וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר תקדים: כ-200 צעירים ערבים-נוצרים יתגייסו השנה לצה"ל

4.8.2015 / 8:55

במערכת הביטחון מעריכים כי לאור המאמצים שנעשו לאחרונה במשרד הביטחון, יגיע מספר המתגייסים מקרב האוכלוסייה הערבית-נוצרית בארץ למספר שיא. במקביל נפתח סמינר הכנה צבאית לבני העדה. "מגיעים עם מוטיבציה גבוהה לשירות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק
"כבר היום ניתן לראות קצינים בדרגות רב-סרן, ודרגות בכירות יותר זה עניין של זמן"

יותר מ-130 אלף ערבים-נוצרים מתגוררים בישראל, ופוטנציאל הגיוס השנתי בממוצע בקרב אוכלוסייה זו מגיע ל-1,400 מתגייסים בשנה. עם זאת, עד לפני שלוש שנים התגייסו מדי שנה עשרות בני נוער בלבד לשירות הצבאי. לאור מאמץ נרחב של האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, יחד עם הכמרים של הקהילה ושלוש עמותות שונות לעידוד הגיוס, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר המתגייסים, ובמשרד הביטחון מעריכים כי בשנת הגיוס הקרובה, שהחלה בחודש שעבר, יתגייסו למעלה מ-200 צעירים מקרב הערבים-נוצרים בישראל – מספר חסר תקדים.

אלוף-משנה במיל' פיני גנון, יוזם ומוביל פרויקט הגדנ"ע לבני נוער ערבים-נוצרים במשרד הביטחון, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי לאחרונה נפתח סמינר ל-48 צעירים ערבים-נוצרים, מתוכם שתי בנות. לדבריו, הסמינר, בן ארבעה שבועות, כולל הכנה לצבא, קורס מנהיגות ושבוע גדנ"ע, וכן ביקורים בירושלים, במיני ישראל, בכנסיות, וימי כיף בצפון.

"הם מגיעים עם מוטיבציה מאוד גבוהה לשירות צבאי", אמר גונן. "רק בשבוע שעבר נבחרה ג'ניפר, חיילת ערביה נוצרייה, למצטיינת קורס מפעילות כיפת ברזל. גם את הטירונות היא סיימה בהצטיינות. אני מאמין שמספר המתגייסים ילך ויעלה. כבר היום ניתן לראות קצינים בדרגות רב-סרן באגף התקשוב, חיל הים ויחידות נוספות. דרגות בכירות יותר זה עניין של זמן".

פרויקט בני נוער נוצרים בגדנ"ע בג'וערה, יולי 2015. שלומי גבאי
"מספר המתגייסים ילך ויעלה". משתתפי סמינר ההכנה לשירות צבאי/שלומי גבאי

עד סוף שנות התשעים התגייסו לצה"ל מדי שנה כשלושים בני נוער ערבים-נוצרים בממוצע. בשנת 2012 חלה תפנית בגישה, לאחר שמשרד הביטחון חבר לשלושה כמרים ערבים-נוצרים, ביניהם האב גבריאל נדף, כדי להניע תהליך גיוס רחב יותר. בשל כך, בשנת 2013 התגייסו כבר 120 ערבים-נוצרים לצה"ל.

במקביל לעלייה במספר המתגייסים, החלה נגדם הסתה משמעותית, בעיקר מצד חברי כנסת מקרב ערביי ישראל. על כן, בשנת 2014 חלה נסיגה והתגייסו 108 צעירים, ובשנת הגיוס שהסתיימה זה עתה התגייס מספר דומה. למרות הירידה, עדיין היה זה מספר גבוה בהרבה מהצפי של משרד הביטחון. הערבים הנוצרים מתגייסים למגוון רחב של יחידות, כאשר מרבית הבנים מעדיפים שירות קרבי ומשתבצים בחטיבות גולני, כפיר, נח"ל וחלקם פונה למשמר הגבול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מימין: תאופיק שולי, ג'ריס הרשיד, יוסרא סח'ורי, ויסם שחדיה, יולי 2015. שלומי גבאי
"אני בעד המדינה ורוצה להרים אותה כמה שיותר גבוה". משתתפי הסמינר/שלומי גבאי
"אני שמחה שאני הולכת לעשות משהו מועיל מאוד"

ג'ולי (שם בדוי), בת 18 מהצפון, תתגייס לצה"ל בחודש ספטמבר הקרוב. "עברתי קורס ניהול והייתי הערבייה נוצרייה היחידה שם. כולן היו יהודיות. כולן החליטו להתגייס. הן שיתפו אותי, הראו לי מה הן הולכות לעשות והחלטתי לעשות משהו משמעותי".

ג'ולי ציינה כי היו אנשים בקרבתה שתהו מדוע החליטה להתגייס והמליצו לה שלא לעשות זאת. "התייעצתי עם אבא ואמא והם תמכו בי. רוב המשפחה של אמא שלי היו בצבא. אני שמחה שאני הולכת לעשות משהו מועיל מאוד".

תאופיק שולי בן ה-20, שמשתתף בסמינר הנוכחי, אמר כי "שני הסבים שלי היו במשטרה והם אמרו לי לפני שמתו לבחור את הדרך הנכונה. אמא שלי התנגדה שאתגייס לקרבי ושלחה אותי ללמוד באיטליה. חזרתי והחלטתי להתגייס ליחידה קרבית. אני בעד המדינה ורוצה להרים אותה כמה שיותר גבוה. אני אתגייס בשמי ובשם העדה כולה ואני מקווה להיות אחד המפקדים הטובים ביותר. אני אומר לכל העדות במדינה. לא חייב להתגייס אבל גם אל תתקפו את אלו שבחרו לתרום. זו המדינה שלי".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully