וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח לוקר: הגודל לא קובע

23.7.2015 / 11:00

תפיסת הביטחון המיושנת גורסת שהיא פועל יוצא של גודל הצבא. התפיסה המתקדמת מייחסת את העוצמה הביטחונית, לשורה ארוכה של מרכיבים כמו: איכות חיים, רמת שרותי הרווחה, רמת החינוך ועוד. לכידות חברתית וערבות הדדית הם עוצמת הפלדה האמיתית

משדר מיוחד על פרסום דו"ח ועדת לוקר. יותם רונן
יוחנן לוקר מגיש לנתניהו את דו"ח לוקר/יותם רונן

במלחמות מנצחים לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח. מי שמטיל בכך ספק שיביט במוחמד דף, נכה צה"ל (בצדק) עם 100% נכות. אין לו חיל אוויר, אין לו חיל ים, לא טנקים ולא תותחים. אגף המודיעין שלו דל ופרימיטיבי ומפגר שנות אור או לפחות שנות דור אחרינו. למרות זאת הוא מצליח לעמוד למעלה מחודש ימים מול אחד הצבאות החזקים בעולם, בין היתר בגלל מגבלות (מטופשות?) שמטיל על עצמו צה"ל. כואב לומר זאת אבל החמאס לא הובס, לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח.

תפיסת הביטחון הצרה והמיושנת, גורסת שהיא פועל יוצא של גודל הצבא, חוזקו, מיומנותו, האמל"ח והטכנולוגיות שלו. תפיסת הביטחון המרחיבה והמתקדמת מייחסת את העוצמה הביטחונית, לשורה ארוכה ומגוונת של מרכיבים כמו: איכות חיים, רמת הרפואה, רמת שרותי הרווחה, רמת החינוך ועוד.

אחד הגורמים המרכזיים הוא הלכידות החברתית, עד כמה חשים הפרטים (האזרחים) שייכות לקולקטיב, לחברה ולהנהגה. עד כמה חש עולה מרוסיה או אתיופיה שייכות. תחושתו מושפעת באופן ישיר ממידת האכפתיות של המדינה אליו. עד כמה חשה משפחה דלת אמצעים מהפריפריה, או חייל דרוזי שייכות. מה מידת האכפתיות של המדינה שחש חייל החוזר לחופשה ומוצא מקרר ריק, שידי הוריו אינה משגת חימום ביתם בחורף, שאמו החולה שוכבת במסדרון. שניתוח פרטי דחוף הוא מושא חלומות שלעולם לא יתגשם, בדיוק כמו חלום הדירה שהולך ומתרחק. האם הוא חש שייכות?

טייסת נוספת של F-35 היא סגסוגת מרשימה של אלומיניום ופלדה עם טכנולוגיות מתקדמות ומרשימות. אבל מיטות אשפוז ומספר התלמידים בכיתה, כמו גם התשלום לניצולי שואה, חשובים לא פחות ואולי אף יותר. ב-20 השנים האחרונות התרופפו חישוקי החברה הישראלית ואם המגמה תמשך, מדובר בסכנה קיומית אמיתית וגם 20 טייסות לא ינצחו את המלחמה הבאה.

כל חייל מילואים מכיר מקרוב את הבזבוזים. מצבא קטן וחכם הפך צה"ל לגדול ושמן. כל פעם שאומרים לשמן, "עשה דיאטה, תרד במשקל", הוא משיב: "שכל גרם שיוריד לא יהיה בכרס ובשומן, אלא בפרק האצבע הלוחץ על ההדק".

פעיל חמאס בעזה, מרץ 2015. רויטרס
החמאס לא הובס, לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח/רויטרס

פחות מ-20% מהפנסיונרים הם לוחמים, מגד"ים, מחטי"ם ומפקדי אוגדות, מגיע להם כל שקל בפנסיה, אבל מה עם ה-80% האחרים? מה עם החשבים, רואי החשבון, עורכי הדין והמהנדסים ב"קרייה"? למה מגיע להם יותר מעובדת סוציאלית בשדרות? למדריך חבורות רחוב בקרית שמונה? או לרופא ב"ברזילי"? האם הכוונה הייתה שמי שלקה באולקוס או סוכרת בשירות הקבע בקרייה ייחשב כנכה צה"ל לכל דבר ועניין?

לכידות חברתית וערבות הדדית הם עוצמת הפלדה האמיתית. מי שמטיל ספק שישאל את לוחמי תש"ח ומלחמת ששת הימים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully