור תשומת לבם של אנשי המשטרה לסטטוס, הם אזקו את מור והביאו אותו למעצר, שארך 24 שעות בלבד. בסיומו, הוא שוחרר ללא תנאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרור דמארי עם שחר חסון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד מעדכן על חייו המשפחתיים, אחר מעלה תמונות של אופנוע חדש אותו הוא מבקש לשווק, שלישי מתרברב בטיולים חובקי עולם בחו"ל. ראש ארגון הפשיעה מבית שמש, "עוקר השיניים" מיכאל חזן, ראש הכנופייה מפתח תקוה, דודו שימול וראש הכנופייה לשעבר מאילת, יעקב (יאשה) ישייב, הם כמה מהעבריינים שמנהלים חיים שלמים ברשת החברתית. הם מנהלים קשרים טראנס-אטלנטיים בחסות הרשתות החברתיות הפופולאריות ובכיר במשטרה מודה: "פייסבוק הפך לכלי לאיסוף מידע מודיעיני, בעיקר בכל הקשור לאיסוף מידע בחוץ לארץ ובפנים הארץ. אפשר לאסוף מפייסבוק פנינים בעיקר ברמה של עיקוב אחרי דמויות שמעניינות אותנו, אבל לא רק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמנה משותפת, שעות לפני החיסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

את מיכאל מור, למשל פייסבוק שימש בעיקר בעת שהותו ארוכת השנים מחוץ לגבולות המדינה. בזכות הרשת החברתית, הוא הצליח לעדכן ולשתף בעיקר על פעולות הפנאי וחיי הזוהר בתאילנד. אחד הסרטונים בהם שיתף את חבריו לעולם התחתון תיעד את אימוני האגרוף התאילנדי, ענף בו התמקצע בעת שהותו במקום. המאמן האישי שלו, חן כהן, העלה סרטון בו נראה מור מתאמן באופן אינטנסיבי ברזי אומנות הקיקבוקס. "חן כהן מאמן את מיכאל מור איגרוף תאילנדי, קוסומוי, תאילנד", הייתה הכותרת לסרטון, שזכה ל-5,897 צפיות. כהן, מאמן מוסמך ואלוף הארץ באגרוף תאילנדי, פתח לפני שלושה חודשים מועדון בנהריה, אותו מור פוקד באופן קבוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חן כהן ומיכאל מור/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך שהותו של מור בתאילנד, כך נראה, הפך כהן לאחד החביבים על ראש ארגון הפשיעה הצפוני. השניים נראים בפייסבוק כשהם נהנים מהחיים בחופשות ברומניה, משתטחים על קברי צדיקים באומן ומתאמנים בכל מקום. "אח שלי היקר, המון מזל טוב. עד 120, בריאות אושר עושר פרנסה טובה, מאחל לך כל מה שאני מאחל לעצמי. חבר כמוך מוצאים פעם בחיים, אוהב אותך", כתב כהן למור ביום הולדתו. "מזל טוב אחי, אוהב אותך, ותמשיך להתאמן", ענה מור. מלבד מור, כהן נהג לארח לקרבות אגרוף בתאילנד מספר אישים אחרים. בתמונות בפייסבוק ניתן להבחין גם בזמר עומר אדם, שקיבל אצלו שיעורים פרטיים ובדי ג'יי סקאזי, שקפץ לביקור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וגם ליאור נרקיס מתועד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפייסבוק של מור שוקק חיים גם לאחר שחזר לישראל. הוא עדכן את חבריו אודות הבילויים המשפחתיים התכופים, העלה סטטוסים מצחיקים וגם ביכה את חיסולו של אחיו, בדרי מור. ב-2 ביולי אשתקד, חוסל בדרי ברחוב אביר יעקב בנהריה וההערכה במשטרה היא כי מדובר בסכסוך פנימי בתוך הארגון של מיכאל מור, שעזיבתו את ישראל לתאילנד גרמה ליד ימינו שמואל הרוש להרים את ראשו. מיכאל הותיר את אחיו בדרי כאיש המרכזי שאמון על שמירת העסקים בנהריה, צעד שככל הנראה עלה לבדרי בחייו. דף הפייסבוק של בדרי מור הפך גם הוא לסוג של עמוד הספדים למותו הטראגי. "אח יקר, שנשמתך תנוח על משכבה בגן עדן ותצרר בצרור החיים, לא נשכח אותך לעולם", כתב אחד מחבריו, תוך שהוא מתייג את תמונתו של בדרי. "יהיה זכרו ברוך. חבר יקר, לא מזמן דיברנו על החיים. מי ידע שזה מה שיהיה. חבר אתה חסר".

במשטרה מזהים גם קשרים בין ראשי ארגונים לבין אנשים שהיו מזוהים עמם ונמצאים כיום מעבר לים. אחת הדוגמאות המובהקות היא זו של העבריין הצפוני שחר בניטה, שלפי מידע מודיעיני ניהל יחד עם ראש ארגון הפשיעה האילתי אילן בן שטרית אימפריית הלוואות בריבית למהמרים בבתי קזינו בטאבה מצרים, כפי שנחשף בוואלה! NEWS. בניטה נמלט מישראל זמן קצר לאחר גל המעצרים הגדול בארגונו של בן שטרית באילת והוא מעדכן מדי פעם את עמוד הפייסבוק שלו. לפי המידע, הוא מנהל חיים לא רעים בכלל ביוהנסבורג, דרום אפריקה. בתמונות שמעלה בניטה, הוא מראה לחבריו כיצד נותר עדיין צעיר בנפשו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשטרה קיבלה את המידע בשמחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתכתבויות בין חברים בפייסבוק, ניתן לראות כי הקשר בין חברי הארגונים נותר כשהיה. כך למשל, אחד מחייליו של מור, נועם (קוני) משה, מתכתב עם שחר בניטה בהקשר לתמונה שהעלה. "קוני מקנא", כתבו חברי הקבוצה. "הכול על הזין שלך הא? במה אני מקנא?", שאל משה, בתמיהה. "בזה שאני נשארתי צעיר ויפה", הגיב בניטה. "עזבי אווה, זה לא טבעי שום דבר אצלו, אני יודע, ראיתי בעיניים מה הוא עושה בשביל להיראות ככה", הגיב קוני. "מה, תגלה לנו בבקשה", כתבה אחת מחברות הקבוצה. "לא אסור, שחר לא מרשה", ענה קוני. בפייסבוק מתגלה תמונה מלאה לשאלה היכן ביקר בניטה במהלך הנדידה האינסופית. מלבד יוהנסבורג, הוא נהג לפקוד גם את קולומביה וזימבבואה, מידע שמעניין מאוד את המשטרה בכל הקשור למודיעין על פעילות ישראלית עבריינית בחו"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיכאל מור בתאילנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיכאל מור הוא אחד השמות הוותיקים ביותר כיום במפת הפשיעה הארצית. נראה כי בזירת הפייסבוק ישנם שמות של עבריינים צעירים, הכוחות העולים בארגוני הפשיעה, ובמשטרה סבורים שהם הופכים לשמות החמים בכל הקשור לגיוס לארגוני הפשיעה הגדולים. דודו שימול, שב-30 במרץ הואשם ברצח העבריין גיל צרפתי בחדרה במסגרת סכסוך כנופיות בפתח תקווה, אם להאמין למשטרה, היה עד כניסתו לכלא אחד מכוכבי הרשת החברתית. בין השאר, גם איש האגרוף התאילנדי כהן התהדר בסרטון שמראה כיצד שימול עושה צעדים ראשונים בתחום. כהן עצמו אף רמז בנוגע לדור הבא בסטטוס שהתייחס לאימון: "מאמן את דודו שימול בפעם הראשונה. יש עתיד?". שימול עצמו היה אחד היעדים המודיעיניים המרכזיים של חוקרי היחידה המרכזית במחוז מרכז, שסברו כי הוא עושה שימוש מתוחכם ברשת החברתית על מנת להגיע לעבריינים הכבדים. הוא מתהדר בפייסבוק באופנוע החדש שלו, כמו גם בתמונות של בני משפחתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזקים בדו גלגלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד האירועים המכוננים שדחף למעקב משטרתי הדוק יותר אחר פייסבוק הוא גל החיסולים הגדול בדרום, בעיקר באשקלון. המלחמה בין שלום דומרני והאחים אופיר ועמוס לביא מחד ובני שלמה מנגד, חשפו בפני המשטרה ובפני הציבור את העולם התחתון מבעד לרשת החברתית. אחד מניסיונות החיסול, ב-3 בנובמבר, היה של העבריין דרור דמארי. המידע המודיעיני הצביע כי דמארי הוא אחד הנאמנים של האחים לביא ובסטטוסים בפייסבוק שלו הוא לא התבייש להתרברב על כמות הכסף שהוא מביא לביתו. הוא אף העלה תמונות שלו עטוף בכסף וגם עטף תינוק בכספים שהרוויח. יתרה מכך, בטרם פציעתו העלה דמארי תיעוד של ניסיון חיסול קודם ממנו הוא ניצל, כאשר אלמונים ירו לכיוונו. בסרטון נראה דמארי מבקש להזמין אמבולנס, תוך שהוא צועק: "נפלתי ונפצעתי, לא צריך משטרה. רק אמבולנס". באירוע השני נפצע דמארי באורח אנוש, אך הצליח להיחלץ מן הרכב הבוער.

בתמונות בפייסבוק שלו נראה כי התאושש כמעט לחלוטין. הוא נראה מצטלם עם כוכבי האח הגדול יוסי ועינב בובליל, שהם בני משפחתו, שותה צ'ייסרים עם הזמר ליאור נרקיס, מעלה תמונה עם הכיתוב: "שחר חסון רצה תמונה, לא נסכים?" לצד הקומיקאי ומציג גם תמונות עדכניות מחופשות בספרד ובאילת. הוא תיעד באופן מלא את תהליך ההתאוששות שלו, תוך שהוא מעדכן: "בחיים לא האמנתי שאני ארכיב אותם ועוד עם ג'ינס, כמה כוחות הוא נותן לי הילד הזה", כשהוא מתכוון לבנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאושש. דמארי והבובלילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שכבר הבין כי פייסבוק עלול להזיק לו הוא יד ימינו של שלום דומרני, אבי ביטון, שנפצע אנושות בחיסולו של איש הכספים ג'קי בניטה, שהיה פעיל מאוד ברשת החברתית עד לאותו זמן. זמן קצר לאחר ניסיון החיסול של דמארי, התברר: מספר שעות קודם לכן הוא העלה תמונה לפייסבוק בו הוא נראה מחובק עם ביטון וג'קי בניטה המנוח. מעט לאחר החיסול של בניטה ופציעתו הקשה של ביטון, האחרון הפסיק לפרסם ברשת החברתית. רק אשתו, שירז, מעלה מדי פעם תמונות תמיכה בבן זוגה הפצוע. היא כתבה: "לא יכולתי לבקש לילדיי אבא טוב ממך. אתה הלב שלנו".

יונית ארזי, שהפכה לנערת הפיתוי של העבריינים. אפריל 2014. פייסבוק, צילום מסך
כונתה נערת הפיתוי של ארגוני הפשע. יונית ארזי/צילום מסך, פייסבוק

עד למעצרו, גם היורש של אילן בן שטרית ושותפם של האחים לביא, יעקב (יאשה) ישייב, היה פעיל מאוד ברשת. בתמונות, נראה ישייב מתפאר בחייו החדשים באילת, אף שבאותה העת, היה נגדו צו הרחקה מעיר. זה לא הפריע לו להעלות תמונות מחאפלות שקיים באילת והוא אף נעצר יחד עם מי שכונתה על ידי המשטרה נערת הפיתוי של ארגוני הפשיעה, יונית ארזי (אזרעין), הפעילה גם היא בפייסבוק. ארזי, שהואשמה בתכנון פיתויו של איש עסקים אילתי, נשמעת בהאזנות סתר של המשטרה אומרת לישייב בתגובה לבקשתו להפיל את המיליונר בפח: "קוראים לי נעמי כפית, אנחנו אוהבים אותו בגזרה".

בסופו של דבר, יצאה ארזי בזול עם עונש של עבודות שירות בלבד, כאשר הליכים נגד ישייב וחבורתו ממשיכים להתנהל בבתי המשפט. ארזי עצמה ממשיכה להעלות תמונות ולעדכן על חייה משבוע לשבוע. אך נראה כי ניסיון הסחיטה של איש העסקים הרחיק את ארזי מישייב ואת העבריינים מארזי. גם מי שהוגדר ביחידה המרכזית במחוז ירושלים כראש ארגון פשיעה חדש באזור חיוג 02, מיכאל חזן, מחזיק בפרופיל פייסבוק. אולי על סמך הניסיון של חבריו, הוא חסם אותו לחלוטין, אך נראה כי הוא משתמש ברשת החברתית בעיקר עבור עניינים משפחתיים.

  • עוד באותו נושא:
  • מיכאל מור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully