וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשראש עיריית עפולה מפרט מה התעריף לשוחד

13.8.2015 / 18:30

כשראש העיר יצחק מירון ניסה לקדם פרויקט מיליונים באזרבייג'ן הוא הסביר: "במכרזים זוכים באמצעות קשרים ותשלום לבעלי עניין". מסמך מפורט אף נוקב בסכום השוחד. ומה עושה הפסל של נשיא אזרבייג'ן במתחם העירייה? חשיפת וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

באמצע חודש מאי, זמן קצר לאחר שהמשטרה הכריזה על הגשת כתבי אישום בפרשת השחיתות הציבורית, הגיע ראש עיריית עפולה, יצחק מירון לבית המוסיקה הישן, המשמש את העירייה לטובת אגף הקליטה במתחם ברוש. מירון לא התבייש באותו האירוע: הוא חנך פסל במתחם העירייה, לכבודו של נשיא אזרבייג'ן לשעבר, גיידר אלייב, נשיא מדינה טוטאליטרית.

מסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים היסטוריה ארוכה של מעורבות מצד מירון באזרבייג'ן. "במכרזי סלילה, כמו במכרזים אחרים, זוכים באמצעות קשרים ותשלומים לבעלי עניין", כתב מירון במסמך ייעוץ שהועבר לחברת לנדיוז תכנון תנועה וכבישים, וחתום על ידו. "למשרדנו קשרים טובים במדינה, היכולים לסייע לכם בחדירה לשוק המקומי בתחומים הנ"ל, נשמח לעמוד לרשותכם בכל הבהרה נוספת".

על מנת להבין את הקשר בין מירון לבאקו, יש לחזור אחורה לשנת 2005. באותה העת, הפך חברו הטוב של מירון והמשנה לראשות עיריית עפולה, מיכאל ברקן, למזכיר ראשון בשגרירות ישראל במדינות אזרבייג'ן, גאורגיה וארמניה. "מירון התחיל לסייר באותן המדינות בשנת 2006, לאחר שסיים את כהונתו הראשונה כראש עיריית עפולה", מספר גורם בכיר בעיריית עפולה, שבזמנו היה מקורב למירון ולברקן. "מירון, מזכיר מפלגת עבודה לשעבר באזור הצפון, היה מקורב מאוד לבנימין בן אליעזר. הוא אמר לי מילה במילה: 'אני עזרתי לבחירתו של ברקן לתפקיד בבאקו'. הוא גם אמר לי: 'אנחנו מעוניינים בפרויקטים של נפט באזרבייג'ן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפסל לכבוד נשיא אזרבייג'אן לשעבר, במתחם עיריית עפולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המסמכים מתעדים את הקשר האזרי שנוצר כתוצאה מאותם מסעות של מירון וברקן במדינה. כך למשל, נתבקש מירון, שהחזיק משרד עורכי דין, לספק נתונים על האפשרות להקמת מחצבה באזרבייג'ן, כחלק מבדיקה של יזם ששקל להשקיע במקום. "מחיר הצמנט מייצור מקומי 9.7 דולר לשק, 50 קילוגרמים בשוק הבנייה", כותב מירון. "אין מחסור בשוק המקומי, למרות היקפי הבנייה הגדולים. יש באזרבייג'ן בכלל ובבאקו בפרט מפעלי בטון מובא וכן מיקסרים ומשאבות בטון, יש במדינה ובאזור באקו מפעלי אספלט. לא נמצא תקן מחייב לאגרגטים, וגם אם יש, אין אוכפים אותו בפועל. רישיון למחצבה ניתן על ידי השלטון המקומי (מושל האזור) אופי הזכויות שינתנו ואורך התקופה, תלוי במשא ומתן עם מנפיק הרישיון. בדרך כלל יש דרישה לתשלום מראש של סכום שישקף חלק מהרווחים. תשלום זה הינו התשלום היחידי (מעבר למיסים, כמקובל). במקביל, יש אפשרות להצטרף למחצבה קיימת ואז נחסך הצורך בהשגת רישיונות". בסיומו של המכתב, חותם מירון במילים: "באופן רשמי, יש פיקוח של המדינה על הבנייה, אבל בפועל אין אכיפה". עוד הוא מציין כי במכרזים, כאמור, זוכים באמצעות תשלומים לבעלי עניין.

אחד הפרויקטים המעניינים בהם לקח חלק עו"ד מירון הוא Shuvilan project, פרויקט וילות באזרבייג'ן. מפירוט התקציב שהוכן בשנת 2008 והגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי בין סעיפי התקציב לטובת רישיון פספורט בסך 40 אלף דולר ומחיר הקרקע בסך 4,350,000 דולר, מופיע סעיף מעניין במיוחד: תקציב עבור "שוחד". מהמסמכים עולה כי המשקיעים ישקיעו 6,255,700 דולר, בעוד שהרווח הצפוי יעמוד על כ-36,960,000 דולר לכל השותפים בפרויקט. הנתונים הועברו על ידי מירון עצמו, דרך התכתבות באימייל וקבצי אקסל. מירון כתב: "היי שי. מצ"ב דוגמה לחומר רקע לפרויקט, בהמשך לשיחתנו, איציק".

במשך אותה תקופה, כך לפי המסמכים, נהג מירון לתת הלוואות לגורמים בבאקו. כך, למשל, הוענקו בשנים 2006-2007 כספים רבים לאדם בשם אביק זרוחוב באזרבייג'ן. במסמך בכתב ידו הוא מאשר זרוחוב כי קיבל 1,200,000 דולר ממירון, בארבע פעימות: 650 אלף דולר, 220 אלף דולר, 100 אלף דולר ו-240 אלף דולר כל פעם. "לא ברור לטובת מה ניתנו ההלוואות האלו, אבל הן תמוהות מאוד", אמר הגורם בעירייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנתונים שסיפק יצחק מירון בנוגע להקמת מחצבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך כל כהונתו של מירון כראש עיריית עפולה, הוא התהדר ביחסיו הקרובים עם ממשלת אזרבייג'ן. "הייתי מספר פעמים באזרבייג'ן", נשמע מירון נואם ברוסית רצוצה במסגרת ביקור אורחים בישראל. "זו מדינה מאוד חזקה, היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן חשובים לישראל מאוד. יש לנו שגרירות בבאקו ואני מקווה שבישראל יהיה שגריר אזרי גם כן. אני מברך אתכם ואני מקווה שיהיו לנו הצלחות גדולות".

רק לפני כחודש הכריזה עיריית עפולה כי היא חתמה על הסכם ערים תאומות, במסגרת ביקור רשמי של משלחת ישראלית במינגצ'ביר, העיר הרביעית בגודלה באזרבייג'ן. מי שחתום על ההסכם הוא לא אחר מאשר ממלא מקום ראש עיריית עפולה, מיכאל ברקן. "הוא חותם על הסכם ערים תאומות עם מדינה טוטאליטרית", אמר הגורם הבכיר. במקביל, כאמור, מתגאה מירון כי הוא פועל לטובת ארגון "אזיז", התאחדות יוצאי אזרבייג'ן. "ניתן לארגון הזה חלל בנכסי העירייה", אומר אותו בכיר בעיריית עפולה. "במקום לתת לפליטי שואה, למיטב הבנתי עדיף היה לטפל באוכלוסיה הזו מאשר האזרים. זה חדר בו הם יושבים פעם בשבוע ומגיעות תרומות לשם". וזה עוד לא הכול: באתר הרשמי של עיריית עפולה, מתגאה ברקן בביקור ב"פארק השהידים" או "בית הקברות של שהידים" באזרבייג'ן, כשהוא מחזיק פרחים לכבודם של המתים בפארק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
5,700 דולר על הסעיף המיוחד: "שוחד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מירון (60), שטרם בחירתו החזיק במשרד עורכי דין הגדול בעפולה, נבחר בבחירות האחרונות בשנית להיכנס לראשות עיריית עפולה. הוא ניצח בהפרש זעום מאוד את ראש העירייה הקודם, אבי אלקבץ, שבעצמו נחקר בחשד לשוחד בשנת 2012. זוהי הקדנציה השלישית של מירון, לאחר שבשנת 2005 הודיע על פרישה מפתיעה. גורמים המקורבים למירון מספרים: "הוא הודיע על עזיבה כדי להתפתח באזרבייג'ן".

בימים אלו מחכה מירון בדריכות רבה לתוצאות החקירה המסועפת של פרשת השחיתות הציבורית. במשטרה מעריכים כי כמו נגד רבים בפרשה, כך גם נגד מירון תתגבש תשתית ראייתית והמלצה להגשת כתב אישום בגין עבירות של שוחד. מירון היה בין העצורים המרכזיים בפרשה כראש עירייה מכהן. ב-12 בינואר דפקו בלשי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) על דלת ביתו של מירון וביקשו ממנו להתלוות אליהם.

במהלך החקירה, הטיחו בו החוקרים: עשית מינויים בעיריית עפולה, בין השאר של איש מפלגת ישראל ביתנו, בוריס יודיס, אותו מינית לסגנך, בהוראת ראש המטה של ישראל ביתנו, דאוד גודובסקי. בתמורה, כך סברו במשטרה, קיבל לקופת העירייה ארבעה מיליון שקלים. במשטרה אף חשדו כי גם מינויו של ברקן לא כשר, לכאורה. הסיבה היא כי ברקן מונה לתפקיד בדרך לא כשרה. "משנה למנכ"ל הוא לא תפקיד סטטוטורי" אומר הבכיר. "הוא לא קבוע בחוק, זהו מינוי פוליטי לחלוטין. משרד הפנים לא פסל אותו מיידית ובעיניי, היה אמור לפסול אותו מיידית ולאלתר. בסופו של דבר, מכתב מלווה של משרד הפנים מכשיר משנה לראש העירייה לתפקד בתפקיד לטקסים בלבד. למרות הכול: יש לו לשכה בעיריית עפולה, מזכירה, אגף לקליטת עלייה. אני בוכה על הכסף של המדינה".

מירון הגיע לדיון בעניין הארכת מעצרו והכריז: אני עורך דין ואייצג את עצמי. זאת למרות ההפצרות החוזרות ונשנות של השופט מנחם מזרחי כי יחזור בו ויקבל ייעוץ מעורך דין פלילי שעוסק בהליכים, ומחשש כי ייצוג עצמי עלול להפליל אותו. "אני מבקש להבין במה אני חשוד", התרעם מירון. "אני חושב שאין שום סיבה עניינית למעצר שלי.יש לי כמה נקודות זכות בעפולה, גם כאיש ציבור וגם כראש עירייה. אני מבין את הפרשה ואני מבין שזה אחד הספיחים שלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצחק מירון באירוע הצבת פסל לזכרו של גיידר אלייב/מערכת וואלה!, צילום מסך

גישה דומה אפיינה את מירון בעת שדרש בירור מתובעת העירייה בנוגע ל"עודף מוטיבציה", לטענתו, בהגשת כתבי אישום נגד עברייני בנייה בעיר. בהקלטה שנחשפה בוואלה!NEWS עולה מסכת שכנועים הזויה בה נקט מירון על מנת לשכנע את התובעת, בת שבע פלג זמרי, שהוגדרה על ידי מבקר המדינה כחושפת שחיתויות, להפסיק עם אכיפה כנגד מקורבים, לכאורה. "שהפרקליטות יפסיקו לבלבל במוח, אני ה-Mayor (ראש העיר) ואת פקידה", נשמע מירון בשיחה. "נראה כאילו לקראת הסוף את לוחצת 'פול גז'. אני מקבל פה ריקושטים. אם יש מישהו שצריך להגיש כתב אישום (נגדו, י"א), תגישי כתב אישום, אבל Having said that (אחרי שאמרתי את זה), יש מקרים שבהם נותנים עוד הזדמנות".

מירון: "השיחה הזו לא נוחה לי".

פלג-זמרי: "השיחה הזו לא צריכה בכלל להתקיים".

מירון: "Off the record (שלא לציטוט). אני מבקש לעשות יותר. זה מה שאני מבקש, לא מורה, כי לא יכול להורות אלא אני מבקש".

בתגובה, ניסתה פלג-זמרי להסביר למירון כי היא נוהגת על פי הנחיות הפרקליטות. "עם כל הכבוד לפרקליטות, שיפסיקו לבלבל במוח", הייתה תגובתו של מירון.

בשלב הבא, מסביר מירון כיצד כאיש פוליטי מופעלים עליו לחצים פוליטיים והוא מחויב לדאוג לתושבים גם בהיבט של אי הגשת כתבי אישום. "לא רק כאיש פוליטי, אלא כמישהו שרואה את הנקודה מכלל ההיבטים שלה, גם מההיבט של האנשים עצמם וגם מההיבט הציבורי שצריך להישמר, אני אומר: אני רוצה לתת לאנשים לבטא כי אחר כך הם באים אליי, גם באים אלייך, אבל לך קל, את פקידה, אני לא".

פלג זמרי: "Mister Mayor, הייתי מאוד שמחה בתור תושבת העיר אם היה נורא חשוב לך שלא יעשו תושבי העיר עבירות בנייה".

סגן ראש עיריית עפולה בוריס יודיס , פאינה קירשנבאום, ראש עיריית עפולה יצחק מירון. באדיבות העיתון האזורי עובדה, צילום מסך
קשר פסול עם מפלגת ישראל ביתנו. יצחק מירון עם פאינה קירשנבאום/צילום מסך, באדיבות העיתון האזורי עובדה

תגובתו של יצחק מירון

1. מר מירון לא השתתף מעולם במכרז כלשהו בחו"ל, ומעולם לא הציע לאדם כלשהו לשלם שוחד, אם במכרז ואם בכל מסגרת אחרת.

גם בקטע המצוטט על ידכם, שאף אינו זכור לו, וככל שהוא בכלל נכון, אין כל הצעה, במפורש או במשתמע, לשלם שוחד.

2. ראש העיר, מירון, נכח בטקס שנערך ביוזמת אגודת ידידי ישראל אזרבייג'ן, בה נחנך מרכז תרבות יוצאי אזרבייג'ן בעפולה, המשמרים את הקשרים התרבותיים והאישיים עם ארץ מוצאם, שיחסיה עם מדינת ישראל, מצוינים וישראל אף מחזיקה שגרירות בבאקו בירת אזרבייג'ן.

3. למר ברקן אין קשר לעסקה בחו"ל, למעט הכרות עם מר מירון וחלק מהגורמים אותם ייצג כעורך דין פרטי, טרם החל בכהונתו כראש העיר.

4. מר ברקן שוהה בחופשה בחו"ל. לא ניתן לקבל מאיתנו את תגובתו לשאלה.

5. מר מירון בטוח בחפותו, כפי שהצהיר בכל הזדמנות. מר מירון מקווה כי החקירה בפרשת "ישראל ביתנו", אכן תסתיים בהקדם ומאמין שככל שהדברים קשורים אליו ולשאר החשודים בעפולה, הפרשה תסתיים בלא כלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully