וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הם רוצים שנתייאש": שנה מאז "צוק איתן" - וללוחם עדיין אין מצבה

21.7.2015 / 17:27

הוריו של לי מט, שנפל במבצע ברצועת עזה, מבקשים מאז שנהרג להוסיף על המצבה את שמות אחיו, אולם במשרד הביטחון השיבו כמה פעמים בשלילה. "האחים הם בשר מבשרו ודם מדמו", טוענים ההורים. צפו בריאיון עם מוטי, אביו של לי, לאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן, צילום: ערן גילווארג

כמעט שנה עברה מאז נפל סמל-ראשון לי מט במבצע "צוק איתן" באזור חאן יונס שבדרום רצועת עזה, אולם הוויכוח על הנוסח שייחרט על המצבה שלו – נותר בעינו. הוריו של לי, סמדר ומוטי, ביקשו להוסיף על כרית המצבה את שמותיהם של האחות סי והאחים גל וטל - אך נענו בשלילה. משרד הביטחון מתעקש לשמור על אחדות הנוסחים על מצבות נופלי צה"ל, אולם בני המשפחה לא מוכנים לוותר.

מוטי מט, אביו של לי, הסביר: "ביקשנו לאחר ההלוויה להוסיף את שמות אחיו של לי על כרית הקבר. נאמר לנו שזו חריגה מהנוסח האחיד שבו רק ההורים מופיעים. עלינו זה לא מקובל, צריך להבין שהאחים האלו הם בשר מבשרו של לי ודם מדמו. הם עם אותו הדי.אנ.אי ואנחנו רוצים שגם שמותיהם יופיעו על הכרית".

לי מט. ספק 500
"הם מנסים פשוט לגרום לנו להתייאש". סמל ראשון לי מט/ספק 500

המשפחה פנתה למשרד הביטחון אך לדברי האב, העניין מוסמס במשך עשרה חודשים ולבסוף הם קיבלו תשובה שלילית. "אמרתי לשר הביטחון שגם תשובה שלילית היא תשובה, אבל למה למסמס את זה כל כך הרבה זמן?". בני המשפחה מדגישים כי הם לא מוכנים לוותר בנושא והם החלו לפעול בעניין בכנסת. "ח"כ עופר שלח הגיש תיקון לחוק הקבורה הצבאית שיתיר להוסיף שמות אחים ושמות של ילדי הנופלים, אך גם פה מנסים למסמס את הסיפור. ההצעה לתיקון הגיעה לוועדת השרים לחקיקה אבל הוחלט לדחות את הדיון לעוד שלושה חודשים".

"הם מנסים פשוט לגרום לנו להתייאש", מוסיף האב, "אך זה לא יקרה. אנחנו נילחם עבור העניין הזה כדי שמשפחות אחרות שמעוניינות בכך לא יצטרכו לעבור את התלאות שאנחנו עוברים ואת התעמרות המערכת בנו". לדבריו, יש תקדים בנושא. "המועצה האחראית על נושא ההנצחה המליצה למשרד הביטחון לאפשר זאת כבר בשנת 2006 ושר הביטחון דאז, עמיר פרץ, אישר לאחת המשפחות לעשות כן. ואולם, ההמלצה התמסמסה במשך השנים וחל עליה התיישנות. לאחרונה, המועצה הנוכחית יישרה קו עם עמדת שר הביטחון לא לאשר חריגים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
"אנחנו נאבק כמו שאנחנו נאבקים על דברים ערכיים אחרים עד שהדבר יעוגן בחוק"

בתור משפחה שכבר ניהלה מאבק בנושא הקבורה, מוטי ציין כי אין בכוונתם לוותר והם "ישכבו על הגדר עבור כל הפונים הבאים". לדבריו, "גם לאחר נפילתו ניהלנו במשך כמה שעות מאבק בנושא הקבורה ובסופו של דבר לי נקבר בהר הרצל בטקס קבורה חילוני ללא רב. אנחנו משפחה ערכית חילונית וזכותנו להגדיר את הטקסים ולא שהכל יהיה מוכתב מלמעלה. מדובר בבית קברות צבאי ולא דתי ואם המשפחה לא רוצה רב אי אפשר לחייב אותה. ובאמת בנושא הזה, לראשונה הייתה קבורה חילונית. גם בנושא המצבה אנחנו נמשיך לנהל מאבק בכנסת ואם צריך בבית המשפט עד שיאשרו לנו את הבקשה האלמנטרית הזו בחוק".

מוטי ציין כי כל ניסיון לאשר באופן חריג שינוי נוסח רק למשפחתו לא תהיה מקובלת עליהם. "אנחנו ניאבק כמו שאנחנו נאבקים על דברים ערכיים אחרים עד שהדבר יעוגן בחוק. אנחנו רואים לא מעט מקרים שמשפחות לא פעלו על פי הנוהל, אבל זה לא חוקי ואנחנו דורשים שהחוק ישונה וזה יהיה חוקי".

עוד הוא הוסיף: "גם ב'צוק איתן' נענה משרד הביטחון לבקשת משפחת בניה ועל קברו נכתב כי הוא נפל בפאתי מורג, לא הסכימו להוסיף תבנה ותיכונן, אבל את זה אישרו להם. אני לא מבין למה שמדובר בנושא לאומני או דתי מאשרים ועבורנו החילוניים לא מוכנים ללכת לקראתנו".

אזכרה לציון 30 יום למותו של לי מט בחלקה בצבאית בהר הרצל. אוגוסט 2014. יואב דודקביץ'
"כך המצב יישאר עד שהחוק יתוקן ויאפשרו לנו להנציח את בנינו כמו שאנחנו רוצים". קברו של מט באזכרה 30 יום למותו/יואב דודקביץ'

ביום חמישי הקרוב תתקיים אזכרה ללי בהר הרצל ובשונה מכל החיילים האחרים שנפלו במבצע, קברו עדיין חשוף ללא מצבה. "זה המצב כרגע לצערי, אבל כך הוא יישאר עד שהחוק יתוקן ויאפשרו לנו להנציח את בנינו כמו שאנחנו רוצים", אמר מוטי. "אנחנו לא באים להילחם במערכת, אני חלק מהמערכת אבל צריך להתחשב ברצון המשפחות. למרות שאיימו עלינו שאם נגיש את ההצעה לתיקון החוק כהצעה פרטית, תוכפף משמעת קואליציונית - אני קורא לחברי הכנסת לא לשים מקלות בגלגלים ולהניע את תיקון החוק בנושא כדי שנוכל להנציח את בננו לי".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משפחתו של לי מט ביקשה להוסיף את שמות אחיו על מצבתו, דבר שמנוגד לתקנות כיתוב על מצבות שאושרו בעבר בבג"ץ. למשפחת מט ניתנה האפשרות להוסיף את שמות האחים על הכיתוב האישי למרגלות הקבר, כפי שעושות מרבית המשפחות, אולם היא סירבה. המועצה הציבורית להנצחת החייל אשר מורכבת מבני משפחות שכולות דנה בנושא על פי בקשת האב והמליצה לשר הביטחון שלא לשנות את ההחלטה, מתוך שמירה על ערך השוויון והאחידות. שר הביטחון קיבל את המלצת המועצה הציבורית ואף נפגש עם משפחת מט והודיע לה על ההחלטה שלא לשנות את התקנות".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully