וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוונגליסטים מתחזקים בעולם השלישי - וזה טוב ליהודים

13.8.2015 / 18:30

הזרם הנוצרי שרואה בציונות שלב בדרך לשיבת ישו קונה לו אחיזה בדרום אמריקה, באפריקה ואפילו במדינות מוסלמיות. הלכידות והפעלתנות שלהם מיתרגמת להשפעה במדינותיהם ולחמימות פוליטית ביחס לישראל. הללויה!

עריכה: ניר חן

בחודש שעבר אימצה מועצת האו"ם לזכויות אדם החלטת גינוי לישראל בעקבות דוח ועדת החקירה למבצע "צוק איתן". ההחלטה עברה בצורה חלקה. 41 מדינות הצביעו בעד ורק ארה"ב התנגדה, אך החלק המעניין בסיפור הוא חמש המדינות שנמנעו. הודו תפסה את הכותרות בהיותה מעצמה - אחת המדינות הגדולות והמאוכלסות בעולם, בעלת יכולת גרעינית וכלכלה צומחת - ולאור ההתחממות ביחסים בין מנהיגי המדינות, נרנדרה מודי ובנימין נתניהו.

שלא במפתיע, ארבע הנמנעות האחרות - קניה, אתיופיה, פרגוואי ומקדוניה - נדחקו מעט הצידה. מדובר במדינות קטנות, עניות, בעלות השפעה מוגבלת וחשיבות גאופוליטית מועטה. עם זאת, האהדה הגוברת של מדינות נוצריות דתיות בעולם השלישי לישראל, נובעת משינויים דמוגרפיים ופוליטיים בתוך העולם הנוצרי. אלה שינויים הדרגתיים אך עקביים וברורים.

נוצרים אוונגליסטים באירוע בהשתתפות השדרן האמריקני גלן בק בירושלים, 2011. GettyImages
אהדה גוברת לישראל. נוצרים אוונגליסטים בירושלים, בעת ביקורו של השדרן האמריקני השמרן גלן בק ב-2011/GettyImages

נתונים של מכוני מחקר שונים מעידים על עליית כוחה של הכנסייה האוונגליסטית במדינות העולם השלישי, בעיקר בחצי כדור הארץ הדרומי – אפריקה מדרום לסהרה, מזרח אסיה ואמריקה הלטינית, וזאת לעומת ירידה עקבית במדינות המערב. זאת המגמה העולה, לדוגמה, מנתוני "המרכז לחקר הנצרות בעולם" שערך מחקר מקיף לגבי אמונות בני אדם ב-40 השנים האחרונות.

לפי הערכות, מספרם של האוונגליסטים בעולם נע בין 285 מיליון ל-550 מיליון בני אדם, תלוי בהגדרה. מעניין להבחין בצמיחת הזרם האוונגליסטי גם במדינות מוסלמיות רבות שאין להן יחסים עם ישראל באפריקה ובמזרח אסיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סקרים שערך מכון Pew בשנים האחרונות ניפקו נתונים מרתקים, שלפיהם אפריקה שמדרום לסהרה ("אפריקה השחורה") נהפכה בשנים האחרונות למקום הריכוז העיקרי של מאמינים אוונגליסטים. גם בדרום אמריקה נרשמת עלייה עקבית במספרם.

לתמורות האלה יש משמעות רבה בנוגע ליחס הפוליטי של מדינות בעולם השלישי לישראל, אך הן גם מעוררות סערה בעולם הנוצרי. בחירת הוותיקן באפיפיור פרנציסקוס, ארגנטינאי בעל השקפה חברתית מאוד - יש שמאשימים אותו בקומוניזם - נועדה גם להילחם בעליית הזרם האוונגליסטי. לא בכדי ערך פרנציסקוס בחודש שעבר ביקור היסטורי בשלוש מדינות עניות בדרום אמריקה: פרגוואי, בוליביה ואקוודור.

בביקורו הראשון במדינות דוברות ספרדית באמריקה הלטינית, הוביל האפיפיור מיסות בכיכרות מרכזיות בערים גדולות, שאליהן נהרו מיליוני מאמינים. הוא דיבר על ערכי משפחה ובעיקר מיצב עצמו כמנהיג חברתי שמביע דאגה לחלשים, לעניים ולנדכאים בחברה. פרנציסקוס קרא לסולידריות, לחמלה ולתמיכה בזולת.

באמריקה הלטינית יש 425 מיליון קתולים (40% מכלל הקתולים בעולם), וכיום היא מעוז הכוח העיקרי של הכנסייה הקתולית. הוותיקן מנסה לרתום דמותו של האפיפיור הארגנטינאי, אדם חם ואנושי שצמח מהעם, כדי להשיב מאמינים לכנסייה הקתולית ולעצור את גל העזיבה לטובת הכנסייה האוונגליסטית.

האפיפיור פרנציסקוס בביקור בבוליביה, יולי 2015. AP
אחד העם. האפיפיור פרנציסקוס בביקור בבוליביה בחודש שעבר/AP

הכומר אדוארד בק, פרשן CNN לענייני הכנסייה הקתולית, הסביר את המגמה של נטישת הכנסייה הקתולית וההצטרפות לכנסייה האוונגליסטית, בדרום אמריקה בפרט ובעולם השלישי בכלל: "האוונגליסטים פופולריים מפני שהם אטרקטיביים יותר. האופי שלהם הוא מבוסס קהילה והם מלוכדים. הם מגיעים לפריפריות ופונים לשכונות, שם הם מקימים עסקים וכנסיות מקומיות שמשרתים את צרכי ההמונים, בעיקר דואגים לעניים". בק מחדד כי "ברמה הדתית, לאוונגליסטים יש לימודי תנ"ך בקבוצות קטנות, והאמונה שלהם מדברת יותר להמונים כי יש בפולחן שלהם הרבה דגש על הפן הרגשי. רגש ורגשנות הם מרכיבים חשובים מאוד בנצרות באמריקה הלטינית ובאפריקה".

הכנסייה הקתולית צברה בעשורים האחרונים מוניטין שלילי, והיא נתפסה כמתנשאת, קולוניאליסטית, מרוחקת, כזו שמחלקת הוראות מגבוה. רבים רואים בה כנסייה הרבה פחות קהילתית, וכזו שלא מסתכלת למאמינים בגובה העיניים ולא שומרת על סולידריות עמם. בתדמית הזו היא מנסה להיאבק כעת בעזרת פרנציסקוס. שימו לב ללו"ז שלו: בחודש הבא יבקר האפיפיור בקובה ובנובמבר יקפוץ לקניה, לאוגנדה ולרפובליקה של מרכז אפריקה. בנובמבר ייערך גם כנס למיתוג מחדש של הכנסייה הקתולית, שנועד להשיב לה את עוצמתה. בשנה הבאה יבקר פרנציסקוס במולדתו ארגנטינה, בצ'ילה ובאורוגוואי וב-2017 יגיע לאינדונזיה. המסר שפרנציסקוס מנסה לשדר: "גם אנחנו דואגים לעניים, והכנסייה הקתולית מסוגלת להגיע לאותם הישגים עבורם".

חזון בית המקדש השלישי

מדוע עליית האוונגליסטים כה מעניינת מהזווית הישראלית? בגלל התפיסה החיובית שלהם כלפי הציונות וכלפי ישראל. האמונה שלהם במילה הכתובה בתנ"ך פירושה הכרה במחויבות של אלוהים לעם ישראל ולארץ ישראל. חזרת היהודים לישראל היא בעיני האוונגליסטים אחד השלבים לחזרתו של ישו המשיח ולגאולה. לפי החזון המשיחי של חלק מהזרמים האוונגליסטים, ארץ ישראל צריכה להתקיים בשלמותה בגבולותיה המקראיים, ובמדינה חזקה ומבוססת זו תושלם בניית בית המקדש השלישי שבו יוקרבו קרבנות. כך יוכשרו התנאים להתגלות המשיח הנוצרי. בשלב הבא, כדי להשלים את הגאולה, היהודים יצטרכו להמיר את אמונתם, לדבוק בישו ולהכיר בהתגלותו המשיחית. על פי החזון האוונגליסטי, שני שלישים מהיהודים יעדיפו לדבוק בדתם וימותו, ורק המתנצרים ישרדו.

אפשר לגחך על החזון ולהתווכח אם היעד הסופי בתכנית הגאולה תואם את האינטרסים של המדינה היהודית. בפועל כיום – האמונה האוונגליסטית מיתרגמת לתמיכה פוליטית גדולה במדינת ישראל.

קבוצת נוצרים אוונגליסטים מברזיל באתר הטבילה ירדנית, 2008. AP
מכשירים את השטח לגאולה. אוונגליסטים מברזיל באתר הטבילה ירדנית/AP

ביממה שאחרי ההבנות על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן בחודש שעבר, יותר מ-80 אלף מאמינים אוונגליסטים חתמו על עצומה שקראה למנהיגי המערב לא לחתום על ההסכם, כל עוד איראן לא תתפרק ממתקני הגרעין שלה. עוד דרשו החותמים להותיר על כנו את משטר הסנקציות על איראן, עד לחיסול פעילותה להפצת טרור. העצומה נשלחה לשרי החוץ של ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה ולראשי האיחוד האירופי והאו"ם.

בחודש שעבר פורסמו סקרים של מכון Lifeway מנאשוויל, ולפיהם בולטת התמיכה הגורפת של אוונגליסטים אמריקנים בישראל. האוונגליסטים מאמינים שלאלוהים יש תכניות לאומה היהודית, כעת ובעתיד. 69% הסכימו שמדינת ישראל הוקמה כתוצאה מנבואה תנ"כית (לעומת 46% בלבד מכלל הציבור האמריקני) ו-70% טענו שלאלוהים יש יחסים מיוחדים עם ישראל (לעומת 48% בלבד בציבור הכללי). 80% מהפרוטסטנטים, ובתוכם האוונגליסטים, מסכימים שהנוצרים צריכים לעמוד לצד ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקר שנתי בינלאומי נרחב של ה-BBC, כשנבחנה העמדה ביחס לישראל, שיעור התומכים בישראל בגאנה היה גבוה יותר משיעור התומכים בישראל בארה"ב. גם בקניה ובניגריה רבים הביעו עמדות חיובית. מפתיע למצוא במדינה עם הקהילה המוסלמית הגדולה ביותר - אינדונזיה - שבעה אחוזי תמיכה בישראל, וגם בברזיל (21% עם דעה חיובית על ישראל) המספרים במגמת עלייה.

סומכים על התנ"ך, מאמינים בתכנית האלוהית

ב-1980 הוקמה בירושלים השגרירות הנוצרית הבינלאומית, תגובת נגד להעברת כל השגרירויות אל מחוץ לירושלים בעקבות איום חרם הנפט של מדינות ערב. השגרירות הנוצרית, שמורכבת ברובה המכריע מאוונגליסטים, היא הארגון הנוצרי-ציוני הגדול בעולם שמקיים פעילויות הסברה ותמיכה בישראל בערוצי תקשורת שונים. הארגון אף משקיע בפעילויות רווחה בישראל: תומך במיליוני דולרים של תרומות מכל העולם במעונות לניצולי שואה, במעונות לנוער בסיכון ובפרויקטים להעלאת יהודים ארצה. לשגרירות יש נציגויות ביותר מ-80 מדינות ברחבי העולם והיא מייצגת מאות מיליוני אוונגליסטים. בכל חג סוכות מקיימת השגרירות מפגש שנתי עם אלפי אוונגליסטים מעשרות מדינות שמגיעים לירושלים, מתדיינים, מתפללים ומטיילים בישראל.

דגל ישראל בפפואה ניו גיניאה בכנס אוונגליסטי. ICEJ, מערכת וואלה! NEWS
אוונגליסטים מניפים את דגל ישראל בפפואה ניו גיני/מערכת וואלה! NEWS, ICEJ

יוהא קטולה מפינלנד הוא המנהל הבינלאומי של השגרירות הנוצרית הבינלאומית, ומתוקף תפקידו מנהל קשר לא רשמי עם מדינות באפריקה ובדרום-מזרח אסיה שלרובן אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל. "מספרי האוונגליסטים בחצי כדור הארץ הדרומי עולים עוד ועוד, ויש להם עמדות פרו-ישראליות. הסיבה לכך טבעית – הם סומכים על התנ"ך ועל מילתו של אלוהים. הם בקיאים בתכנית האלוהית בנוגע לישראל, והם מאמינים בה. זהו מקור התמיכה הפוליטית במדינת היהודים".

כוחן של הקהילות האוונגליסטיות הוא בהיותן מלוכדות ופעילות. גם כשהכנסייה האוונגליסטית מהווה מיעוט בקהילה הנוצרית, וגם כשהיא פועלת במדינות עם רוב מוסלמי, יש לה קול פוליטי והשפעה משמעותית על המערכת. בניגריה, שבה האוונגליסטים הם כוח עולה מאז שנות ה-90 אבל עדיין מיעוט בקהילה הנוצרית, שאף היא מהווה מיעוט ביחס למוסלמים, הקהילות שלהם מקובצות באלפים וברבבות. "בשל היותם מלוכדים ומאורגנים, יש לראשי הקהילה שלהם קשרים עם שרים ועם אנשי עסקים בכירים, ואפילו עד לרמת הנשיא", אומר קטולה ומוסיף: "כמובן שראשי הקהילה האוונגליסטית מדברים בעד ישראל ולעתים כמעט בשמה, כשגרירים בלתי רשמיים של ישראל. הם הרי מתפללים עם הקהילות שלהם למען ישראל, מכירים את מצוקותיה ומבינים את צרכיה".

גורם במשרד החוץ אישר לוואלה!NEWS שבאופן לא רשמי, המשרד תומך בפעילי השגרירות הנוצרית והקהילות האוונגליסטיות בעולם השלישי, ובכלל זה במדינות מוסלמיות, ומברך אותם על פעילותם.

צעדת אוונגליסטים במקסיכו סיטי. ICEJ, מערכת וואלה! NEWS
"שגרירים לא רשמיים של ישראל". מצעד של אוונגליסטים במקסיקו סיטי/מערכת וואלה! NEWS, ICEJ

ניז'ר היא מדינה מוסלמית גדולה במערב אפריקה ובה 17 מיליון תושבים, 99% מהם מוסלמים. היא מתמודדת עם איום הזולג משכנתה ניגריה - ארגון הטרור הרצחני "בוקו חראם", שנשבע אמונים לדאעש. בינואר 2015, שרפו מוסלמים 55 כנסיות בניז'ר ובבירה ניאמיי שרפו את משרדי הכנסייה האוונגליסטית. אף שהנוצרים הם רק 0.4% מהאוכלוסייה בניז'ר, אנשי השגרירות הנוצרית מקיימים קשרים עם השרים הבכירים בממשלה, שכולם מתנגדים לאיסלאם הקיצוני ורואים בארגוני הג'יהאד איום טרור שיש להילחם בו.

גם במדינה השכנה ממערב, מאלי, שבה 90% מהאוכלוסייה מוסלמים, הסיפור דומה. יש יחס חם בין הממשלה האיסלאמית המתונה לקהילה האוונגליסטית. לפני חודשיים נרצחו שישה אנשי או"ם על ידי טרוריסטים מוסלמים. "היו לנו בתחילת השנה חגיגות בכנסייה בבירת מאלי, במאקו", מספר קטולה, "ושם נפגשנו אני ונציגים נוספים עם שר הדתות המוסלמי שאירח אותנו במשרדו והתייחס אלינו בחמימות ואף הציג אותנו בפני ראש הממשלה". קטולה מגלה כי "אפילו במדינות המוסלמיות האלה ובמדינות אחרות באפריקה, יש מקום במחשבה לישראל, והם מברכים את האנשים שמקדשים את ישראל".

מקדש ב-195 מיליון דולר

גם בדרום אמריקה הכנסייה האוונגליסטית בצמיחה גדולה. בברזיל חיים כיום 43 מיליון אוונגליסטים שמהווים 22.3% מהאוכלוסייה ומאיימים על ההגמוניה הקתולית (123 מיליון מאמינים). יש כנסיות אוונגליסטיות בברזיל עם שלוחות בכל העולם, דוגמת כנסיית אוניברסל, שלה אפילו שלוחה בהוליווד. כנסיית אוניברסל התפרסמה כשהקימה את הפרויקט המגלומני "מקדש שלמה" בסאו פאולו, מבנה ענק בשטח 100 אלף מטרים רבועים, שבנייתו עלתה 195 מיליון דולר.

בארגנטינה הכנסייה האוונגליסטית גדלה אף היא, עם 15 אלף כנסיות ויותר ויותר מאמינים. מדובר בקהילה אקטיבית ופוליטית, שכוללת מועצת כמרים שמייצגת את האוונגליסטים ומדברת בשם הכנסייה עם הממשלה. גם באקוודור ובבוליביה האוונגליסטים הם מיעוט שהולך וגדל. בפרגוואי אמנם 90% קתולים, אבל קולם של 6.2% האוונגליסטים נשמע, ותמיכתם בישראל משפיעה על גורמים בממשלה. כאמור, פרגוואי נמנעה באו"ם בהצבעה על הגינוי לישראל, ובסוף יוני נפתחה מחדש שגרירות ישראל בבירה אסונסיון, 13 שנה אחרי שנסגרה, בראשות השגריר הטרי פלג לוי.

הכנסייה האוונגליסטית "מקדש שלמה" בסאו פאולו, ברזיל, 2014. GettyImages
פרויקט מגלומני. "מקדש שלמה" בסאו פאולו/GettyImages

גם במזרח אסיה, במדינות מוסלמיות, הינדיות ובודהיסטיות, הקהילה האוונגליסטית נמצאת בצמיחה. מיליוני נוצרים בסין מתפללים למען ישראל, ויש שרואים בכך סימן טוב להידוק יחסי ישראל עם סין. בטאיוון הקהילה הנוצרית גדולה ומורגשת, ומהווה כ-10% אחוזים. גם בהודו, בפיליפינים, בהונג קונג, בתאילנד, בסינגפור ובמלזיה המוסלמית יש קהילות גדלות והולכות של אוונגליסטים, שעונות על צרכים של תושבים עניים ומספקים להם תמיכה. גם באינדונזיה, שאוכלוסייתה מונה 255 מיליון בני אדם, 87% מהם מוסלמים, הכנסייה מתחזקת. לפני שלושה חודשים, קיים הארגון הפנטקוסטלי Empowered21 כנס גדול בירושלים, שמשך 4,000 מאמינים מרחבי העולם, והקבוצה הגדולה ביותר, שמנתה 400 בני אדם, הגיעה מאינדונזיה.

מגדפים ורודפים

צריך לסייג ולומר שרובן המוחלט של מדינות אפריקה, דרום אמריקה ואסיה עדיין לא תומך בישראל. מדינות רבות עם מדיניות פרו-פלסטינית אינן מתכוונות לסטות מדרכן, בשל עמדותיהן ובשל האינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהן. ממשלת דרום אפריקה, למשל, דבקה בעמדות פרו-פלסטינית מובהקות וחדות, וזאת אף ש-80% מאוכלוסיית המדינה היא נוצרית, עם פלגים וקהילות רבים ושונים שתומכים בישראל. נשיא המפלגה הנוצרית-אפריקנית בדרום אפריקה, קנת' מישו, הוא תומך נלהב של ישראל, אך הוא עומד בראש מפלגה של שלושה מנדטים באסיפה הלאומית שמונה 400 מושבים.

סיבה נוספת לדאגה נוגעת ליחס הממסד הישראלי לנוצרים בישראל. אם חשבתם שלאוונגליסטים שמדברים בשבחה של ישראל בכל הזדמנות, יש רק דברים טובים לומר על המדינה, אתם צפויים להתבדות. "ישראל רואה את התמיכה שלנו בעולם, ומנהיגים של אוונגליסטים שמגיעים לבקר ונפגשים עם שרים ופוליטיקאים. אבל הכמרים מודאגים בגלל היחס שלו זוכים בישראל אחיהם ואחיותיהם שמאמינים בישו", מלין קטולה.

הצתה בכנסיית טבחה ליד הכינרת, יוני 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
סיבה לדאגה. כנסיית "הלחם והדגים" שבכינרת, אחרי ההצתה/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

האוונגליסטים חשים פגועים מאוד מהאלימות כלפי נוצרים בישראל, מפעולות תג מחיר ומפגיעה בכנסיות - ששיאה כמובן בשריפת כנסיית הלחם והדגים בכינרת - ובחופש הפולחן שלהם. הם נעלבים במיוחד מהיחס של הרבנות האורתודוקסית שלטענתם מגדפת, מפלה, מגנה ורודפת אותם, וטוענים להטרדות במקומות עבודתם. האוונגליסטים חשים נבגדים במידת מה: הם מתפללים למען ישראל, מביאים ארצה אלפי מאמינים ועושים למענה פעילות פוליטית והסברתית בכל העולם באמונה שלמה, ולעתים סופגים בשל כך אלימות. "ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ואמורה להיות מקום בטוח", אומר קטולה בדאגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully