וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 מיליארד דולר וחשש מדאעש: מצרים חונכת את תעלת סואץ החדשה

פרויקט הדגל של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי יוצא לדרך: השבוע תיחנך תעלת סואץ החדשה, מיזם ענק ושאפתני שאמור להכפיל את תנועת הספינות בין הים התיכון לים האדום ולהצמיח את כלכלת השכנה הענייה מדרום

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

"החלום מתגשם" מבשרות כותרות העיתונים במצרים לקראת הרגע הגדול ביום חמישי הקרוב, בו יחנוך הנשיא א-סיסי את הסרט ויכריז על פתיחתה של תעלת סואץ החדשה לתנועה. מדובר למעשה בתעלה נוספת ורחבה יותר שנחפרה במקביל לתעלת סואץ המקורית.

תעלת סואץ המקורית נחנכה לפני כמעט 150 שנים, ויצרה לראשונה חיבור ימי ים התיכון לים האדום, ובכך קיצרה באופן משמעותי את השייט מאסיה לאירופה. עד לחפירתה, כדי לסחור עם הודו וארצות המזרח הרחוק ספינות היו צריכות להקיף את יבשת אפריקה. עם השנים הפכה התעלה לחלק חשוב במסחר העולמי, ולסמל לאומי של מצרים.

מעל עשרים אלף פועלים מצרים מתו במהלך חפירת התעלה הישנה, אבל במשך קרוב למאה שנים מצרים כלל לא נהנתה מהפירות שלה, שכן התעלה הייתה בבעלות של בריטניה וצרפת. רק ב-1956, הנשיא הכריזמטי גמאל עבד א-נאצר הפתיע את העולם והלאים את התעלה, מהלך שהוביל את הבריטים והצרפתים לחבור לישראל נגד נאצר ב"במבצע קדש".

תעל סואץ החדשה. רויטרס
תכפיל את תנועת הספינות. תעלת סואץ החדשה/רויטרס

אך עם השנים התקשתה התעלה הותיקה, בעלת המימדים הצרים, להכיל את כמות הספינות שמבקשות לעבור בה. התעלה החדשה עמוקה ורחבה יותר, ובכך תאפשר לראשונה מעבר דו-סיטרי של ספינות בתוואי. כשתפעל, היא אמורה כמעט להכפיל את מספר הספינות שחוצות את התוואי מדי יום, וכן לקצר משמעותית את זמן החצייה.

חפירת תעלת סואץ החדשה הוטלה כמובן על הצבא המצרי, ממנו הגיע א-סיסי, וארכה שנה בלבד. לאחר ההשקעת הענק, תולים המצרים תקוות גדולות בתעלה החדשה: לפי הערכות, בעוד שמונה שנים היא תכניס לקופת מצרים 13 מיליארד דולר בשנה (יותר מכפול מהכנסות התעלה הישנה כיום), וכן תספק למדינה מוכת האבטלה מיליון מקומות עבודה במרכזים הלוגיסטיים שיבנו לצידיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
חניכת תעלת סואץ החדשה. רויטרס
עשרת אלפים חיילים יאבטחו את טקס הפתיחה. ההכנות לטקס/רויטרס

התעלה החדשה תיחנך ביום חמישי בטקס חגיגי בהשתתפות מנהיגים מרחבי העולם, ביניהם נשיאי רוסיה וצרפת. לפי דיווחים שונים, מסוקי קרב ויותר מעשרת אלפים חיילים יאבטחו את הטקס, מה שמזכיר שמעבר לפינה ממתין ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שיעשה הכל כדי לקלקל את החגיגות, ולחבל בתנועה בתעלה. הארגון התעצם בשנה האחרונה בחצי האי סיני, ולאחרונה הוא אף נטל אחריות על פגיעה באמצעות טיל בספינת קרב מצרית בים התיכון .

נשיא מצרים עבד אל-פתאח סיסי – קהיר, 27 באוקטובר 2014. רויטרס
פרויקט הדגל של שלטונו. הנשיא א-סיסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully