וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמפיין המפתיע של ליברמן לטובת נשיא רואנדה

21.7.2015 / 22:25

שר החוץ לשעבר גינה במאמר שכתב את הביקורת שמשמיעות מדינות המערב כלפי הנשיא פול קגאמה, המבקש לשנות את החוקה כך שיוכל להתמודד פעם נוספת בבחירות. "המערב לא היה קולני במיוחד כאשר מדינות כמו סוריה ואיראן פגעו בזכויות אדם", כתב

אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בבית העיתונאים. ראובן קסטרו
"אירופה נוהגת בצביעות כלפי רואנדה". ליברמן/ראובן קסטרו

את המשפטים הבאים כל אזרח ישראלי ודאי שמע בעבר: "אירופה נוהגת בצביעות. היא מביעה ביקורת על מדינה דמוקרטית משגשגת, ובאותו הזמן, מתעלמת מהפרת זכויות האדם באיראן, בסוריה וברשות הפלסטינית". שר החוץ לשעבר, אביגדור ליברמן, אמר אותם אין-ספור פעמים בעבר בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אבל איך הגיעו המשפטים הללו בדיוק למאמר של ליברמן שעוסק במאבק על השלטון במדינה קטנה במרכז אפריקה? ואיך בכל זאת קשור המאבק השלטוני הזה בליבה של אפריקה לסכסוך הישראלי-פלסטיני?

מאז שהתפטר לפני שלושה חודשים מתפקיד שר החוץ, ח"כ ליברמן נמנע כמעט לגמרי מלעסוק בסוגיות בינלאומיות, והתמקד בביקורת פוליטית פנימית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלא שאתמול (שני) ליברמן הפתיע כאשר הקדיש מאמר שלם בעיתון "ג'רוזלם פוסט" לסוגיה בינלאומית שרחוקה מאוד מישראל, לפחות מבחינה גיאוגרפית: המאבק על השלטון ברואנדה, מדינה קטנה במרכז אפריקה ואחת מידידותיה הטובות של ישראל ביבשת השחורה.

המאמר של ליברמן, תחת הכותרת "סיפור ההצלחה של רואנדה", פורסם על רקע מחלוקת קשה שפרצה בשבועות האחרונים בין נשיא רואנדה, פול קגאמה, לבין מחלקת המדינה האמריקנית וחלק גדול ממדינות אירופה. קגאמה, שמכהן כנשיא רואנדה ב-15 השנים האחרונות, החליט לאחרונה לפעול לשינוי החוקה בארצו, כדי לאפשר לו להתמודד על כהונה נוספת. המהלך זכה לביקורת מצד ארצות הברית והאיחוד האירופי, בטענה שהוא יפגע בדמוקרטיה במדינה. ליברמן, שבתקופתו כשר החוץ התהדקו היחסים בין ישראל לרואנדה, יצא להגנתו של קגאמה, ותקף את מדינות אירופה על כך שהן מעיזות להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה.

נשיא רואנדה פול קגאמה מצביע בבחירות לנשיאות. רויטרס
מבקש לשנות את החוקה. קגאמה/רויטרס

פול קגאמה התמנה לנשיא רואנדה בשנת 2000, ובהמשך נבחר פעמיים לתפקיד, הפעם האחרונה ב-2010. כפי שציין ליברמן במאמרו, קגאמה הפך את רואנדה ממדינה חבולה ומוכה שהייתה זירה לרצח עם מזעזע במיוחד בשנת 1994, לאחת המדינות המצליחות והמבטיחות ביותר באפריקה, וזאת בזכות שורה של רפורמות כלכליות, במקביל לגיוס תמיכה בינלאומית רחבה. בין השאר, הוא גם פעל להדק את קשריה של רואנדה עם ישראל, מדינה שאותה הוא רואה כדוגמא ומופת, בשל העובדה שגם היא, כמו רואנדה, התאוששה מרצח עם קטלני והפכה תוך זמן קצר יחסית למדינה מודרנית ומצליחה.

לפני כשנתיים ביקר קגאמה בישראל ואף העניק ריאיון מיוחד לוואלה! NEWS, שבו סיפר על החשיבות שהוא מייחס ליחסים הקרובים בין ארצו לבין ישראל. ואכן, במספר הצבעות קריטיות שהתקיימו בשנים האחרונות במוסדות האו"ם, רואנדה בחרה להימנע, בניגוד לרוב מדינות אפריקה שתמכו במדינות ערב ובפלסטינים.

הדוגמא הבולטת ביותר הייתה בדצמבר האחרון, כאשר רואנדה נמנעה בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. היוזמה הפלסטינית נפלה על חודו של קול, מה שהפך את הימנעותה של המדינה האפריקנית הקטנה למכרעת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ארגוני זכויות אדם: קגאמה תומך במליציות אלימות באפריקה

בשנים הראשונות לשלטונו של קגאמה ברואנדה, הוא הפך לכוכב בינלאומי, על רקע האופן המזהיר שבו הצליח לשקם את המדינה מהנזק שהותיר בה רצח העם של 1994. נשיאי ארצות הברית ביל קלינטון וג'ורג' בוש שיבחו אותו על פועלו, וכלי תקשורת מובילים בעולם פירסמו כתבות מחמיאות על אודותיו. בבחירות שנערכו ברואנדה בשנת 2010, הוא זכה ביותר מ-90% מקולות המצביעים.

אלא שבשנים האחרונות החלה להישמע ביקורת בינלאומית כלפי קגאמה, על רקע טענות של אירגוני זכויות אדם כי הוא מדכא את האופוזיציה בארצו ותומך במיליציות אלימות הפועלות במדינות שכנות במרכז אפריקה. קגאמה איבד חלק ממעמדו הבינלאומי, ועיתונים ליברליים כגון ה"ניו יורק טיימס" החלו למתוח עליו ביקורת.

השינוי ביחס הבינלאומי כלפי קגאמה הוא גם זה שהוביל כעת למשבר בין רואנדה לבין ארצות הברית וחלק ממדינות אירופה, על רקע רצונו של הנשיא האהוד לשנות את החוקה בארצו כדי לזכות בכהונה נוספת. המבקרים טוענים כי מדובר בצעד שיפגע בדמוקרטיה.

קגאמה, מצדו, טוען כי הציבור הארצו יוכל לשפוט באופן חופשי האם להעניק לו כהונה נוספת, וזאת באמצעות הצבעה דמוקרטית לכל דבר. בנוסף, הוא טוען כי במדינות רבות באירופה, כולל אלה שמביעות כעת ביקורת נגדו, אין הגבלת כהונה לנשיאים וראשי ממשלה, ולכן הביקורת מצד אותן מדינות מהולה בצביעות.

בנימין נתניהו, שמעון פרס, ביל קלינטון, ברברה סטרייסנד ונשיא רואנדה, פול קגאמה, בוועידת הנשיא לכבוד יום הולדתו ה-90 של שמעון פרס, יוני 2013. רויטרס
קגאמה ביחד עם נתניהו וקלינטון ביום הולדתו ה-90 של שמעון פרס/רויטרס

אל תוך הדיון הזה פרץ אתמול כאמור ח"כ ליברמן, במאמר שופע מחמאות לנשיא הרואנדי. "ביוני שעבר ביקרתי ברואנדה", כתב ליברמן במאמרו. "למרות האירועים הקשים בהיסטוריה של רואנדה, גיליתי שם מדינה שנמצאת בתהליך של התפתחות וצמיחה כלכלית, וזאת בליבה של יבשת הסובלת ממלחמות אזרחים, חוסר יציבות כלכלית וטרור איסלאמי קיצוני".

ליברמן שיבח את קגאמה על הצמיחה הכלכלית במדינה, אבל גם על הרקורד שלה בתחום זכויות האדם. "אחוז הנשים בפרלמנט של רואנדה, 64%, הוא הגבוה ביותר בעולם", ציין שר החוץ לשעבר. הוא הוסיף כי "נשיא הבנק העולמי לשעבר אמר לי שרואנדה היא אחת המדינות המבטיחות ביותר באפריקה".

לאחר ששיבח את קגאמה, ליברמן עבר למתקפה ישירה על מדינות אירופה המבקרות אותו, בסגנון שמזכיר את התקפותיו נגד המדינות הללו בהקשר הישראלי: "אני שואל את עצמי: למה יש מדינות באירופה שרוצות לעצור את הצמיחה הזו לפגוע בהישגים הללו? האם כהונה שלישית לנשיא שעבד כל כך קשה לאחות את הפצעים של ארצו ולקדם את ארצו, היא דבר כל כך נורא?".הוא הוסיף כי "בניגוד לביקורת שלהם על רואנדה, שמקיימת מערכת בחירות דמוקרטית, לא שמעתי אפילו מעט ביקורת מצד מגיני הדמוקרטיה כביכול, על כך שאבו מאזן ממשיך להימנע מקיום בחירות ברשות הפלסטינית, שנערכו לאחרונה בשנת 2006".

עוד כתב ליברמן כי אותם מבקרים באירופה "לא היו קולניים במיוחד כאשר מדינות כמו סוריה, איראן, לוב, עיראק ומדינות רבות באפריקה פגעו בזכויות אדם ורדפו נשים וילדים. כמו כן, אף אחד לא התלונן על היעדר הדמוקרטיה בקטאר או במדינות לא דמוקרטיות אחרות במזרח התיכון". הוא חתם את מאמרו בקריאה למדינות אירופה לחזור בהן מהביקורת נגד רואנדה, ובמקום זאת, להירתם לסייע לאחת המדינות היציבות והמבטיחות ביותר באפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully