וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צינור גז וחידוש המו"מ: היוזמות של נתניהו ונשיא קפריסין

24.7.2015 / 1:50

ראש הממשלה יבקר באי השכן בשבוע הבא, ושם ידון עם הנשיא בתחום הגז הטבעי וביחסים עם הפלסטינים. בין היתר, עלה הרעיון להקים נמל צף במים הטריטוריאליים של קפריסין כדי לסייע בשיקום הרצועה

ראש הממשלה ונשיא קפריסין, 15 ביוני 2015. עמית שאבי, פול צלמים
"לישראל ולקפריסין אינטרסים משותפים רבים". נתניהו ונשיא קפריסין, לפני כחודש/פול צלמים, עמית שאבי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצא ביום שלישי לביקור בזק בקפריסין, שבמהלכו ייפגש עם נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס. השניים ידונו בשלושה נושאים עיקריים במהלך הביקור: שיתופי פעולה בין ישראל לקפריסין בתחום הגז הטבעי, האפשרות שקפריסין תסייע במהלכים לשיקום רצועת עזה - למשל באמצעות אירוח נמל צף במים הטריטוריאליים שלה - ויוזמה של הנשיא הקפריסאי לסייע בחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני.

ביקורו של נתניהו בקפריסין יארך פחות מיממה - הוא ימריא ביום שלישי בבוקר וישוב עוד באותו יום ארצה. בהודעה שהפיצה לשכתו לקראת הביקור אמר נתניהו כי "לישראל ולקפריסין יש אינטרסים משותפים רבים - בביטחון, בכלכלה ובאנרגיה. נמשיך לפעול להידוק הקשרים בין המדינות". יש לציין כי ביקורו של נתניהו באי השכן מתקיים כחודש בלבד לאחר שאנסטסיאדיס ביקר בישראל, ביקור שעלה לכותרות על רקע הדיון הציבורי בנושא מתווה הגז הטבעי.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבלגרד, סרביה, 10 ביוני 2015. AP
יגיע יחד עם נתניהו לבריסל? אבו מאזן/AP

בשנים האחרונות עלו כמה יוזמות לשיתופי פעולה בין ישראל וקפריסין בתחום הגז הטבעי, נושא שנמצא בעדיפות גבוהה עבור שתי המדינות. בין השאר נידונה האפשרות להקים צינור להולכת גז שנקודת ההתחלה שלו תצא מהמים הטריטוריאליים של ישראל, והוא יימשך דרך קפריסין לאירופה או לטורקיה. אפשרות זו ירדה מהפרק בעקבות המתחים הפוליטיים והביטחוניים בין ישראל וקפריסין לבין טורקיה, אולם על רקע חידוש מגעי הפיוס בין ישראל וטורקיה מצד אחד, והאפשרות לחידוש תהליך השלום הטורקי-קפריסאי מצד שני, ייתכן שהוא ישוב לחיים.

מעבר לסוגיית הגז, נתניהו צפוי לשוחח עם הנשיא הקפריסאי גם על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הן בהקשר של רצועת עזה והן בהקשר של הגדה המערבית. בנושא המצב ברצועה, אחד הרעיונות שעלו לדיון בשנה שחלפה מאז "צוק איתן" הוא הקמת נמל צף בשטח הימי שבין עזה לקפריסין, שישמש את תושבי הרצועה אך יהיה תחת פיקוח אירופי.

מעבר לכך, הנשיא אנסטסיאדיס מקדם רעיון לפיו נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יגיעו לנאום בפני מנהיגי אירופה בבריסל, כמהלך פתיחה לחידוש התהליך המדיני. היוזמה של הנשיא הקפריסאי נחשפה לראשונה בחודש שעבר בדיווח של עיתון "הארץ", ועל פי גורם ישראלי שמעורה בפרטיה, היא זכתה לברכתם של המנהיגים החשובים באירופה, אולם טרם ברור אם ומתי הביקור יצא לפועל. נתניהו צפוי לדון בעניין עם הנשיא הקפריסאי, בין היתר, בפגישתם ביום שלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully