וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה אחרי המלחמה, סרביה וקרואטיה עדיין נאבקות על ההיסטוריה

בזאגרב חגגו במצעד צבאי את מבצע "סופה", שהחל ב-1995 והביא לסיום מלחמת העצמאות. מנגד, בבלגרד ציינו את הרג הסרבים על ידי צבא קרואטיה באותה תקופה בטקסי זיכרון. "הטיפשים חוגגים את הסבל שלכם", אמר הנשיא

מצעד צבאי בזאגרב לציון 20 שנה לניצחון קרואטיה על סרביה במבצע "סופה", 5 באוגוסט 2015. רויטרס
המצעד הצבאי בזאגרב, אמש/רויטרס

בזמן שבקרואטיה חגגו אמש (שלישי) 20 שנה לסוף מלחמת העצמאות, בסרביה ציינו בטקסי זיכרון את ההפסד במבצע "סופה", שבמהלכו נמלטו אלפי קרואטים ממוצא סרבי מהמדינה. היה זה השלב האחרון במלחמה שהחלה לאחר שהשלטונות בזאגרב הכריזו על היפרדות מיוגוסלביה ב-1991.

קרואטיה חגגה את ה"שחרור" שלה במבצע צבאי שהתקיים בבירה בהשתתפותם של 3,000 חיילים וותיקי המלחמה, של כ-300 כלי רכב ושל כ-30 כלי טיס. במהלך היום יתקיים טקס נוסף, שבו יקחו חלק בכירי השלטון, בעיירה קנין, שהייתה מעוז של המורדים הסרבים במהלך המלחמה ונפלה בידי כוחות קרואטיים ב-5 באוגוסט 1995.

"מבצע 'סופה' היה נקודת מפנה, מבצע צבאי מבריק, מוצדק ולגיטימי", אמרה נשיאת קרואטיה קולינדה גרבר בדברים שנשאה בטקס במשרד ההגנה. היא קראה לאזרחים להיות "גאים ומכובדים" במהלך החגיגות. צבא קרואטיה פתח במבצע ב-4 באוגוסט 1995, כש-130 אלף חיילים הסתערו מעוזם של הקרואטים הסרבים וכבשו את האזור שהיה בשליטת המורדים מאז 1991 תוך 84 שעות.

מניין ההרוגים מקרב הסרבים האתניים במבצע שנוי במחלוקת, כשהוא נע מ-600 איש עד 2,500. יותר מ-200 אלף אחרים ברחו מקרואטיה במהלך המבצע ולאחריו, כשרכושם נבזז, הוחרם או נשרף. פחות מחצי מאלו שעזבו את האזור שבו אליו מאז. מבצע "סופה" האיץ את סיום המלחמה, שגבתה את חייהם של כ-20 אלף איש.

טקס זיכרון בבלגרד לציון 20 שנה למבצע "סופה", שבסופו ניצחה קרואטיה את סרביה, 4 באוגוסט 2015. רויטרס
טקס זיכרון בבלגרד, אתמול/רויטרס

בזמן שהקרואטים חוגגים את התאריך כ"יום הניצחון", בסרביה הוכרז יום אבל. בבלגרד מתארים את המבצע כטיהור האתני השיטתי החמור ביותר שאירע באירופה בתקופה האחרונה. ראש ממשלת סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' השתתף בטקס זיכרון רשמי בעיירה סרמסקה רקה שבצפון-מערב המדינה, שם מצאו מחסה מאות אלפי פליטים לפני 20 שנה.

בטקס דתי אחר שנערך לכבודם של קורבנות המלחמה, גינה נשיא סרביה טומיסלב ניקוליץ' את החגיגות בקרואטיה. "הטיפשים הללו חוגגים את הסבל שלכם כניצחונם", אמר הנשיא.

שני גנרלים קרואטים לשעבר - אנטה גוטובינה ומלדן מרקץ' - נידונו על ידי טריבונל של האו"ם לעונשי מאסר של 24 ו-18 שנים בהתאמה בגין פשעי מלחמה שביצעו נגד הסרבים האתניים. ואולם, גזר הדין בוטל על ידי ערכאה גבוהה יותר והשניים שוחררו לחופשי.

הסרבים האתניים הם עדיין המיעוט הגידול ביותר בקרואטיה, כשהם מהווים 4.2% מכלל 4.2 מיליון התושבים במדינה - נמוך בהרבה מ-12% שהם הוו טרם החלה המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully