וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחסים מתחממים: שר החוץ הצרפתי הזמין את נשיא איראן לביקור

29.7.2015 / 14:21

אחרי 12 שנה, הגיע שר חוץ צרפתי, פביוס, לטהראן, שם פגש את מקבילו זריף ואת רוחאני, שאם יקבל את ההזמנה, יהיה נשיא איראן הראשון שיבקר בפריז זה 16 שנה. בביקור ניסה פביוס להבטיח את חידוש היחסים הכלכליים עם הסרת הסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

שר החוץ של צרפת לורן פביוס הגיע היום (רביעי) לביקור באיראן, 12 שנה אחרי ששר החוץ האחרון של המדינה ביקר ברפובליקה האיסלאמית. זאת במסגרת ההפשרה ביחסים בין טהראן לבין המערב אחרי החתימה על הסכם הגרעין. פביוס אף הזמין את הנשיא חסן רוחאני לביקור בצרפת ואם הוא יסכים, הוא יהיה נשיא איראן הראשון שמגיע למדינה מאז 1999.

בביקורו מנסה פביוס להפיג את המתיחות בין הצדדים שנוצרה בעקבות העמדה הקשוחה שהציגה פריז במהלך המשא ומתן בין הצדדים, שהסתיים בעסקה שנחתמה בווינה ב-14 ביולי. זאת במטרה לשפר את היחסים ולחזק את הקשרים הכלכליים בין המדינות עם הסרת הסנקציות בחודשים הקרובים. בשבוע שעבר טען פביוס שעמדתו הנוקשה במלך השיחות לא תפריע בחידוש קשרי המסחר של חברות צרפתיות עם איראן.

במהלך הביקור, שיימשך יום אחד, נפגש פביוס עם מקבילו מוחמד ג'וואד זריף ובהמשך, דיווחה סוכנות הידיעות המקומית אירנ"א, הוא צפוי להיוועד גם עם שר התעשייה האיראני מוחמד רזא נמאזדה ועם ראש הסוכנות להגנת הסביבה מסומה אבטקר.

שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני במהלך ביקורו בטהראן, 29 ביולי 2015. רויטרס
רוחאני ופביוס, היום/רויטרס

לדברי פביוס, משלחת כלכלית ועסקית של נציגים רמי-דרג תגיע לאיראן בחודש ספטמבר ותעסוק בנושאי חקלאות, תעשיית הרכב ואיכות הסביבה. ליצרניות הרכב רנו ופז'ו היה תפקיד משמעותי במגזר הרכב באיראן לפני שהוטלו עליה שורה של סנקציות חדשות ב-2011 בשל תכנית הגרעין.

גורמים שמרניים באיראן דורשים למנוע עסקאות עם חברות צרפתיות בשל יחסיה הקרובים של פריז עם מדינות המפרץ, שחוששות מההשלכות של הסכם הגרעין על האזור. עם זאת, זריף סיפר כי הייתה פגישה מועילה עם פביוס. "היו שיחות טובות על שיתוף הפעולה האזורי במאבק בטרור ובקיצוניות", סיפר זריף במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה.

עוד הותקף פביוס על ידי השמרנים בשל שערורייה שבה היה מעורב בשנות ה-80, כשהיה ראש הממשלה ובזמן שהתנהלה מלחמת איראן-עיראק. במסגרת התקרית, נשלחו לאיראן מנות דם נגועות בנגיף ה-HIV, שגרמו למותם של מאות אנשים. מפגינים זועמים המתינו לפביוס בשדה התעופה בטהראן והניפו שלטים שבהם נכתב: "אנחנו לא נסלח או נשכח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully