וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב המוחות של השב"כ מול יחידת המרגלים של חיזבאללה

14.8.2015 / 15:00

הארגון לא חוסך מאמצים בנסיונותיו להפעיל סוכנים בישראל. רק השבוע נתפס בארץ אזרח שבדי ממוצא לבנוני, וביחידה 1800 של הארגון ממשיכים לגייס סוכנים זרים שייאתגרו את מערך הבידוק של נתב"ג. כך הם עושים זאת

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

צפו בריאיון עם יורם שוויצר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS

ב-30 במאי 2014 התקשט הכפר עין-קנה הסמוך לנבטיה שבדרום לבנון, בדגלי ארגון חיזבאללה לקראת מסע ההלוויה של פאוזי איוב. תושבי הכפר הקטן, המונה 6,000 תושבים, הביטו בהשתאות על השיירות הארוכות שנעו לעבר בית העלמין. מכלי הרכב יצאו בכירים מארגון חיזבאללה, ביניהם חאג' מחמד רעד, יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני ועלי צ'און, אחראי אזור צפון הליטני. מוקפים באבטחה כבדה הם עמדו מול הקבר הטרי, ומסביבם מאות רבות של פעילים שצעקו בשבחו של חסן נסראללה וההתנגדות. ניתן להניח שנכחו בשטח גם ותיקי יחידת 1800 הסודית של הארגון השיעי, המפעילה סוכנים ומקדמת טרור בישראל ובמדינות שכנות, שבאו לכבד חבר ולוחם ותיק.

הלוויית לוחמי חיזבאללה שנהרגו במזרח לבנון, בעלבכ, לבנון, מאי 2015. רויטרס
מסע הלוויה של ארגון חיזבאללה/רויטרס

פאוזי איוב היה פעיל בכיר במיוחד בחיזבאללה, שנהרג על אדמת סוריה במלחמה נגד המורדים. אך דווקא עברו הרחוק בארגון קנה לו הלוויה מפוארת. איוב הוא לבנוני שהצטרף לפעילות המבצעית זמן קצר לאחר הקמת הארגון ויועד למשימות איכות בהכוונתו הברורה של עימאד מורניה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה שחוסל לפי פרסומים זרים על ידי המוסד בשנת 2008 על אדמת סוריה.

בשנת 1988 יצא איוב למשימת חטיפת מטוס נוסעים שיצא מרומניה כדי לשחרר אסירים שיעים שכלואים בעיראק. הוא נעצר על ידי המשטרה המקומית אך חברו התעקש להשלים את המשימה ולחטוף את המטוס, שהתרסק באזור סעודיה. 60 נוסעים נהרגו. כעבור מספר חודשים שוחרר איוב מהכלא הרומני, כפי הנראה תמורת שוחד רב ששילמו סוכני חיזבאללה. הוא עבר להתגורר בקנדה, התחתן וקיבל אזרחות קנדית, היגר לארה"ב, התגרש ובמהלך שהותו שם התגרש ונישא לאישה ממוצא לבנוני. עם שובו ללבנון, דרכונו הכפול צד את עיני מפקדי יחידת 1800 המתחדשת, שהחליטו שוב לצרף אותו לפעילות החשאית בשם הארגון מחוץ לגבולות לבנון.

הוא עבר הכשרה ואימונים בדרך למשימה בישראל. במהלך החורף, בשנת 2000 הוא טס לאירופה, שם קיבל דרכון אמריקני מזויף מסוכן חיזבאללה ושם חדש: פרנק בושי. איוב טס ליוון, עלה על אנייה והפליג לישראל כתייר. הוא שהה תקופה ארוכה בירושלים ולאחר מכן עבר להתגורר בחברון, שם התחכך בפעילי טרור ובפלסטינים בעלי פוטנציאל לגיוס כסוכנים. רק בקיץ 2002 הוא נעצר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ובאופן בלתי מוסבר נעצר זמן קצר לאחר מכן על ידי צה"ל והועבר לחקירת שב"כ. איוב שוחרר כעבור שנתיים בכלא הישראלי, במסגרת עסקת שבויים עם חיזבאללה. מאוחר יותר נכנס לרשימת "הטרוריסטים המבוקשים ביותר" של ה-FBI. עקב כך, נאלץ למלא תפקידים רק בגזרת לבנון ולכן קיבל תפקיד בכיר בלחימה מול המורדים בסוריה. במותו לקח איתו לקבר לא מעט סודות. התקופה בה דילג בין ירושלים לשטחים נותרה בלתי פתורה עבור קהילת המודיעין הישראלי. שהותו באזור לא הייתה יכולה להימשך זמן רב ללא סיוע של פעילים מקומיים. כמו כן, אם פעילותו לא הייתה אפקטיבית איוב היה שב ללבנון. טקס ההלוויה המכובד לא הותיר ספק לגבי החשיבות שייחס חיזבאללה לתרומתו.

פאוזי איוב, המואשם בבית משפט בדטרויט, ארה"ב, כי ניסה להסתנן לישראל כדי לעשות פיגוע מטעם חיזבאללה. FBI, AP
נכנס לרשימת הטרוריסטים המבוקשים של ה-FBI. פאוזי איוב/AP, FBI
"גם בעידן האינטרנט ומודיעין האותות אין תחליף להפעלת אדם שיש לו יכולת גמישות ואיסוף בלתי רגילה. אדם שגם יכול לגייס סוכנים נוספים ולהפעילם"

השבוע שוב נחשף סוכן של חיזבאללה שניסה את מערכי הסיכול של השב"כ. לפי כתב האישום שהוגש נגד חסן חליל חיזראן, אזרח שבדי ממוצא לבנוני, מטרתו הייתה לאסוף מודיעין ולגייס סוכנים. הוא היה עוד חוליה בשרשרת של ניסיונות חיזבאללה להרחיב את בנק המטרות בישראל.

"גם בעידן האינטרנט ומודיעין האותות אין תחליף להפעלת אדם שיש לו יכולת גמישות ואיסוף בלתי רגילה. אדם שגם יכול לגייס סוכנים נוספים ולהפעילם", הסביר יורם שוויצר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי וראש התכנית לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה. "אחרי לא מעט כישלונות רשם חיזבאללה הצלחה בפיגוע בבורגס ולא לקח אחריות. זה לא אומר שהוא לא ממשיך לנסות. זו התכלית שלו וראינו איך הם מתמידים בפרו, תאילנד, קפריסין וישראל. מעת לעת אנחנו שומעים על מעצרי פעילים של חיזבאללה. זה חלק ממארג שלם של פעילות חובקת עולם. לפני שנה חשפה ארה"ב את סגן מפקד היחידה למבצעי חו"ל. הם בהחלט נערכים לפיגוע בסדר גודל ולשם כך הוא חייב מודיעין מסוכנים וחוליות טרור".

בשנה בה נעצר איוב, חשף השב"כ התארגנות של פעילי תנזים, תושבי יהודה ושומרון שהודו במהלך חקירתם כי יצאו לאימונים במתקני חיזבאללה בלבנון וחזרו לשטחים כדי להקים תאי טרור. ראש הממשלה אריק שרון דיבר בגלוי באותן שנים על פעילות חיזבאללה וטען כי הארגון השיעי מעורב בפעולות טרור נגד ישראל מתוך השטחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חסן חליל חיזראן, בן 55, נעצר בחודש שעבר בנתב"ג עם כניסתו לישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראש אחת הפרשיות החמורות היה מעורב נאאל יאסין, כבן 30, פעיל שוהדה אל אקצה בכיר, שהופעל ומומן על ידי חיזבאללה בלבנון. זו הייתה פרשייה מהבולטות באמצע העשור הקודם. יאסין, בעברו שוטר פלסטיני, רצח קצין מג"ב בשנת 2000 בעת סיור משותף בקלקיליה והיה אחראי ב-2006 לחטיפה בשכם של בנג'מין פישביין, סטודנט ממוצא אמריקאי. במקביל, היה אחראי על איתור וגיוס פעילים לפיגועי התאבדות, ביצוע פיגועים נגד כוחות צה"ל.

יחידה 1800 של חיזבאללה אחראית על הפעלת סוכנים ופעילות טרור בישראל ובמדינות השכנות כמו ירדן ומצרים. בשנת 2009 הובך המודיעין המצרי כשגילה כי מתחת לאפו התפתחה באין מפריע רשת רחבה של סוכני חיזבאללה. לצד יחידה 1800 פועלות יחידות מקבילות בארגון שמפעילות סוכנים לפי חלוקה גיאוגרפית (אפריקה, אסיה אירופה, ואמריקה) ופועלות בשיטה ידועה: איתור מועמדים, גיוס, הכשרה ואימונים. לאחר מכן יציאה לאירופה, טשטוש עקבות קודמים, בניית גרסת כיסוי, קבלת דרכון זר - לרוב בזהות בדויה - וטיסה לישראל למטרות איסוף מודיעין, הקמת תאי טרור והפעלה.

נסראללה: "נהיה בכל מקום שיזדקקו לנו בסוריה". רויטרס
לארגונו יחידות רבות גם במדינות השכנות. חסן נסראללה/רויטרס

הסנונית הראשונה של היחידה החשאית שנשלחה לישראל, אותה חשף השב"כ, היה חסין מקדאד, רואה חשבון שיעי ממוצא לבנוני שגויס לשורות הארגון באמצע שנות התשעים והוכשר להקים תשתית טרור בישראל. בתום התהליך הוא יצא מלבנון לסוריה, משם המריא לאוסטריה, נסע לשוויץ ברכבת ונפגש עם מפעילו בציריך. מקדאד לן במלון 'רגינה' והחל את השלב האחרון בהכשרתו להיות סוכן.

הוא קיבל סיפור כיסוי אותו שינן היטב, ודרכון בריטי מזויף תחת השם אנדרו ניומן. האישור המיוחל ממפקד היחידה בלבנון הגיע. הסוכן הטרי טס לישראל בחודש אפריל בשנת 1996, עבר את שלבי הבידוק הביטחוני, שהה מספר ימים בתל אביב ומשם נסע לירושלים ושכר חדר במלון 'לורנס' ברחוב צלאח אל דין, כשברשותו כרטיסי טיסה בחברת אל על. בזמן שבחן חומר נפץ פלסטי שהוסלק בתוך טרנזיסטור, אירע פיצוץ מחריד. מקדאד איבד את שתי רגליו ואת ידו, והתעוור. הוא הובהל לבית חולים בירושלים תחת אבטחה כבדה וחייו ניצלו.

לאחר שהתאושש מהפציעה הקשה הוא נחקר, אך המודיעין הישראלי התקשה לחשוף את זהותו. מקדאד היה אגוז קשה לפיצוח בחקירה ומיעט למסור פרטים אודות עברו וייעודו אך לבסוף נחשף כסוכן חיזבאללה. בשנת 1998 הוא הוחזר ללבנון במסגרת עסקה להשבת חלקי גופתו של לוחם שייטת 13 איתמר איליה שנהרג באסון השייטת. עד היום לא ברור האם מקדאד קיבל את חומר החבלה מידי גורם עוין בישראל או הביא אותו מחו"ל תוך כדי שהוא מערים על מערכי האבטחה והבידוק.

הימים בהם פעל מקדאד בישראל ללא הפרעה, גרמו לחיזבאללה לחוש בטוח יותר ביכולתו לשלוח סוכנים שיחצו את מערך הבידוק והאבטחה של נתב"ג. תוך כמה חודשים אישר ראש הזרוע הצבאית של הארגון עימאד מורנייה לשלח סוכן נוסף לישראל.

עימאד מורנייה. רויטרס
הפעילות בישראל העלתה את הביטחון העצמי של הארגון והוא אישר לשלוח סוכן נוסף. עימאד מורנייה/רויטרס

בשנת 1997 הגיע לישראל פעיל חיזבאללה מזן אחר: סטיבן סמירק, חייל משוחרר מצבא גרמניה שהתאסלם וחבר למפעיל סוכנים של חיזבאללה באירופה. אחרי שטיפת מוח בת חודשים במסגד סמוך למקום מגוריו ובעידוד חברתו המוסלמית, הוא טס ללבנון והצטרף לארגון השיעי. מפעיליו ביחידה 1800 בנו לו גרסת כיסוי כתייר, במקביל להדרכות ואימונים שעבר בתחום הנשק והפעלת מטעני חבלה. ההנחיות של מפעיליו היו ברורות: לאסוף מודיעין על אתרים פוטנציאליים לפיגועי התאבדות. הוא ביקש לחצות דרך הולנד, עורר את חשד אנשי הביטחון שם ונעצר, אך שוחרר לאחר חקירה. משם טס לרומא, אך עם נחיתתו נעצר שוב, שוחרר ולבסוף טס לישראל. גם כאן הוא נעצר מיד עם הנחיתה. במהלך החקירה ניסה למכור לחוקריו גרסאות שונות, אך פלט בטעות כי היה בלבנון ובכך נתן את האישור הסופי למידע המודיעיני שהצטבר סביבו. בשנת 2004 הוא שוחרר במסגרת עסקת שבויים.

בשנת 2001 חדר לישראל ג'יהאד שומאן, פעיל חיזבאללה לבנוני שיעי בעל אזרחות בריטית, ששהה בירושלים מספר ימים במטרה להקים תשתית טרור ונעצר על ידי השב"כ. בשנת 2005 נעצר איאד חאלד אשואח, אזרח דנמרק ממוצא לבנוני, שגויס לחיזבאללה במהלך ביקור אצל בני משפחתו בלבנון. אשואח הגיע לישראל בכיסוי של תייר לביצוע משימות שכללו איסוף מידע, תיעוד מתקנים ביטחוניים ואיתור מועמדים פוטנציאליים לגיוס לחיזבאללה. הוא קיבל הנחיות להתמקד בערביי ישראל בעלי דעות לאומניות או הסובלים מבעיות אישיות כדי לנצל זאת בעת גיוסם. בטרם נעצר, החל במהלכים לקראת גיוסם האפשרי של שני ערבים ישראלים לשורות חיזבאללה.

בשנים האחרונות מיוחסים לישראל על פי פרסומים זרים לא מעט חיסולים של אנשי חיזבאללה, בהם ראש הזרוע הצבאית עימאד מורניה, חסן א- לקיס המכונה חאג' חסן שעמד מאחורי רכש הנשק של הארגון, וג'יהאד בנו של עימאד מורניה.
לפיכך, מלבד הניסיון להחדיר סוכנים, נתון הארגון השיעי גם במאמץ לבלום את המודיעין הישראלי. לצורך כך הוא מפעיל כמה יחידות סיכול. אלו מסתייעות בטכנולוגיה מתקדמת שפותחה על ידי מדענים איראנים או בטכנולוגיה רוסית שנמכר לסוריה ועשתה את דרכה ללבנון. בכירי חיזבאללה התגאו בעשור האחרון כי הצליחו לחשוף לכאורה רשתות של סוכני מוסד בלבנון ונטרלו אמצעי האזנה ותצפית שהוצבו בשטח לבנון במספר מוקדים. בטיפול באחד ממתקני ההאזנה בספטמבר בשנה שעברה נהרג מומחה החבלה חסן חיידר ולטענת חיזבאללה המתקן היה ממולכד.

"ישראל הייתה ונשארה האויב המרכזי של חיזבאללה, למרות הלחימה מול דעא"ש", הסביר ד"ר בועז גנור, מנכ"ל ומייסד המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה. "את מירב המאמצים הם משקיעים נגד ישראל. אין לי ספק שהחדרת הסוכנים לישראל נעשתה בתיאום ואישור איראן, במסגרת ה"המלחמה הפתוחה" עם ישראל. לצורך העניין, גם מדובר בחבירה לארגונים איסלאמיסטים כמו ג'יהאד איסלאמי, חמאס למרות יחסי אהבה-שנאה ובתקופות מסוימות גם בתוך הרשות הפלסטינית. את ניסיונו בהחדרת סוכנים צבר חיזבאללה לא רק על חשבון ישראל אלא גם במערב, במרדף וחיסול שביצע המשטר האיראני אחר גורמי אופוזיציה שונים".

דוקטור בועז גנור מהמרכז הבינתחומי הרצליה. גדי דגון
"ישראל הייתה ונשארה האויב המרכזי של חיזבאללה, למרות הלחימה מול דעא"ש". ד"ר בועז גנור/גדי דגון

לפחות לפי פרסומים במרכז למורשת המודיעין על שם מאיר עמית, וממידע שפורסם בפומבי על ידי גורמי הביטחון בירדן ומצרים, ניתן להניח כי חיזבאללה נקט בשיטות החדרת סוכנים דומות במדינות נוספות. לחיזבאללה, כארגון בעל שאיפות גלובליות, יש רצון לייצר מאזן הרתעה מול ישראל כדי לנקום את מות בכירי ארגונו ולהיערך למלחמה. לפי מידע של שב"כ, הוא מפנה את משאביו לא רק לניסיונות החדרה ישירה של סוכנים לתוך מדינת ישראל או מתוך השטחים - אלא גם מנסהת לגייס פעילים בקרב ערביי ישראל. זאת במטרה ללמוד על המערך הביטחוני של ישראל, תשתיות אזרחיות כמו חשמל, אנרגיה וכימיקלים, פאך גם לאסוף מידע על הלכי רוח בחברה הישראלית, מיקום כוחות ותנועות צה"ל בגבול הצפון.

חיזבאללה ניצל מפגשים עם ערביי ישראל בחו"ל, כשאלה נסעו לצורכי לימודים, עלו לרגל למכה או יצאו למחנות נוער. בשלב מאוחר יותר זה עבד בשיטת "חבר מביא חבר", כולל שימושים ברשתות החברתיות. לעיתים זה הצליח, כפי שקרה במהלך חטיפת אלחנן טננבאום בשנת 2000 תוך הסתייעות בקייס עובד, ערבי ישראלי מטייבה. כמו כן נחשפה רשת אזרחים בגליל בשנת 2002 שהעבירה מידע רגיש לחיזבאללה. העצור המרכזי היה עומר הייב, תושב הכפר זרזיר, סא"ל בצה"ל שהורשע בריגול חמור. בשנת 2003 נחשפה התארגנות של ערביי ישראל במהלכה הוברחו סמים במשקל ארבע טונות בתמורה למידע מסוכנים שנשלחו הסוכנים לצלם את פעילות צה"ל בצפון.

בשנת 2004 נעצרו פעילים בכפר עראבה שגויסו לחיזבאללה והונחו לסייע לפעילים בתשתיות טרור בגדה. פעילות זו מאפשרת הצצה למאמץ המקיף של הארגון לעטוף את ישראל ממספר כיוונים. בשנת 2005 גויס תושב נצרת לארגון על ידי קרוב משפחתו מדובאי, עמו נפגש באוגנדה. בשנת 2006 נעצר תושב זרזיר שהעביר מידע לאיש חיזבאללה על תנועות צה"ל במלחמה. בשנת 2007 עזב חבר הכנסת עזמי בשארה את הארץ לאחר שנחשד במגע עם חיזבאללה והעברת מידע במהלך מלחמת לבנון השנייה תמורת סכומי כסף משמעותיים. בשנת 2008 גויס לארגון תושב קלנסווה שלמד רפואה בגרמניה. בשנת 2009 גויס ערבי ישראלי מהכפר חג'אג'רה שבגליל בזמן שעלה למכה. באותה שנה נעצר צעיר מטירה שהעביר מידע לסוכן חיזבאללה על פעילותו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שנהג להתאמן בחדר כושר בכפר סבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העביר מידע על פעילותו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי ב-2009. ראווי סולטאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

קצב המאמצים לחדור את חומות ההגנה של ישראל לא פסק לרגע. באפריל 2012 נחשפה התארגנות בגבול לבנון שכללה 14 אזרחים מהכפר רג'ר, נצרת ורמלה, מרביתם סוחרי סמים, שהופעלו על ידי חיזבאללה: חוליה אחת פעלה משטח לבנון, חוליה נוספת פעלה מנצרת וחוליה שלישית הייתה אחראית על שינוע הציוד ואמצעי התקשורת בין חברי הרשת. מטרת המבצע הייתה להחדיר את התיקים, כשרוב המעורבים בהברחה חשבו שמדובר בתיקים המכילים בסמים. למעשה ארבעת התיקים כללו 24 מטעני חבלה מסוג סי-4 המוגדר כחומר נפץ קטלני ביותר, ומערכות הפעלה משוכללות. הפרשה נותרה בגדר תעלומה. לא ברור עד היום למי היו מיועדים מטעני החבלה.

ד"ר גנור התייחס למאמץ הבלתי פוסק של חיזבאללה לאגף את מדינת ישראל מכל הכיוונים: "אתה תמיד צריך לחיות בתחושה שאולי מה שגילית זה קצה הקרחון ויש עוד סוכנים פעילים. באופן מוכח המאמצים שלהם לא פוסקים כי החשבון פתוח מול ישראל. הם מכינים את עצמם לא רק לנקמות או מאזן אימה, אלא גם ליום פקודה בו יצטרכו להוציא אל הפועל פיגועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully