וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ האירופית בטהראן: "יישום ההסכם יסלול דרך ליחסי איראן-אירופה"

פדריקה מוגריני נחתה באיראן בפעם הראשונה אחרי שיחות הגרעין במטרה לבחון את יישום ההסכם ולדון ביחסי איראן עם האיחוד האירופי. "כשהסנקציות יוסרו, תצפו לשיתוף פעולה עיסקי בין איראן לאירופה", היא אמרה. מחר יגיע שר החוץ הצרפתי לטהראן.

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, נחתה היום (שלישי) בטהראן והיא תיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני ועם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. זהו ביקורה הראשון של מוגריני מאז הסכם הגרעין שנחתם לפני שבועיים, והיא תדון ביישום ההסכם וביחסים בין איראן לאיחוד האירופי. כזכור, מוגריני היללה את הסכם הגרעין, בו היתה השותפה השלישית המשמעותית לצד שרי החוץ של איראן וארצות הברית. היא כינתה את ההסכם כ"סימן לתקווה לכל העולם" וטענה ש"מדובר בהסכם טוב, שפותח פרק חדש ביחסים הבינלאומיים".

מוגריני אמרה לעיתונאים עם נחיתתה "יישום ההסכם יסלול את הדרך ליחסים של איראן עם אירופה". האיטלקיה הוסיפה: "יש באיראן פוטנציאל אדיר. האיחוד האירופי ואיראן קרובות, כך שכשהסנקציות יוסרו, אפשר לצפות להרבה תשומת לב מהמגזר העיסקי". מוגריני שדנה עם האיראנים על ניסיונות ליישב סכסוכים באזור, הוסיפה: "המשבר בסוריה חייב להיפתר. במובן הזה, ההסכם עם איראן הוא רק ראשיתו של התהליך".

אתמול מוגריני ביקרה בערב הסעודית ושוחחה עם שר החוץ הסעודי בשני עניינים: הבהרות ומסרי הרגעה בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, וניסיון לפתור את מלחמת האזרחים בתימן שמאחוריה עומדות ערב הסעודית מצד אחד ואיראן מצד שני.

הבוקר פורסם ב"גרדיאן" הבריטי טור של מוגריני בנוגע להסכם הגרעין, שכותרות: "ההסכם עם איראן הוא אסון עבור דאעש". בטור שכתבה, שרת החוץ האירופית מציינת את ההישגים שבהסכם ומסבירה שהוא חיוני למלחמה בארגון המדינה האיסלאמית. "יש לנו הרבה יותר מה להרוויח משיתוף פעולה (עם איראן) מאשר בדרך של עימות", היא כתבה והוסיפה שהאמון באיראן יהיה תלוי במידת היישום של האיראנים אחרי ההסכם.

איראן חתמה על הסכם גרעין עם המעצמות: "פרק חדש של תקווה". רויטרס
מוגריני וזריף בשיחות הגרעין בווינה/רויטרס

לא כולם מרוצים מהביקור של מוגריני בטהראן. אלחו וידאל-קוואדרס, סגן נשיא הפרלמנט האירופי בשנים 1999-2014, כתב טור באתר UPI בו קרא למוגריני לא לוותר לאיראנים בסוגיית זכויות האדם. זאת אחרי שארגון אמנסטי הודיע שאיראן הוציאה להורג 694 בני אדם בחצי השנה הראשונה ב-2015.

אף שבמערב מביעים חשש מתמיכת של איראן בארגוני טרור במזרח התיכון, ישנה התקרבות גדולה בין האירופאים לטהראן מאז החתימה על ההסכם בווינה ב-14 ביולי. הראשון לבקר בטהראן היה זיגמאר גבריאל, שר הכלכלה הגרמני וסגן הקנצלרית, שהוביל משלחת של 60 תעשיינים בכירים מגרמניה, חמישה ימים אחרי חתימת ההסכם.

מחר, יממה בלבד אחרי ביקור מוגריני, יגיע לטהראן שר החוץ הצרפתי לורן פביוס, לפגישה אותה מגדיר נשיא צרפת פרנסואה הולנד "מבחן גדול". ממשלת צרפת ממתינה במתח לראות לאיזו קבלת פנים יזכה פביוס, אחרי שהשמרנים באיראן תקפו את הצרפתים על יחסם לאיראן בשיחות הגרעין.

בתחילת ספטמבר נשיא אוסטריה הינץ פישר יהפוך לראש מדינה אירופאי ראשון שמגיע לביקור בטהראן מאז 2004, כך הצהיר משרדו בשבוע שעבר. בנוסף לכך ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון הביע רצון לפתוח מחדש את שגרירות בריטניה בטהראן אחרי שזו נסגרה ב-2011.

במקביל, משלחת של גורמים בכירים מאיראן כבר יצאו לביקורים באירופה ומכינים את הקרקע להשקעות ושיתופי פעולה כלכליים, ואתמול חתם שר החוץ זריף ביקורים בקטאר, בכווית ובעיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully