וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מודים: אבו מאזן מונע הצתת אינתיפאדה

9.8.2015 / 0:32

הפיגוע בכפר דומא העלה חשש מפני הסלמה בגדה, אולם לצד הזעם - הרחוב הפלסטיני נותר אדיש, ומנגנוני הביטחון הפלסטינים מרסנים כל ניסיון להבעיר את השטח. גורם ביטחוני מזהיר מהייאוש הגובר בשטחים, אך מבהיר: "הגישה המדינית של הרשות תורמת ליציבות"

צלם: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בעקבות הצצת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא, שגבתה את חייהם של אבי המשפחה סעד ושל הפעוט עלי, היה חשש שמא הפלסטינים יבעירו את השטח. ואולם, גורמים במערכת הביטחון מודים כי אחת הסיבות לכך שפרט לכמה אירועים נקודתיים לא נרשמו תקריות חריגות, היא שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית. עם זאת, הגורמים מעריכים כי הפלסטינים בגדה המערבית מאסו במציאות הביטחונית, שלא תמיד זוכה לסיקור תקשורתי.

קצין בכיר באוגדת יהודה ושומרון התגאה לאחרונה כי על פי הנתונים, במחצית הראשונה של שנת 2015 נרשמה ירידה בפעילות "תג מחיר". אלא שהחל מהמחצית השנייה של 2015 המגמה הפוכה. לדברי גורמים צבאיים באוגדה, כמעט מדי יום נרשמים עימותים בין פלסטינים למתנחלים, שחלקם כלל לא מדווחים בכלי התקשורת, ולעתים אף לא מתועדים על ידי מערכת הביטחון.

זאת, רק משום שבאירוע לא היו נפגעים או בשל העובדה שהסתיים במהירות. דוגמה לכך היא התקרית שנרשמה בשבוע שעבר בין תושבים בכפר קוסרא לבין תושבי מאחזים בלתי-חוקיים סמוכים. "רק כשיש מעורבות של כלי תקשורת האירועים מקבלים תהודה, אבל מדובר באירועים שכיחים", אמר אחד הגורמים.

עימותים בחברון במהלך הלווייתו של התינוק שנרצח בפיגוע בכפא דומא, יולי 2015. טוויטר, צילום מסך
עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בעקבות הפיגוע בכפר דומא/צילום מסך, טוויטר

"זה לא אותו המצב שהיה לפני עשור, אבל הפלסטינים מאוד ערים למה שקורה, מתלוננים ועלולים להגיע אל סף ייאוש", אמר גורם ביטחוני, שנשאל מדוע אין הפגנות המוניות בעקבות התקריות היומיות. "זה לא קורה מהיום להיום. מה שממש תורם ליציבות זאת הגישה המדינית של הרשות הפלסטינית, ובראשה אבו מאזן, שלא קורא לטרור ומתנגד לאלימות. גם למנגנוני הביטחון הפלסטינים יש תרומה משמעותית לריסון".

בשיחות סגורות, בכירי הרשות ומנגנוני הביטחון מעבירים לגורמים מדיניים בירושלים מסרים נוקבים. לדבריהם, הם נמצאים תחת מתקפה תקשורתית ופנים-פלסטינית אחרי ההצתה בכפר דומא. מסר קשה שהועבר לדרג המדיני כלל תיאור של פעילות צה"ל אחרי הטבח באיתמר ב-2011 (שני מחבלים חדרו להתנחלות מהכפר עוורתא ורצחו ביריות ודקירות זוג הורים ושלושה מילדי בני משפחת פוגל, א"ב). "עשיתם סגר על הכפר הפלסטיני אחרי הפיגוע באיתמר. לקחתם דגימות די-אן-איי מכל התושבים בכפר. מה עשיתם אחרי דומא?", שאלו הבכירים.

(עדכון ראשון: 22:40)

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אבי המשפחה שביתה הוצת בידי מחבלים יהודים נטמן בכפרו. יותם רונן
הלוויית סעד דוואבשה, אתמול/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully