וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דממה בקו הטלפון: כשיעלון שמע מגנץ שקרוב משפחתו נעדר

1.8.2015 / 19:59

למרות הבשורה הקשה, המשיך שר הביטחון להתעדכן עם הרמטכ"ל באירועי יום שישי השחור ברפיח. רק בסוף השיחה גילה: "דע לך שהדר גולדין קרוב משפחה שלי". כיצד התנהל מול בני המשפחה? ואיך הוסתר הקשר המשפחתי בשעות שלאחר מכן? שנה לצוק איתן, פרק 9. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

(צפו בריאיון עם שמחה גולדין, בן דודו של שר הביטחון ואביו של הדר)

לשכת ראש הממשלה בבסיס מחנה מטכ"ל בקריה שבתל אביב, יום חמישי, 31 ביולי 2014. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי פונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בגיבויו של מזכ"ל האו"ם באן קי מון ומציע מתווה להפסקת אש הומניטארית בין ישראל לחמאס, החל מיום שישי בשעה 08:00. ראש הממשלה ושר הביטחון משה יעלון מסכימים אך מציינים בפני קרי כי בעיני חמאס, הפסקת האש תחול רק ביחס לשיגורי רקטות ולא כוללת הפסקה של הירי לעבר כוחות צה"ל בשטח. הפסקת האש הקודמת הופרה בצורה זו בדיוק. נתניהו ויעלון דרשו מג'ון קרי התחייבות שהפסקת האש תישמר באופן מוחלט. ישראל מצדה התחייבה שצה"ל לא יפתח באש אלא אם ירו עליו, ובמקביל תימשך העבודה של מיפוי ונטרול המנהרות.

קרי שוחח עם הקטארים, שמתאמים את הפעילות עם ראשי חמאס, וחזר אל נתניהו ויעלון עם התחייבות לכאורה שהתנאים להפסקת האש מקובלים על חמאס. החשש שארגון הטרור יחפש סיבות להפרת הפסקת האש לא מרפה מנתניהו ויעלון והם מקשים על קרי ובאן ומבקשים את ההתחייבות בכתב, כולל הצהרה פומבית בכלי התקשורת. בשעה 23:00 מופיעים השניים בתדרוך כתבים ומודיעים כי מחר, יום שישי, החל מהשעה 08:00 בבוקר תחול הפסקת אש הומניטארית ברצועת עזה.

גדוד הסיור של חטיבת גבעתי הגיע לגזרת רפיח במטרה לאתר מנהרה התקפית שהמודיעין הישראלי מצביע עליה בבירור ובתחילת המבצע היא לא אותרה. בשעה 06:00 בבוקר מתייצבים הכוחות בבתים הסמוכים. הם נערכים להפסקת האש: המפקדים בשטח מפזרים תצפיות וכוחות אבטחה, מחלקים שמירות וכמה מהם מרשים לעצמם לעצמו לעצום עין אחרי שבועיים ללא שינה סבירה. יעלון ישן בחדר קטן סמוך ללשכתו בקריה שבתל אביב, כפי שעשה לאורך כל ימי המבצע.

סגן הדר גולדין, שנפל במהלך מבצע צוק איתן. שלומי גבאי, באדיבות המשפחה, באדיבות המשפחה
כשנבחר לצאת לקורס קצינים בא להתייעץ עם השר יעלון, הדר גולדין./באדיבות המשפחה, שלומי גבאי, באדיבות המשפחה

בשעה 08:00 החלה הפסקת האש. המזכיר הצבאי של שר הביטחון, תא"ל יאיר קולס, עדכן את הגורמים השונים כי הערכת מצב יומית תתקיים כרגיל בשעה 09:30 בלשכתו של שר הביטחון בקומה ה-14 בקריה. סביב השולחן יושבים הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי, ראש אגף המבצעים האלוף יואב הר אבן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, ראש אגף התכנון של האלוף נמרוד שפר, סגן ראש השב"כ נ', ראש הרשות לחירום לאומית במשרד הביטחון תא"ל במיל' בצלאל טרייבר, וצוות השר במשרד הביטחון.

כעשרים דקות לפני תחילת הדיון, זיהה כוח בפיקודו של מפקד פלס"ר גבעתי שראל בניה תנועה חשודה במגדל שמדרום להם. תצפיתן נשען על מעקה בגג מבנה בגובה שתי קומות וברוחב של שני מטרים רבועים. לא נראה עליו נשק. בדיעבד התברר כי מדובר במגדל שמירה של חמאס.

בשעה 9:16, יותר משעה לאחר תחילת הפסקת האש, הצוותים בשטח שמעו את מכת האש. בניה הודיע בקשר "אני יוצא לקטוף אותו". מחבל יצא מפתח מנהרה והסתער על כוח שכלל את בניה, סגן הדר גולדין והקשר ליאל גדעוני. כוחות מפלס"ר גבעתי מיהרו לכתר את המבנה.

דקות ספורות לאחר תחילת הדיון נפתחת הדלת בלשכת שר הביטחון ונכנס פנימה סא"ל ה' כשפתק בידו. פניו היו קודרות. רא"ל גנץ פותח את הפתק: "חשש לקוד חניבעל בחטיבת גבעתי". הרמטכ"ל יצא מהלשכה כדי לשוחח בקו מאובטח ולקבל מידע נוסף.

שר הביטחון מגיע יחד עם ראש אכ"א והרב הצבאי הראשי לבית משפחת סגן-משנה הדר גולדין בכפר סבא. שלומי גבאי
שיחה מורכבת ומתוחה עם החוג המצומצם של המשפחה. יעלון מגיע לבקר את בני המשפחה יממה לאחר התקרית/שלומי גבאי
מועברת פנייה להוריו של גולדין למחוק פרטים מזהים מפייסבוק. בצה"ל למודי ניסיון מאירוע חטיפת גופתו של אורון שאול. זמן קצר לאחר התקרית נכנסו פעילי חמאס לדף הפייסבוק שלו ודלו משם פרטים רגישים

באותן דקות עומד סגן מפקד הפלס"ר איתן פונד מול פתח המנהרה החשוכה, מדווח על כך שבניה שראל נהרג ועמו הקשר ליאל גדעוני אך גופתו של גולדין לא אותרה. פונד הכריז על "קוד חניבעל", השליך רימון רסס לתוך פיר המנהרה מחשש שייצאו ממנו מחבלים ושקל את כניסתו כדי לסכל את חטיפת הגופה.

בה בעת, יוצא סגן ראש השב"כ נ' מהחדר וחוזר עם פרטים נוספים שמאמתים את הסיוט שממנו חששו כל כך בצה"ל ובדרג המדיני. הרמטכ"ל מחליט לרדת אל הבור ומשם לעקוב אחר ההתפתחויות. יעלון מחליט לפזר את דיון הערכת המצב ולמקד את תשומת הלב בתקרית.

בשעה המתוחה שלאחר מכן מקיים יעלון "קו חם" עם גנץ שנמצא בלשכתו בבור. הדיווחים הם בעיקר על הפעולות שמפקד גדס"ר גבעתי ומפקד החטיבה אל"מ עופר וינטר מקדמים בשטח. ההנחיות של הרמטכ"ל היו ברורות. לנסות לצמצם כמה שאפשר את האזור ולנתח את האפשרויות להתקפה ובריחה שעומדות בפני החמאס בגזרה. המטרה הייתה ברורה: לסכל את חטיפת סגן הדר גולדין.

באחת השיחות מדווח הרמטכ"ל כי יש שני הרוגים ומצבו של קצין נוסף לא ברור. שר הביטחון מבקש לדעת את השמות. את ההרגל רכש בתקופתו כרמטכ"ל, כשהיו מעירים אותו באישון לילה ומדווחים לו על חיילים הרוגים. בלא מעט מקרים הוא הכיר את השמות באופן אישי. בראשו של יעלון חולפות מחשבות קודרות: במבצע נטלו חלק אחיינו ששרת אז כקצין מילואים בגדס"ר צנחנים ובניו של בן דודו הדר וצור גולדין. צור שרת במחלקת הפינוי של גדוד 101 והדר גולדין פעל עם פלס"ר גבעתי בגזרה ההיא.

שר הביטחון משה יעלון מבקר באוגדת עזה יום לאחר שקרוב משפחתו הדר גולדין נהרג. קרדיט: אריאל חרמוני/משרד הביטחון,
נפתחת הדלת ונכנס פנימה סא"ל ה' כשפתק בידו. פניו היו קודרות. רא"ל גנץ פתח את הפתק: "חשש לקוד חניבעל". יעלון, גנץ ומפקד אוגדת עזה מיקי אדלשטיין/קרדיט: אריאל חרמוני/משרד הביטחון

הרמטכ"ל אומר את שמות ההרוגים ומגדיר את סגן הדר גולדין כנעדר. דממה בקו לרגע וגנץ ממשיך לעדכן. יעלון שומר על קור רוח ולא מגיב. גנץ מסביר לשר כיצד פועלת גבעתי ומה השלבים הבאים אליהם נערך אלוף פיקוד דרום סמי תורג'מן. בתום השיחה אומר יעלון לגנץ: "תדע לך שהדר הוא קרוב שלי. שמור את זה לעצמך. אל תפיץ את זה. צריך להוריד פרופיל". יעלון חשש שהמידע על הקרבה המשפחתית יגיע אל החמאס ובמידה והדר בחיים או חטוף זה עלול לסבך את המצב. "יש לו גם אח בגדוד 101", אמר יעלון לגנץ שהשיב: "כן. אני כבר יודע. אמרו לי". יעלון: "תדאגו להוציא אותו".

השיחה הסתיימה. צה"ל מנסה להבין את התמונה המלאה של השניות שלאחר ההיתקלות. סגן מפקד הפלס"ר איתן פונד גילה אומץ לב נדיר וירד את המנהרה כשהוא מלווה בלוחמים והחל לאסוף פריטים שמאוחר יותר יסייעו בהכרזה הרשמית שגולדין הוא חלל צה"ל. בשלב מסוים יעלון משוחח עם רעייתו עדה, מעדכן אותה בגורלו של הדר ומבקש ממנה להגיע לבית המשפחה לאחר שיקבלו את ההודעה כי הוא לא יוכל להצטרף אליהם במשך יממה לפחות.

יעלון פיתח מערכת יחסים מיוחדת עם רא"ל בני גנץ. הוא לא ניסה להיות רמטכ"ל-על ולהיכנס לנעליו בשום שלב של המבצע. יעלון השתדל פחות להורות ולהנחות ויותר להקשיב, לייעץ ולומר את דעתו. בסביבות השעה 11:00 הרמטכ"ל עלה ללשכתו של שר הביטחון והשניים ניהלו שיחה בארבע עיניים.
חטיבת גבעתי הסתערה על פאתי רפיח, חסמה נתיבי בריחה, תקפה מוקדים חשודים והשיבה באש לעבר מקורות ירי. בשלב מסוים צעדו לוחמי גבעתי בקו ישר לכיוון ציר טנצ'ר שמוביל לשטחים הצפופים ברפיח, כשמעליהם כלי טיס תוקפים מטרות בניסיון למנוע ממחבלים לצאת מפתחי מנהרות ולהבריח את גולדין. תוך כדי תנועה השתלטו כוחות גבעתי על מסגד הסמוך למוצב, ובו פתח מנהרה. אווירת מלחמה. באותם רגעים כל פיסת מידע הייתה קריטית להבנת גורלו של סגן גולדין. יחידות עלית של צה"ל הועמדו בכוננות גבוהה.

עשן מעל רפיח אחרי תקיפת צה"ל, עם קריסת הפסקת האש, 8 באוגוסט 2014. AP
חטיבת גבעתי הסתערה על פאתי רפיח, חסמה נתיבי בריחה, תקפה מוקדים חשודים והשיבה באש לעבר מקורות ירי. עשן מיתמר מעל רפיח/AP
"תדע לך שהדר הוא קרוב שלי. שמור את זה לעצמך. צריך להוריד פרופיל. יש לו גם אח בגדוד 101. תדאגו להוציא אותו"

ומעל ריחפה באוויר השאלה – מה הלאה? בשלב מסוים הוחלט ברגשות מעורבים להעביר את כוחות גבעתי והשריון לקו אחורי ולהיערך בקו הגנה טוב יותר. היו לוחמים ששאלו את עצמם האם עשו באמת את הכול כדי לאתר את הדר. היו כאלה שהעלו חשש שמא ההפצצות קברו אותו יחד עם החוטפים תחת מנהרה בשטח.

קציני הנפגעים העבירו לבית משפחת גולדין את הבשורה הקשה. שר הביטחון מחליט להתקשר לשמחה גולדין, אביו של הדר, בן דודו וחבר קרוב מאוד. יעלון מעדכן אותו בפרטים כלליים על מה שהתרחש בשטח. באותם רגעים לא ברור אם הדר הוא חלל או מוחזק בחיים על ידי החמאס. יעלון משתדל לחזק את האב. במקביל מועברת פנייה להוריו של גולדין למחוק פרטים מזהים מפייסבוק. בצה"ל למודי ניסיון מאירוע חטיפת גופתו של אורון שאול בפיצוץ הנגמ"ש. זמן קצר לאחר התקרית נכנסו פעילי חמאס לדף הפייסבוק שלו ודלו משם פרטים רגישים, באמצעותם ניסו לפרוט על עצבי הצד הישראלי.

חולפות שעות. המודיעין לא הצליח להשיג מידע על מקום המצאו של גולדין. הספקות גברו בשל העובדה שבניגוד לאירוע בו נהרג אורון שאול, ביחס לגולדין לא פרסם חמאס אף דיווח או פרט מזהה. יעלון מכנס הערכת מצב נוספת ובה הוא מחדד את ההנחיות: הפסקת האש תמה ויש לחדש את תקיפת המטרות. השמועות בישראל מתרוצצות. אחיינו של יעלון נחטף. הצנזורה עדיין לא מתירה לפרסם מאומה מהתקרית. עיתונאים פונים ליועץ התקשורת של שר הביטחון עופר הראל ודובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז, שמסרב למסור פרטים בנושא.

נעדר או חלל?

בערב מתכנס הקבינט הביטחוני בלשכת ראש הממשלה בבסיס מחנה מטכ"ל בקריה. הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ מעדכן בפעילות שנעשתה סביב רפיח ובקצב הטיפול בנטרול המנהרות. ההנחיות הברורות שמעביר ראש הממשלה הן להגביר את הלחץ על חמאס בצל המאמצים לסיים את הטיפול במנהרות. היחידה לאיתור שבויים ונעדרים ריכזה פריטים רבים של גולדין בזכות הסריקות בתוך המנהרה.

למחרת בבוקר מגיע שר הביטחון אל השטח ומבקר ב'קדמית', חדר הפיקוד של חטיבת גבעתי בדרום רצועת עזה. הוא מקבל סקירה על הפעולות שבוצעו לאחר חטיפת הגופה. הוא ממשיך לבקר במוקדים נוספים כולל באוגדת עזה כדי להבין את היקף הלחץ שמופעל באותן שעות על חמאס.

בסביבות השעה 17:00 מעודכן שר הביטחון על ידי מזכירו הצבאי כי יש סימנים שהדר גולדין נהרג בתקרית ונדרשת בדיקה של פתולוג. הפרטים מועברים למכון לרפואה משפטית לטיפולו של ד"ר חן קוגל. במקביל מתרוצצות שמועות על כך שצה"ל מתכוון לצאת מהרצועה באופן חד צדדי, מבלי לפתור את תעלומת הדר גולדין. המידע אל המשפחה למרות השבת, והיא מבקשת הסברים.

שר הביטחון חוזר אל הקריה ורל"ש הרמטכ"ל מעדכן את לשכת יעלון כי הדוח הפתולוגי לא משאיר מקום לספק: הדר גולדין נהרג. הרב הצבאי תא"ל רפי פרץ יכנס בהקדם דיון ויקיים התייעצויות לשם קבלת החלטה. לבסוף הוא מוכרז כחלל. משפחת גולדין המתינה לצאת שבת בטרם הפצירה בראשי המדינה ובצמרת צה"ל שלא לצאת מרצועת עזה ללא הדר.

השמועות מתרוצצות

ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, מלווה ברב הצבאי הראשי, נכנסת לבית המשפחה כדי להודיע על הממצאים. מיד לאחר מכן מגיע שר הביטחון לבית המשפחה, עובר דרך המפגינים בכניסה ונשאר שם עד שעות הבוקר המוקדמות. מתקיימת שיחה מורכבת ומתוחה עם החוג המצומצם של המשפחה. הרב הצבאי הראשי מציע להם לקיים קבורה עם חלקי הגופה שאותרו. בסופו של דבר מתקבלת החלטה - לקיים ביום ראשון הלוויה. רק לאחריה התירה הצנזורה לפרסם כי הדר גולדין הוא קרוב משפחתו של שר הביטחון.

באותו היום מתקיימת שיחה בין שר הביטחון לשר החוץ האמריקני קרי. תוכן השיחה נותר בגדר סוד אך מדובר בדיאלוג מתוח מאוד. נשמעה ביקורת והאווירה הייתה רווית ציניות. יעלון נכח בטקס ברית המילה של הדר גולדין ואחיו צור. כך גם בטקס בר המצווה. בכל שנה בחג סוכות נהגו יעלון ומשפחתו לבקר בסוכת משפחת גולדין. יעלון נענה להזמנה להרצות בפני התאומים וחבריהם בתיכון לקראת הגיוס לצה"ל. בשיחה מאוחרת עמו התלבטו השניים האם ללכת למכינה קדם צבאית וגם כשנבחרו לצאת לקורס קצינים באו להתייעץ ולקבל חיזוקים. ההכרות בין יעלון להדר הייתה קרובה אך כמו שתיאר הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, היא לא הפריעה ליעלון לנהל את המערכה בקור רוח. אף אחד לא ידע באמת מה התחולל בליבו כשהוא הבין שהדר איננו.

אחרי ימים הוסכם על הפסקת אש וצה"ל יצא מרצועת עזה. חמאס טוען כי בידיו שני חיילים. אורון שאול והדר גולדין ז"ל. המאמץ להשיב את גופותיהם לישראל נמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully