וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשתזפת הדרוסה ואוזלת ידינו

22.7.2015 / 14:30

בימים אלו שוכבת אזרחית פגועת חזה וראש, שנדרסה בשבת תחת גלגלי ג'יפ, בעודה משתזפת על חוף הים. בכל קיץ קורות תאונות כאלה, וחלקן אף מסתיימות במוות. המשטרה לא יכולה להשאיר לפקחי רשות הטבע את מלאכת האכיפה לבדם, עליה לשלוח כוחות שיטור שיאכפו את החוק

אזור הטיילת, נהריה, יולי 2015. אדריאן הרבשטיין
אזור הטיילת, נהריה, יולי 2015/אדריאן הרבשטיין

בבית החולים הלל יפה בחדרה, שוכבת בימים אלו אזרחית פגועת חזה וראש, שנדרסה בשבת תחת גלגלי ג'יפ, בעודה משתזפת להנאתה על חוף הים. נאחל לה כמובן רפואה שלמה, אבל במצב הקיים, קשה להגיד שהענקנו לה את ההגנה הראויה מפני נהג הג'יפ העבריין שדרס אותה. כל מי שמבלה בחופים מכיר את זה: את השלווה והשקט של המחצלת על החול, השמש, ורחש הגלים, מפרה נהמת המנוע של רכב השטח התורן, שבניגוד לחוק נוסע בין הרוחצים והמשתזפים, תוך שהוא מסכן את חייהם.

בכל קיץ קורות תאונות כאלה, וחלקן אף מסתיימות במוות. נניח לרגע את הפגיעה בטבע ובבעלי החיים החיים בחוף, ונתרכז בסכנה הגדולה לרוחצים. בדרך כלל, רכבי השטח שנהגיהם נוהגים בחופים, הם כלי רכב גבוהים יחסית, שנהגיהם מתקשים לראות ילדים קטנים או אנשים שוכבים, ומשום כך דורסים אותם מבלי משים.

מה כן עשינו כדי למנוע את התאונה שאירעה בשבת בחוף סמוך לחדרה? כיוון שהחוף אינו יכול להכיל ביחד גם רוחצים וגם כלי רכב בתנועה, נחקק לפני כ-15 שנה חוק האוסר על נהיגה ברכב בחופי הים, במרחק של כמאה מטרים מקו המים. החוק קיים ומוחל על כל חופי הכינרת, הים התיכון, ים המלח וים סוף, ולפני שנתיים, בעקבות התגברות התאונות, אף הוקמה ברשות הטבע והגנים יחידת אכיפה ייעודית, ופקחיה מחלקים מדי שנה כ-1500 דו"חות בממוצע, בני 500 או 1000 שקלים, לנהגי רכבי שטח הנוהגים בחופים. כ-350 נהגים נוספים מקבלים אזהרות, אבל – כמו שראינו בחדרה בשבת – החוק הקיים אינו מרתיע נהגים עבריינים מלנהוג בחופים ברכבי שטח, בטרקטורונים ובאופנועים, לסכן בכך את המתרחצים ולהפריע את שלוותם.

מה עלינו לעשות כדי להגן בצורה טובה יותר על הרוחצים והמשתזפים? מחקר שערכה עמותת אור ירוק, העלה שכשני שלישים מהציבור תומך בחוק, לפיו בדומה לעברייני נהיגה בשכרות או בפסילת רישיון, רכבם של מי שנוהגים בחופים יוחרם מיד עם תפיסתם. מאמץ עיקש שהובילה העמותה, הביא לכך שהצעת חוק המאפשרת בנסיבות אלו החרמת רכב ל-120 יום, כבר עברה בקריאה טרומית.

חוף הים של עזה, יוני 2015. רויטרס
חוף הים של עזה, יוני 2015/רויטרס

ולכן, לפני האסון הבא ולא אחריו, מוטלת על הכנסת הזו החובה להמשיך את הליך החקיקה מהנקודה בה נעצר ולהשלים את תהליך החקיקה שיהפוך את הנהיגה בחופים למסוכנת מאד דווקא עבור הנהגים, שיסתכנו בהחרמה מיידית של כלי הרכב שלהם לתקופה ארוכה.

נוסף לכך, משטרת ישראל אינה יכולה להשאיר לפקחי רשות הטבע והגנים את מלאכת האכיפה לבדם, אלא עליה לעזור להם ולשלוח גם כוחות שיטור שיאכפו את החוק.

כך, בשילוב הרתעה חזקה יותר בחוק, אכיפה מוגברת ומשולבת של פקחי רשות הטבע והגנים ושוטרי משטרת ישראל, התמקדות במסעות הסברה בידי מתנדבי אור ירוק והצבת חסימות פיזיות שימנעו את גישת כלי הרכב לחופים, נוכל לבוא אל מיטתה של האזרחית הפצועה השוכבת עכשיו בבית החולים, ולומר לה שעשינו את מה שצריך כדי למנוע את הדריסה הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully