וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסל את "הכספומטים" בלוד והציל את עוטף ירושלים: בנצי סאו. פרופיל

12.8.2015 / 4:02

ממלא מקום המפכ"ל ומי שהיה עד לאחרונה המועמד המוביל לתפקיד, התפרסם בציבור בשל מעורבותו באירועי אוקטובר 2000, אולם מאז ניקה את שמו וקנה לעצמו שם של אחד הקצינים המקצועיים במשטרה. "יש לו מנהיגות, אבל היא שקטה. הוא יודע לעשות מהפכות"

ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
הרבה יותר מרק "מורה מחליף". ניצב סאו/ראובן קסטרו

עד לפני כעשרה ימים היה ניצב בנצי סאו בן ה-55, הוותיק מבין ניצבי המשטרה, למועמד המוביל והכמעט בלעדי לתפקיד מפכ"ל המשטרה הבא. העובדה שנבחר על ידי הממשלה לשמש במשך יותר מחודשיים כממלא מקומו של המפכ"ל הקודם יוחנן דנינו, נתפס בקרב הקצונה הבכירה של המשטרה כהצהרת כוונות לגביו.

למרות האירועים הקשים שהתרחשו לאחרונה במדינה ובמשטרה, הצליח סאו לשמור מהארגון מלהיקלע למשברים קשים בחודשיים המדוברים. מותו הטראגי של תת-ניצב אפרים ברכה, הפיגוע בכפר דומא, פינוי מתחם דריינוף בבית אל, אירועי תשעה באב בהר הבית והפיגוע הרצחני במצעד הגאווה בירושלים הם כולם אירועים יוצאי דופן שהיו יכולים בקלות לערער את יציבות המשטרה, אולם הדבר לא קרה משום שעמד בראשה הפיקוד שיכיל את האירועים בחכמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניצב סאו הצליח לנהל את המשטרה חרף היותו "מורה מחליף" ומינויו למפכ"לות היה נראה קרוב מאי פעם. אלא שאז עלה במסדרונות משרד הפנים שמו של זוהר דביר, ניצב צעיר עם הרבה פחות ניסיון מזה של שני המועמדים האחרים, ניצב סאו וניצב יורם הלוי, שנחשב למתמודד במקום השני אחרי סאו.

בסביבתם של השניים שוררת התחושה שהשר לביטחון הפנים גלעד ארדן עושה לפיקוד המשטרה ולניצבים הוותיקים בפרט טקס "זובור". "מדובר בקצין שמשרת 35 שנה, פיקד על קרבות, סיכן חיים, פיקד על שני מחוזות ליבה, כיהן בשני תפקידי מטה משמעותיים כניצב ועכשיו נותנים לו להתמודד מול 'ילד'", אמר קצין בכיר במשטרת תל אביב, שהוסיף כי "יש פה אמירה של זלזול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

בטרם מונה סאו לתפקיד ממלא מקום המפכ"ל, כיהן כמפקד מחוז תל אביב, ובתפקידו הקודם כמפקד מחוז מרכז - שני מחוזות הליבה בפשיעה הקשה. באותן שנים רשם לזכותו כמה הצלחות מרשימות, בהן טיפול בפשיעה הקשה בערי המשולש, הריסת "הכספומטים" של הסמים בלוד ובניית מודל של לחימה בפשיעה בעיר. בנוסף, הוא הצליח לפתח מודל שאמור להביא סוף לתופעת הרצח בקרב נשים ערביות ברמלה ובלוד, במה שכונה "רצח על כבוד המשפחה", ואף הוביל לפענוח ממקרי הרצח. במחוז תל אביב הוא הוביל את מהלך שהצליח, במסגרתו חולקה העיר לרובעים, הוא טיפל בצמצום הפשיעה במתחם התחנה המרכזית הישנה ובשכונות דרום העיר והוא הוביל את מערך האבטחה בהפגנות הענק האחרונות של יוצאי אתיופיה, ובעצרות המחאה נגד הסכם הגז. כקצין מטה בדרגת ניצב, שימש סאו כראש אגף המבצעים וקודם לכן היה יד ימינו של השר לביטחון הפנים, בתפקידו כמזכיר הביטחוני של השר.

בעיצומה של האינתיפאדה השנייה נשלח סאו להקים את יחידת עוטף ירושלים של משמר הגבול, שאליו התגייס בשנת 1977, בתחילה כלוחם ובמהשך כקצין במגמת לוחמה בטרור, והיה האיש שגיבש את עיקרי תפיסת הביטחון בעיר ובסביבותיה, תפיסה הנשמרת באדיקות גם כיום.

הפגנה אלימה ברמאללה - אוקטובר 2000. GettyImages
הפגנה ברמאללה באוקטובר 2000/GettyImages

סאו התפרסם בציבור מיד לאחר אירועי אוקטובר 2000 בעת שכיהן כמפקד מג"ב צפון, תפקיד שבמסגרתו היה אחראי על הפעלת הכוחות בוואדי ערה. לאחר פרסום מסקנות ועדת אור לחקירת מותם של 13 ערבים ישראלים במהומות שפרצו באזור, עוכב קידומו, אולם היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, קבע שאין כל מניע להמשיך ולקדם את סאו בתפקידי הפיקוד הבכיר.

ניצב סאו זוכה לאהדה רבה בקרב מרבית הקצונה הבכירה והזוטרה של מחוז תל אביב. "מדובר בג'נטלמן וקצין, בסדר הזה", אמר קצין בכיר במחוז תל אביב. "יש לו מנהיגות, אבל היא שקטה. הוא יודע לעשות מהפכות, אבל בלי להתלהם, והוא יודע לגרום לאנשים לעבוד קשה מבלי לרדות בהם", הוסיף. אולם בנוסף לכל המעלות הללו, התכונה הכי חשובה שלו לדבריו היא היותו "בן אדם". "הוא בן אדם, אבל גם קצין משטרה מהמקצועיים שהכרתי בכל שנות שירותי במשטרה".

הוא מתגורר עם אשתו בכפר ורדים שבגליל העליון, אב לארבעה ילדים וסב לשני נכדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully