וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי בתגובה לדברי קרי: "נמשיך להתנגד להסכם הגרעין"

גורם רשמי ישראלי התייחס בריאיון לניו יורק טיימס לדבריו של שר החוץ האמריקני שלפיהם העולם יאשים את ישראל אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, ואמר כי "הניסיון המצער לאיים על ישראל לא ימנע מאיתנו להשמיע את דאגותינו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גורם רשמי ישראלי אמר הלילה (ראשון) ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל תמשיך להעביר ביקורת על הסכם הגרעין עם איראן וכי היא לא תיכנע ללחץ המוטל עליה להפסיק את ההתנגדויות להסכם. זאת, בתגובה לדברים שאמר בשישי האחרון שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שלפיהם אם הקונגרס האמריקני ידחה את ההסכם, "העולם יאשים את ישראל, והיא תהיה מבודדת יותר". מדובר בתגובה הראשונה של גורם ישראלי לדבריו של קרי.

"אנו דוחים את האיום המופנה כלפי ישראל בימים האחרונים" אמר הבכיר הישראלי, אשר ביקש שלא להזדהות בשל רגישות הנושא. "הקונגרס האמריקני יקבע את החלטתו בהתבסס על האינטרס האמריקני, הכולל התחשבות בבנות בריתה של ארצות הברית. הניסיון המצער לאיים על ישראל לא ימנע מאיתנו להשמיע את דאגותינו בנוגע להסכם, המהווה איום ישיר על ביטחון ישראל".

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ון קירבי, הגן אתמול על דבריו של קרי ואמר כי "קרי לא השמיע איום, הוא פשוט ציין עובדה. אם הקונגרס לא יתמוך בהסכם, הוא יתמוטט. בנוסף לכך הקהילה הבינלאומית לא תתמוך בסנקציות נוספות על איראן, ועל כן היא תוכל להמשיך בתכנית הגרעין".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בזמן שיחות הגרעין עם איראן בווינה, יולי 2015. AP
"העולם יאשים את ישראל בדחיית הסכם הגרעין בקונגרס". קרי/AP

בדברים שנשא קרי במכון המחקר "המועצה ליחסי חוץ" בניו יורק, הוא האשים את המתנגדים להסכם בכך שהם מאפשרים ל"פחד" ול"אמוציות" להכתיב את שיקול דעתם. "התחלנו (את המשא ומתן עם איראן) עם זמן פריצה (לפצצה גרעינית) של חודשיים. בעזרת ההסכם, במשך עשר שנים, זמן הפריצה יהיה שנה אחת או יותר. האם ישראל בטוחה יותר כאשר זמן הפריצה הוא שנה, או חודשיים?", שאל קרי את הקהל.

מוקדם יותר הזהיר קרי בריאיון לרשת NBC את ישראל לבל תחליט לתקוף בעצמה את מתקני הגרעין שלאיראן. "זו תהיה טעות ענקית אם ישראל תנקוט בפעולה חד-צדדית נגד איראן לאחר שנחתם הסכם הגרעין", אמר קרי. לדבריו, לתקיפה כזו "יהיו השלכות חמורות עבור ישראל ועבור האזור כולו ולכן אני לא חושב שזה הכרחי".

ביום חמישי העיד קרי על הסכם הגרעין בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט. קרי, שיחד עמו העידו גם שר האנרגיה ארסנט מוניץ ושר האוצר ג'ק לו, אמר כי דחיית ההסכם תיתן לאיראן "אור ירוק וגדול" להאיץ את תכנית הגרעין שלה. הוא הדגיש כי אותם המתנגדים להסכם, שאמור להגביל את תכנית הגרעין של טהראן בתמורה להקלה בסנקציות, מעלים חלופות לא-הגיוניות, שאותן הוא כינה "פנטזיות של חדי קרן, שדורשות כניעה מוחלטת של איראן". במהלך השימוע ציטט קרי דברים שכתבו במאמר שפורסם בוושינגטון פוסט ראשי השב"כ והמוסד לשעבר עמי אילון ואפרים הלוי, שטענו כי ההסכם טוב לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully