וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור להתנתקות- טרם הושלמה בניית מבני הקבע ביישובי המפונים

אנה רויטמן

18.8.2015 / 8:10

10 שנים עברו מפינוי גוש קטיף, וחלק מהמפונים מגדירים עצמם כיום כ"חסרי בית". ביישוב באר גנים לדוגמא, בית הכנסת הציבורי, כמו שאר מבני הציבור במקום עדיין ממתין לאישורים הרלוונטיים לשם אכלוסו החוקי

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

"עשור אחרי הגירוש ואנחנו עדיין מתעסקים עם הקמה ואישור של תשתיות". כך טוענים תושבי היישוב באר גנים שהוקם במטרה לאכלס חלק ממפוני גוש קטיף. התושבים במקום לא מרגישים בבית ויש להם סיבה. מחדל ממשלתי מתמשך ומסואב הביא לכך שבניית היישוב טרם הסתיימה.

"אין מבנה ציבור אחד גמור בבאר גנים עם טופס 4 , אפילו אחד !", אומר אהרון חזוט, פעיל חברתי בענייני מפוני גוש קטיף ויו"ר עמותת גן אור. לשם המחשת דבריו הוא מוליך אותנו את מבנה בית כנסת הזמני שהליך אכלוסו החוקי טרם הושלם למרות פניות חוזרות ונשנות של התושבים. חללי הבטון האפורים שבהם אמורים היו להיבנות כסאות ושולחנות התפילה, וארון ספר התורה עומדים ריקים. "מדינה התחייבה שתבנה למפונים את כל התשתיות לכל המבנים שיוקמו , המקוואות המועדונים ובתי הכנסת" אומר נחשון חלילי, אחד התושבים ביישוב. "אפילו בית כנסת אחד לתפילה אין לנו".

"אין תחושה של מיידיות, או מצב חירום. כל ההבטחות שתקום וועדת שרים לטפל בנו - הדברים האלה לא התקיימו ולא מתקיימים", כך חלילי. התושבים מחכים ליישומה של תכנית המתאר היישובית במסגרתה יוקמו גם מרפאה ומוסדות חינוך. הם טוענים שהפינוי מגוש קטיף היה ידוע מראש שנים מראש ולכן תמהים מדוע מתעכבת כל כך בניית המבנים. "בנושא בית הספר אני יודע שיש לו הרשאה כבר 4 שנים, אבל טרם הונחה אבן הפינה להקמתו. הילדים לומדים בינתיים במבנים זמניים", מציין חזוט.

בנו של נחשון חלילי , נאור ובת זוגו עדי, שניהם מפוני גוש קטיף, גרים בקרוואן רעוע יישוב ניצן הסמוך ומחכים כבר 3 שנים לעבור לבאר גנים. כאשר נפתח מכרז לקניית קרקע הם איחרו בכמה שעות את מועד הגשת התשלום וכעת הם מנסים לפתור את הבעיה הבירוקרטית שנוצרה. מנהל מקרקעי ישראל טוען כי השניים לא עמדו בתנאי המכרז ולא שילמו במועד את הוצאות הפיתוח ועל כן בוטלה עסקתם . בני הזוג פנו בהמשך לוועדת מכרזים לשם קבלת ארכה לתשלום למשרד הבינוי ונענו בשלילה. "את החלטת הועדה, לא ניתן לשנות", כך נמסר מהרשות.
"בסופו של דבר קיבלו את הכסף שלנו עבור המכרז אבל מנהל מקרקעי ישראל עצר את התכנית לפיתוח הקרקע", אומר נאור בייאוש. אביו מפנה אצבע מאשימה לתקשורת ומאשים אותה בכך שנתנה במה ל"פשע" הגדול של ההתנתקות, ולא דאגה לסקר את העוול הגדול שנגרם למפונים ביישובים החלופיים שהוצעו להם. "מישהו בתקשורת בכלל שם לב אם המדינה התייחסה אלינו בצורה חוקית אחרי ההתנתקות ?", הוא שואל. "האם כל מהלך המעבר שלנו ליישובים היה מהלך חוקי ? הממשלה 'סגרה פינות' ולא תכננה את המהלך באמת. אז מה אם הבן שלי איחר בכמה שעות למכרז?"
אותו מכרז מדובר עבור 120 בתים ביישוב יתפרסם בקרוב, לא רק עבור מפונים, גם עבור בשביל תושבי חוץ. עדי ונאור חוששים שהם יישארו מחוץ ליישוב ובתוך הקרוואן. "רצינו לקנות את המגרש ב500 אלף ¤ כי אנחנו זכאים למגרש, ובסופו של דבר באה המדינה ואומרת שלא שילמנו בזמן. המדינה תמכור את המגרש בסופו של דבר ב900 אלף ¤, ואנחנו נישאר בח'ירבה שאנחנו גרים בה"
ממשרד הבינוי נמסר בתגובה כי "בבאר גנים ישנם כיום שלושה מבני ציבור פעילים: מעון יום, מועדון נוער ובית כנסת. עד החגים אנו מקווים שיושלם מבנה בית כנסת נוסף. כמו כן, בחצי השנה הקרובה אמורה להסתיים בנייתם של עוד שלושה בתי כנסת ומקווה".

ממשרד הבינוי נמסר בתגובה כי:
"בבאר גנים ישנם כיום שלושה מבני ציבור פעילים: מעון יום, מועדון נוער ובית כנסת. עד החגים אנו מקווים שיושלם
מבנה בית כנסת נוסף. כמו כן, בחצי השנה הקרובה אמורה להסתיים בנייתם של עוד שלושה בתי כנסת ומקווה."

תגובת רשות מקרקעי ישראל בעניינם של בני הזוג חלילי:
"היזם שזכה במגרש בניצנים-באר גנים לא עמד בתנאי המכרז ולא שילם במועד את הוצאות הפיתוח ועל כן בוטלה העסקה . היזם פנה לועדת מכרזים לקבלת ארכה לתשלום למשרד הבינוי ונענה בשלילה. את החלטת הועדה, לא ניתן לשנות."

תגובת משרד החינוך: המשרד הכיר בצורך להקמת בית ספר בישוב באר גנים.
האחריות לתהליך בניית בית הספר נתונה בידי הרשות המקומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully