וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין כפר כזה, זה מחטף של השמאל": סערה בכנסת בדיון על הרס סוסיא

22.7.2015 / 16:58

בדיון סוער בכנסת האשים סגן שר הביטחון אלי בן דהן כי המאמץ למנוע את פינוי הכפר הפלסטיני שבדרום הר חברון אינו אלא "מחטף של ארגוני שמאל לשם השתלטות על שטחי C". ח"כ דב חנין השיב לו: "מנותק מהמציאות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק

סגן שר הביטחון אלי בן דהן התייחס היום (רביעי) להרס הכפר הפלסטיני סוסיא שבדרום הר חברון, ובדבריו שלל למעשה את עצם קיומו. "אין כפר כזה, זה מחטף של השמאל. מדובר במחטף של ארגוני שמאל לשם השתלטות על שטחי C", אמר בן דהן בתשובה לשאילתה של ח"כ דב חנין בנושא. "מזמן לא נתקלתי בתשובה כל כך מנותקת מהמציאות", ענה לו חנין.

"לאחרונה פורסם כי מחצית ממבני הכפר סוסיא עתידים להיהרס בשל לחץ המתנחלים, וזאת בטרם דן בג"ץ בעתירת התושבים, האם זה נכון?", שאל ח"כ חנין, וזכה לתשובה הנחרצת שלאחריה ההסבר המנומק. "חוקרים וסוקרים שהסתובבו באזור בשנות ה-70 מעידים על הימצאותם של רועי צאן במערות, אך שוללים בדבריהם את קיומם של מבנים כלשהם באזור או מגורי קבע של מאן דהו", המשיך ח"כ בן דהן והסביר: "חוקרים שמעידים על כך הם המזרחן והאנתרופולוג יעקב חבקוק וד"ר עקיבא לונדון".

עוד בנושא
ארה"ב לישראל: להריסת כפר סוסיא יהיו השפעות נרחבות
האיחוד האירופי: ישראל מבצעת טרנספר לפלסטינים בסוסיא

בן דהן הוסיף: "ההתנהלות סביב סוסיא נמשכת כבר כ-20 שנה, זה אינו נושא חדש וזו אינה הפרה
חדשה של החוק אלא התנהלות פושעת סדרתית. לו היה מדובר ביישוב יהודי, לצערי לא היו מתנהגים כלפיה באותה סלחנות. בהתאם לדין החל גם באזור יו"ש, כל בינוי מחייב קבלת היתר על ידי הגורמים המוסמכים".

ח"כ חנין עלה אחריו לבימת הכנסת, חמוש במסמכים משלו, והשיב: "אפילו פליאה אלבק, אם ההתנחלויות, משפטנית בכירה כתבה בשנת 1982 כי 'בית הכנסת העתיק נמצא במקום הנקרא חירבת סוסיא וסביבו כפר ערבי'", הקריא חנין. "על אדמות חירבת סוסיא יש רישום במרשם המקרקעין שלפיו האדמה הזאת היא בבעלות פרטית של בעליה הערבים. האם גברת אלבק שיקרה? מי שהייתה מחויבת בכל נימי נפשה למפעל ההתנחלויות? היא המציאה את סוסיא?", זעם חנין שהסביר כי תושבי הכפר ניסו בעבר להסדיר את מעמדם במקום. "תושבי הכפר גורשו מהאדמות שבבעלותם. הם ניסו להסדיר שוב ושוב את מעמדם התכנוני לפי כל סטנדרט תכנוני רשויות התכנון בגדה המערבית, הכוללת את נציגי המתנחלים ולא כוללת את הפלסטינים - מה הפלא שחסמו את בקשתם להסדרה תכנונית?".

משפחה פלסטינית (נוג'ווה) באהל לאחר שגורשו מביתם שמיועד להריסה בסוסיא. רויטרס
פלסטינים בסוסיא הערבית/רויטרס

בחודש מאי האחרון איפשר בג"ץ להרוס 80 בתים בכפר לאחר שדחה את בקשת הוצאת צו ביניים של תושביו. בצו ביקשו התושבים שלא להרוס את הבתים עד לסיום הדיון בהסדרת המקום ואילו העותרים טענו כי המנהל האזרחי לא מאפשר לתושבים בנייה על האדמות הפרטיות שלהם. שופט בית המשפט העליון נעם סולברג, נימק את החלטתו בכך שקיימת חריגת בנייה במקום.

צו ההריסה ניתן לתושבים ביום חמישי שעבר ועורר סערה בארץ ובעולם. דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית ג'ון קירבי הפציר בממשלה להימנע מהמעשה. "הפקעת השטחים ופינויים של פלסטינים, יהיו פעולות מזיקות ופרובוקטיביות", אמר קירבי, והוסיף כי להריסה עלולות להיות השלכות נרחבות יותר. "לפעולות מהסוג הזה לא תהיה השפעה רק על המפונים ועל משפחותיהם, אלא מעבר לכך. אנו חוששים כי האווירה שתיווצר תפגע באפשרות להידברות בין הצדדים".

גם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי התייחסו להריסת המבנים. בתום בישיבה שהתכנסה אתמול בבריסל, אשר עסקה בתהליך השלום במזרח התיכון, פרסמו השרים הצהרה שכללה טענות קשות כלפי ישראל. בסעיף 5 של ההצהרה נאמר כי לישראל תוכנית לביצוע "טרנספר בכפייה" של תושבי הכפרים סוסיא ואבו נוואר שבדרום הר חברון. שרי החוץ של האיחוד קראו לישראל לבטל את התוכנית ולהפסיק את הרס התשתיות והמבנים בכפרים וכן לאפשר בנייה פלסטינית בשטחי C, על מנת לסייע לפיתוח כלכלי של האוכלוסייה המקומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully