וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השב"כ החל במעצרים מנהליים: פעיל ימין קיצוני נעצר לחצי שנה

5.8.2015 / 0:14

מרדכי מאייר, בן 18 ממעלה אדומים, שנחשד בהצתת כנסיית הלחם והדגים, נכלא ללא משפט לחצי שנה. אביתר סלונים נעצר בחשד למעורבות בהתארגנות יהודית בלתי-חוקית. בכיר לשעבר בשב"כ לוואלה! NEWS: "האידיאולוגיה של נוער הגבעות - כמו של דאעש"

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

(ליאור אקרמן, בכיר לשעבר בשב"כ, בראיון לאולפן וואלה!NEWS)

נמשך המאבק בטרור היהודי: השב"כ עצר אתמול (שלישי) את אביתר סלונים, פעיל ימין קיצוני, במקום עבודתו במושב הסמוך לבית שמש. זאת, בשל חשד למעורבותו בפעילות של התארגנות יהודית קיצונית. בעבר הוגש נגדו כתב אישום על התפרעות וניסיון חבלה בנסיבות מחמירות על אירוע שאירע ב-2011 כשהוא ו-15 אחרים יידו אבנים לעבר בית משפחה פלסטינית.

במקביל נודע כי מרדכי מאייר, צעיר תושב מעלה אדומים, החשוד בהצתת כנסיית "הלחם והדגים" בצפון הכינרת ואשר רק כעת שוחרר למעצר בית - נעצר בצו מעצר מנהלי לחצי שנה, באישור שר הביטחון משה יעלון. זאת, אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין אישר אתמול מעצרים מסוג זה לפעילי ימין. ההחלטה התקבלה בתום דיון שנערך הבוקר יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן וגורמי שב"כ, ובמהלכו הבהיר וינשטיין כי אין מניעה משפטית למעצרים מנהליים. "המעצר, בהמלצת שב"כ הוא במסגרת מעורבותו בפעילות אלימה ובפיגועי טרור שאירעו לאחרונה, כחלק מקבוצת טרור יהודית", נמסר מדוברות משרד הביטחון.

מארגון "חננו" נמסר בתגובה כי מדובר ב"איבוד שליטה במשרד הביטחון". "העובדה כי לפני יומיים בלבד קיבל אותו צעיר צו מעצר בית מנהלי וכבר הוחלט לשדרג את הצו למעצר מנהלי מצביעה על התנהלות פופוליסטית של הרשויות. אנו מתנגדים באופן נחרץ לשימוש במעצרים וצווים מנהליים נגד יהודים. השימוש הדרקוני בצווים אלו עוקף את בתי המשפט ובעצם מייתר את קיומם במדינת ישראל".

עוד בנושא
הרצח בכפר דומא: המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור המחבלים
פרקליט הנכד של כהנא: דעותיו קיצוניות ומשיחיות, אבל הוא אינו מסית
אחרי רצח הפעוט: מקורבו של נתניהו נפגש עם אבו מאזן בעמאן

חשד להצתה בצפון הכינרת: דליקה פרצה בכנסיית הלחם והדגים שליד כפר נחום, יוני 2015. כיבוי והצלה מחוז צפון,
השריפה בכנסייה/כיבוי והצלה מחוז צפון

מדובר במעצר השלישי תוך יממה של חשוד במעורבות בפעילות של טרור יהודי נגד פלסטינים. שלשום נעצר מאיר אטינגר, נכדו של הרב מאיר כהנא והיעד מספר אחת של החטיבה היהודית בשב"כ. אטינגר, בן 24, נעצר בצפת, שם הוא מתגורר בימים אלה לאחר שהורחק מירושלים והשומרון, בסיוע יחידה מרכזית (ימ"ר) יהודה ושומרון. אתמול הוארך מעצרו בחמישה ימים. אטינגר צפוי להיעצר מנהלית בתום מעצרו הנוכחי.

עו"ד יובל זמר המייצג את אטינגר מטעם ארגון "חננו" אמר כי מרשו, אשר עצור בידי השב"כ, מלין על אלימות וטלטולים מצד חוקריו. "נעשה שימוש בשיטות חקירה אלימות בניגוד לחוק", טען. בתגובה נמסר מהשב"כ כי חקירתו של מאיר אטינגר "מתנהלת על פי דין ותחת ביקורת שיפוטית. טענותיו של מאיר אטינגר הינן שיקריות ומשוללות כל יסוד".

הוארך מעצרו של מאיר אטינגר, היעד המרכזי של החטיבה היהודית בשב"כ. ערן גילווארג
מאיר אטינגר/ערן גילווארג

מעצרם של השניים מגיע לאחר שני פשעי שנאה בולטים שאירעו לאחרונה: הצתת כנסיית "הלחם והדגים" על שפת הכינרת ושריפתו למוות של הפעוט עלי דוואבשה בביתו שבכפר דומא שליד שכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צו המעצר של מאייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא מדובר במעצר יחצ"ני, אני בטוח שיש על מאיר אטינגר מודיעין מבוסס", כך אמר מוקדם יותר אתמול לאולפן וואלה! NEWS ליאור אקרמן, בכיר בשב"כ לשעבר. "מניסיוני רב השנים בשירות, השירות מעולם לא עשה אקט או מהלך יחצ"ני בשביל שתהיה כותרת. יש כנראה מודיעין מאוד מבוסס לגביו. אם הוא התגבש לכדי ראיות שאפשר להעמיד לדין".

"הבעיות הראשונה היא במישור המשפטי", אמר, "חלק גדול מהפעילות של אותם בני נוער בגבעות, עוד לפני הפיגועים, לא מוגדרת היום בחוק כטרור, מה שמגביל מאוד את רשויות החוק ביכולת להאריך מעצרים, ביכולת לבצע חקירות אינטנסיביות ובעיקר בסיכול. הבעיה השנייה היא של תאים קטנים וממודרים שקשה לחדור אליהם".

אקרמן דחה את הביקורת על תפקודה של המחלקה היהודית בשב"כ. לדבריו, בתקוה האחרונה חלה ירידה במספר אירועי הטרור היהודי. בנוסף אמר: "אנשי המחלקה היהודית בשב"כ הם בעלי ניסיון עם המגזר הערבי, הם באים עם אותן מתודלוגיות, אותה מוטיבציה, אותו ניסיון, אותו ידע, ובעיקר אותה משימתיות ורצון להצליח. ההבדל הוא שהיקף הפעילות הפלסטינית גבוה בהרבה, ולכן היקף החשיפות והסיכולים הוא גבוה בהרבה. היקף הפיגועים היהודים הוא מראש מאוד-מאוד נמוך, ולכן גם היקף החשיפות הוא נמוך יותר".

"רוב בני הנוער האלה שמתרוצצים על הגבעות ביהודה ושומרון הם סמי-עבריינים", ניתח אקרמן, "הם לא מקבלים הנחיות מאף אחד. מבחינתם, שלטון החוק הוא חסר ערך לחלוטין. יש להם אידיאולוגיה משיחית שאותה הם סופגים מהאינטרנט או אחד מהשני, והאידיאולוגיה שלהם היא מקומית ומאוד-מאוד פשוטה: הם רוצים להקים את ממלכת יהודה וישראל מחדש בשטח ארץ ישראל השלמה. הם רוצים להקים את בית המקדש מחדש, והם רוצים להעיף מכאן, לגרש, לחסל, את כל מה שהם קוראים 'עובדי העבודה הזרה'. ואם זה מזכיר לך במקרה את האידיאולוגיה של דאעש וחמאס, זה כנראה לא רחוק מהמציאות".

(עדכון ראשון: 20:29)

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully