וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בגזענות נכשל מראש

10.8.2015 / 13:00

התכניות למאבק באלימות וגזענות מחמיצות את מטרתן כאשר הן פועלות כשבלונה שאינה מותאמת לכולם. רק פעילות נכונה אל מול כל קהלי היעד עשוי להניב את התוצאה הרצויה

בית משפחת דוואבשה לאחר פיגוע ההצתה בכפר דומא, 8 באוגוסט 2015. יותם רונן
בית משפחת דוואבשה לאחר פיגוע ההצתה בכפר דומא, 8 באוגוסט 2015/יותם רונן

מבט עכשווי על החברה הישראלית מלמד כי הפעולות להתמודדות עם גילויים של אלימות וגזענות בקרב בני נוער בארץ באמצעות חינוך, מניעה, אכיפה וענישה, לא צלחו. באותו הזמן ההקצנה הלכה והעמיקה. אחד ההסברים לכישלון התכניות הללו הוא בחירה לא מדויקת של קהלי היעד. רובן של פעולות אלו מופנות לקהלים שאינם מזוהים ישירות עם עמדות חברתיות לא לגיטימיות. מדובר בתכניות שאינן מעוררות התנגדות אצל הקהל ה"שבוי" הנוטה לקבל את תוכניהן, והן גם נוחות להפעלה. למעשה הן מופנות אל קהלים נורמטיביים שאינם זקוקים לטיפול מניעתי אלא רק לחשיפה לתכניות העשרה קצרות וממוקדות.

לא כך המצב אצל קהלים הנמצאים בסיכון. בקרב קהלים המאופיינים בחשיבה והתנהגות בעלי אופי גזעני, כמו גם בקרב צעירים הסובלים מתחושות קשות של ניכור, קיפוח והדרה. התנגדותם של קהלים אלו לפעילויות בנושא זה באה לידי ביטוי בדרכים שונות. החל מהתחפרות בעמדות, סירוב להגיע לפעילות מסוג זה ועד לגרימת מהומות ותיוג המרצה.

יתכן כי הניסיון השלילי שנצבר בעקבות תגובות אלו הוא שמנע או עיכב את הפעלתן באופן ובהיקף הנדרש, ובמקביל גם הרחיק את העוסקים במלאכה בפועל מעבודה עם קהלים אלה. כך או כך, דווקא קבוצות חברתיות הזקוקות להדרכה שנועדה לחולל שינוי תודעתי והתנהגותי, פחות נחשפים לתכניות מסוג זה.

בנוסף, קיים חשש טבעי מתיוגן של תתי-קבוצות בחברה הישראלית, אם על רקע עדתי, סוציו-אקונומי או אחר, כנוטות להפגין התנהגויות בעלות אופי גזעני. החשש הזה מכתיב גם הוא מידה של זהירות. יתרה מכך, ייעודן של תכניות ייחודיות אל קהלים מוגדרים עלולה היא עצמה להיתפס כגזענות. סכנה נוספת היא שבתוך הקהל שיוגדר כבעל סיכון להתנהגות זו ייכללו, ולא בצדק, גם מי שאינם ממוקמים גבוה בסולם הגזענות.

מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015. מגד גוזני
מחאת בני העדה האתיופית, תל אביב, 18.05.2015/מגד גוזני

הסבר אחר לכישלון התכנית למאבק בגזענות טמון בעובדה שתוכניות אלו מבוססות ברובן על שפה, תכנים ועקרונות תיאורטיים מופשטים שלעתים קשים להמחשה : עיקרון שלטון החוק, זכויות הפרט, איסור על אפליה, חופש ביטוי, שיוויון ועוד. מושגים מן הסוג הזה מעוררים אצל צעירים רבים תגובות שליליות משום שעבורם שפה זו מזוהה עם עמדות פוליטיות, אשר לדעתם מעמידות בסכנה את ביטחונה של המדינה. השימוש בשפה זו פועל לעתים כבומרנג, הגורם לצעירים להתבצר עוד יותר בעמדותיהם.

כדי להצליח במאבק בגזענות, יש להביט נכוחה בתופעה ולפעול מולה בגלוי. במסגרת זו, יש ליישם תכניות שונות בהיקף, בתכנים, ובאופני-הפעלה שונים. הן בקרב בני נוער שאימצו התנהגות גזענית ואף מצדיקים אותה, והן בקרב בני נוער השוללים התנהגות זו מלכתחילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully