וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשתק את המדינה": נערה חרדית לא קיבלה פטור מגיוס - במגזר זועמים

8.8.2015 / 20:31

ל' בת ה-18 נעצרה ביום רביעי לאחר שלא הצהירה על אורח חיים דתי, ולדבריה אולצה לחתום על טופס חיול ולשוב לביתה במדים "תוך ביזיון גדול". כעת, היא מסתתרת בעיר חרדית. "אם היא לא תקבל פטור, תפרוץ מחאה בכל הארץ"

נשים חרדיות. עומר מירון
"הליכה עם מדים היא דבר קשה עבור נערה חרדית"/עומר מירון

סיפורה של נערה חרדית בת 18 מאלעד מאיים להבעיר את המגזר החרדי ולעורר מחאות בכל רחבי הארץ. ל' נעצרה ביום רביעי לפנות בוקר על ידי המשטרה הצבאית, משום שלא הסדירה פטור מטעמי דת. לדברי בני משפחתה, לאחר המעצר היא חויבה לחתום על טופס חיול, ללבוש מדים ולשוב לביתה "תוך ביזיון גדול". כששבה ללשכת הגיוס כדי להגיש תצהיר על קיום אורח חיים חרדי, לא ניתנה לה האפשרות לעמוד בפני ועדת דת והיא ברחה לעיר אחרת שבה היא מסתתרת כעת. "אם היא לא תקבל פטור, תפרוץ בכל הארץ מחאה שתשתק את המדינה", איימו גורמים חרדים.

"ב-02:00 לפנות בוקר דפקו על דלת ביתה שני חיילים, הם צעקו 'משטרה, לפתוח'", סיפר גורם המעורה בפרטים. "היא סיפרה שהתנהגו אליה בצורה מחפירה", הוסיף. לאחר מכן, היא הובאה בפני שופט בבית דין צבאי, שם נאמר לה שאם היא רוצה לקבל פטור מטעמי דת היא צריכה לשתף פעולה עם החיילים שמלווים אותה. לאחר כמה שעות היא שוחררה, רק לאחר שהוחתמה על טופס חיול. לדבריה, היא אולצה ללבוש מדים וחויבה לצאת איתם לביתה. "זה קשה מאוד עבור נערה חרדית שמנהלת אורח חיים חרדי אדוק", הסביר הגורם.

חרדים מגיעים להתגייס בבקו"ם יום אחרי פקיעת חול טל, בקו"ם, יולי 2012. יותם רונן
כשהגיעה לבקו"ם סירבו לאפשר לה להופיע בפני ועדת דת/יותם רונן

ביום חמישי שבה הנערה לבקו"ם כשבידיה מסמכים שקיבלה בהליך בהול בבית דין פרטי במקום מגוריה. היא הייתה אמורה להגיש אותם כדי לקבל פטור מגיוס, אך כשהגיעה לבקו"ם סירבו לאפשר לה להופיע בפני ועדת דת. בגלל מה שהיא מגדירה "פחד מגיוס וחוסר אונים", היא ברחה מהמקום. עכשיו, היא מסתתרת בדירה בעיר חרדית, למרות שהתבקשה להגיע מחר להמשך הליך חיול, דבר שלטענתה היא לא מתכוונת לעשות.

במשפחתה של ל' עירבו גם את ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כדי לטפל במקרה מול משרד הביטחון ומול העומד בראשו, שר הביטחון משה יעלון. בוועדה "להצלת עולם התורה", גוף המזוהה עם הרב שמואל אוירבך, המוביל קו קיצוני נגד גיוס לצה"ל, מקווים "שיעלה בידי הח"כים לבטל את החיול ולהעמיד את גורמי הצבא על מקומם לבל יהינו לחשוב לנסות ולגייס את בנות ישראל". אנשי הוועדה הבטיחו כי "אם המהלך של הח"כים לא יצלח, תפרוץ מחאה בכל רחבי הארץ שתשתק את המדינה לאורכה ולרוחבה, ורבנים מכל החוגים והמגזרים ישתתפו ויגבו אותה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "נערות דתיות מקבלות פטור משירות לאחר שהצהירו על אורח חיים דתי בהתאם לתהליך שנקבע בחוק. באשר למקרה המדובר, הנ"ל לא הגישה מסמכים לקבלת פטור, לא הצהירה על היותה דתייה וכן לא שיתפה פעולה עם הליכי הגיוס. לפיכך, הוצא צו לביצוע הליכים לגיוס אך גם אליו לא התייצבה ולפיכך הוכרזה משתמטת גיוס. יש לציין כי במהלך ההשתמטות נוצר קשר עמה ועם משפחתה במסגרתו הובהר מעמדה וכי עליה להתייצב. הנ"ל נעצרה על ידי המשטרה הצבאית והועברה למיטב לחיול אך ברחה מצה"ל. מובהר כי עליה להתייצב באופן מידי על מנת שניתן יהיה לטפל בהסדרת מעמדה".

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully