וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק לאובמה: 29 מדענים בכירים הביעו תמיכה בהסכם הגרעין

המדענים, בהם פיזיקאים בולטים, זוכי פרס נובל ויועצים לשעבר של הממשל, שלחו לנשיא מכתב ובו שיבחו את העסקה עם איראן. "מוטלות עליה יותר מגבלות מאשר כל הסכם דומה אי פעם. יהיו לכך השפעות עד 2040"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

29 מדענים בכירים בארצות הברית, בהם זוכי פרס נובל, שלחו אתמול (שבת) מכתב לנשיא ארצות הברית ברק אובמה ובו הם שיבחו את הסכם הגרעין "החדשני" ו"הנוקשה" שנחתם עם איראן. המכתב, שחובר בידי כמה מהמומחים הבכירים ביותר ברחבי העולם לנשק גרעיני ולבקרת נשק, מגיע על רקע ניסיונו של הנשיא לשכנע את הקונגרס לתמוך בהסכם. רוב אלו שחתמו על המכתב הם מדענים ורבים מהם ייעצו לקונגרס, לבית הלבן ולסוכנויות הפדרליות במשך עשורים.

המכתב, שאורכו שני עמודים, עשוי להעניק דחיפה לבית הלבן לאחר המכה שספג הממשל עם הודעת הסנאטור היהודי הבכיר צ'אק שומר כי הוא מתנגדת להסכם. החותם הראשון על האיגרת הוא ריצ'רד גרווין, פיזיקאי שסייע בפיתוח פצצת המימן הראשונה ומי שמשמש מזה זמן רב יועץ עבור וושינגטון בנוגע לבקרה על נשק גרעיני.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נואם באוניברסיטה האמריקנית בוושינגטון. אוגוסט 2015. רויטרס
תמיכה חשובה. נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

פיזיקאי בכיר נוסף שהביע תמיכה בהסכם הוא פרופסור זיגפריד הקר, שעמד בראש מעבדת הנשק בלוס אלמוס בין השנים 1986 ו-1997, שבו פותחה פצצת הגרעין הראשונה אי-פעם. מרבית הארסנל הגרעיני של ארצות הברית מיוצר במתקן הזה.

במכתב נעשה שימוש רב במילים "חדשני" ו"נוקשה", כשבאחר המקרים טענו המומחים שבהסכם הגרעין יש "יותר מגבלות נוקשות מאשר כל הסכם שעסק במניעת הפצת נשק גרעיני אי-פעם". עוד נכתב באיגרת כי "ההסכם יקדם את השלום והביטחון במזרח התיכון והוא יכול לשמש מדריך להסכמים דומים בעתיד".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
המדענים הבכירים תומכים. נשיא איראן רוחאני בביקור בכור בבושהר/AP

המדענים כתבו כי בטרם הוטלו המגבלות על תכנית הגרעין של איראן במסגרת המשא ומתן הממושך בין הצדדים, טהראן הייתה רחוקה מרחק של "כמה שבועות בודדים" מהשגת דלק גרעיני שמספיק לפיתוח פצצה.

בהמשך שיבחו המומחים את ההיבטים הטכניים של העסקה והתייחסו לאפשרות שההסכם ישמש את איראן לפיתוח נשק גרעיני בחשאיות. הם אף הביעו תמיכה נחרצת באחת הנקודות הבעייתיות של העסקה בעיניי מתנגדיה, שלפיה יינתנו לאיראן 24 יום בטרם יוכלו הפקחים לבקר במתקני גרעין חשודים. לטענתם, מדובר בצעד "חסר-תקדים" וכי ההסכם "יאפשר פיקוח יעיל על פעילויות חשודות של איראן".

מחברי האיגרת ציינו את הטענות שהושמעו כלפי ההסכם, שלפיהן אחרי עשור טהראן תוכל באופן תיאורטי לפתח פצצת אטום ללא מגבלות. "בניגוד לכך", נכתב, "גילינו כי העסקה כוללת אמצעי פיקוח חשובים לטווח-ארוך, שיהיו בתוקף עד 2040, ואחרים שיימשכו באופן קבוע".

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully