וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצוץ נרחב בצה"ל: מספר משרתי הקבע ירד ב-2,500 עד שנת 2017

20.7.2015 / 15:28

בצה"ל מתכננים קיצוצים משמעותיים במסגרת התכנית הרב שנתית שתוצג בקרוב. לקראת פרסום מסקנות ועדת לוקר, קצין בכיר מדגיש כי ישנם דברים שעליהם הצבא לא יתפשר. "הקטנת צה"ל בשליש בתוך 5 שנים? לא הגיוני". דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

לקראת פרסום ועדת לוקר, אשר בחנה את הדרכים לניהול יעיל יותר של תקציב הביטחון, חוששים בצה"ל כי הוא יאומץ במלואו על ידי הדרג המדיני. מאז כניסתו לתפקיד, הצליח הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט לשכנע את פקידי האוצר כי בכוונתו לערוך קיצוצים, להתייעל, ולהתאים את צה"ל לשינוי בסדר העדיפות הלאומי. עם זאת, למטה הכללי בפיקודו יש תנאים בסיסיים, ובראשם אישור ויישום תכנית הרב שנתית החדשה (תר"ש 'גדעון'), אשר תוצג בקרוב, תקציב קבוע ויציב, ודחייה על הסף של קיצוץ נוסף במצבת כוח האדם מעבר ל-4,000 משרתי הקבע עד 2017.

על רקע פרסום הדוח והצגת התר"ש החדש, סיפר קצין בכיר במטה הכללי על הצעדים הדרמטיים במבנה הצבא. בצה"ל טוענים כי השיטה הנוכחית, שבה התר"ש לא מיושם בפועל ותקציב הביטחון לא ברור וניתן במדורג, מגדילה את התקציב עבור צה"ל ובכך נהיית יקרה למדינה. "אני מעדיף תכנית רב שנתית ותקציב קבוע בסך 60 מיליארד שקלים מאשר 64 מיליארדי שקלים שניתנים בשלבים", הסביר הקצין הבכיר

עם כניסתו לתפקיד איזנקוט מינה שישה אלופים מהמטה הכללי לעמוד בראש שישה צוותים שיבחנו מגוון נושאים: התפישה המבצעית של צה"ל, מבנה וארגון הצבא, אגף כוח האדם מודל שירות הקבע, הדרכה ואימונים, סייבר ויבשה. לפי הנתונים, במצבת כוח האדם של משרתי הקבע נרשמה עלייה של 8% ובשנת 2012 הגיע היקף משרתי הקבע לכמה עשרות אלפים. במסגרת ההחלטה לקצץ בכוח האדם, ירדה מצבת כוח האדם עד סוף שנת 2014 ב- 2,500 משרתי קבע והמגמה אמורה להימשך. עד סוף שנת 2017 אמורה מצבת כוח האדם לרדת ב-2,500 משרתי קבע נוספים. לפי הנתונים, 13 אלף משרתי קבע מקבלים כיום שכר הנמוך משכר המינימום, אך הקצין הבכיר ציין כי "אנחנו נוריד את מספר משרתי הקבע ואלו שיישארו יקבלו יותר".

לפי התר"ש, גם מודל הקבע יעבור שינוי ולפי גישת המטה הכללי יש כוונה לשבץ מפקדים צעירים יותר לפיקוד על הפלוגות, הגדודים והחטיבות. כיום, קצין ממונה להיות מ"פ מגיל 28, ולפי המודל החדש הקצין יוכל להתמנות לתפקיד זה כבר בגיל 24. כמו כן, מג"ד כיום מתמנה לתפקיד בין הגילאים 35-30 ולפי המודל החדש המג"דים יהיו בני 30-28. מפקדי החטיבות יהיו לאחר השינוי בגילאי 45-40 ולא בגילאי 46-45. "נכון ללכת למודל כזה בגלל העניין הפיזי, הם בעלי משפחות, היציאות הביתה מקשות עליהם", הוסיף הקצין.

ירידה של 100 אלף חיילי מילואים וקיצוץ 6% ממפקדות צה"ל

שינויים נוספים שמופיעים בתר"ש כוללים ירידה מדורגת של 100 אלף חיילים במצבת כוח האדם במילואים, צמצום משך הזמן של ההדרכה, והקמת בית ספר לשליטה ובקרה (שו"ב) ולפיקוד ושליטה (פו"ש). שתי פלוגות צוערים נסגרו לאחרונה בבה"ד 1 ובכוונת המטכ"ל להמשיך במגמה ולצמצם את מספר הקצינים בצה"ל.

הקצין הבכיר הוסיף כי ממסגרת תהליך הקטנת הצבא יקוצצו 6% מכל מפקדות צה"ל. פעולה נוספת כוללת החלטה לפיה סגן אלוף יפקד על 4-5 רב-סרנים. בנוסף לכך, החליט הרמטכ"ל להוריד את תקן הפרקליט הצבאי הראשי מדרגת אלוף לדרגת תת אלוף, ומפקד זרוע היבשה יהיה בנוסף מפקד גיס 446 ובכך יצטמצם המטה הכללי בשני אלופים.

כמו כן, תר"ש "גדעון" לא פוסח על מערך הארטילריה. מנתוני צה"ל עולה כי בעשור האחרון נורו 400,000 חימושים שונים. עוצמת האש האדירה לא בהכרח הביאה את ההישג במרבית המקומות שבהן היא הופעלה. על כן, סדר הכוחות של אגדי הארטילריה יצטמצם, אך במקביל יחומשו כוחות היבשה באש מדויקת יותר.

הקצין הבכיר הסביר כי טרם הסתיימה עבודת המטה בשאר התחומים, אך כבר בשלב זה יהיה צמצום במקומות שימצאו כפילויות בתפקידים. לדבריו, על הכוונת נמצאים מפקד זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. על ההחלטה להקים את זרוע הסייבר בשלבים, אמר הקצין כי ההחלטה כוללת את חיזוק מערכי ההגנה וההתקפה, איחוד תפקידים בין אגף התקשוב לאגף המודיעין, ושלב לפני אחרון שבו יוקמו בתי תוכנה מתאימים. "אנחנו נהיה צבא קטן יותר בתום התהליך אבל כשיר, מאומן, מיומן, ומבוסס על אנשים מחויבים וגאים בשירות שלהם", סיכם הקצין הבכיר את התהליך והוסיף, "יהיו לנו פערים והם יבואו לידי ביטוי במלאים ובחלפים".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט והרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי, יוני 2015. דובר צה"ל
בצה"ל חוששים ממסקנות ועדת לוקר. הרמטכ”ל גדי איזנקוט עם הרמטכ”ל האמריקני מרטין דמפסי/דובר צה"ל

בצה"ל כאמור חוששים כי מסקנות ועדת לוקר יאומצו במלואן על ידי הדרג המדיני. עיקרי ההמלצות בדוח ידועים לבכירי צה"ל, ואחת מהן מפריעה למטכ"ל במיוחד. "בדוח לוקר יש המלצה להקטין את צה"ל במדורג בשליש בתוך חמש שנים. זה לא נראה לי הגיוני. לקצץ את זמן השירות הסדיר לשנתיים? נראה לי מופרך", אמר קצין בכיר במטה הכללי. "אנחנו נציג את תר"ש גדעון עם ידיים נקיות ולא עם סיפורי כיפה אדומה. עד ה-1 בינואר 2017 נוריד 4,000 משרתי קבע. כל הורדת 1,000 משרתי קבע היא חיסכון של מיליארד שקלים"

בצה"ל טוענים כי השיטה הנוכחית, שבה התר"ש לא מיושם בפועל ותקציב הביטחון לא ברור וניתן במדורג, מגדילה את התקציב עבור צה"ל ובכך נהיית יקרה למדינה. "אני מעדיף תכנית רב שנתית ותקציב קבוע בסך 60 מיליארד שקלים מאשר 64 מיליארדי שקלים שניתנים בשלבים", הסביר הקצין הבכיר.

בצה"ל אף מבקשים להפריד את תקציב הצבא מתקציב הביטחון, כדי שניתן יהיה לדעת בבירור כמה כסף מגיע ישירות לצבא. לטענת המטכ"ל, אם מורידים את תקציב הפנסיות, אגף השיקום ומשפחות שכולות והנצחה מגיעים לתקציב צה"ל בסך 34 מיליארד שקלים, כמעט מחצית מהתקציב המוצהר.
"נשמע הרבה? רק סעיף תובלות זה 700 מיליון שקל. אם נעביר את החיילים לטרמפים נחסוך 300 מיליון שקלים, אבל אנחנו לא רוצים את זה", הסביר הקצין הבכיר. "לוקר חייב להתייחס גם לאיומים הגדולים וגם לתפוקות שמצופות מצה"ל. יש מאיתנו דרישות ביטחוניות גבוהות מאוד, לא הכול מגיע לידיעת הציבור".

על אף ההסכמה העקרונית של צה"ל לקצץ מיליארדי שקלים, בתנאי שיאושר התר"ש עם תקציב קבוע, נראה שעיקר המחלוקות יהיו סביב תנאי משרתי הקבע עליהם המטכ"ל לא ימהר לוותר. "יש היום 3,300 קצינים בדרגת רב סרן ומעלה, האם נצטרך להגיד להם שהבטחנו להם שיקבלו פנסיה בגיל 42 ולא התכוונו לזה?" אמר הקצין הבכיר והוסיף: "אני לא אומר שאסור לגעת בגילדה. צריך לנהל דיונים ולא לתעדף לחומרה".
בצה"ל משווים את גילאי הפרישה במוסד (52), משטרת ישראל (52), שב"כ (54) ומשרדי ממשלה (60) לצבא וטוענים כי אין סיבה שכלכלנים או פסיכולוגים בצה"ל ישתחררו בגיל 42-43, ולא בגיל מאוחר יותר. "מענקי גישור בסך 800 אלף שקלים לפורשים לא קרביים לא יכסו על הפערים בגישות", הסביר הקצין הבכיר.

תר"ש גדעון הותאם לאיומים המרכזיים על מדינת ישראל - איראן וחיזבאללה

הקצין הבכיר הדגיש כי המטה הכללי התאים את תר"ש גדעון לאיומים על מדינת ישראל. קצין בכיר במטכ"ל פרס את שורת האיומים שאליהם נערך צה"ל ואמר: "איראן תמשיך להיות משימה מספר 1 של צה"ל. יידרשו לכך משאבים מודיעיניים ואוויריים. הנחת העבודה של צה"ל היא שאיראן עשויה לפעול בדפוס חשאי למרות ההסכם שנחתם בינה ובין המעצמות". הקצין ציין שכבר היום איראן מממנת טרור במזרח התיכון בהיקף שנע בין 5-4 מיליארד דולר בשנה, ולפי הערכתו הסרת הסנקציות על איראן יגבירו את הסיוע לטרור ברצועת עזה,סוריה, לבנון ומקומות נוספים.

חיזבאללה לפי הערכות המטה הכללי נותר אויב משמעותי עבור צה"ל, עם 100 אלף רקטות ואיום זה מקבל ביטוי משמעותי בתר"ש 'גדעון'. הקצין הבכיר תיאר את מצב חיזבאללה כפי שהיא משתקפת מסקירת אמ"ן: "ארגון חיזבאללה נמצא בנקודת השבר הגדולה ביותר מאז הקמתו", ציין הקצין. "מאז תחילת המלחמה בסוריה הוא איבד 1,300 לוחמים ו-5,000 מאנשיו נפצעו. הוא נאלץ להתמודד עם שני מיליון סונים שמקיפים אותו בלבנון, 1.6 מיליון סונים שהגיעו מסוריה ועוד 400 אלף פלסטינים במחנות הפליטים. למרות זאת, חיזבאללה מסמן את דעאש כאויב המרכזי שלו ולא שוכח את ישראל". הקצין הבכיר הדגיש כי היכולת ההתקפית של צה"ל עלתה באלפי אחוזים מאז מלחמת לבנון השנייה בזכות איסוף מודיעין לתוך הארגון

נסראללה: "נהיה בכל מקום שיזדקקו לנו בסוריה". רויטרס
התר"ש לא מתעלם מאיום חיזבאללה. מזכ"ל חיזבאלה חסן נסראללה/רויטרס

על אזור יהודה ושומרון אמר הקצין הבכיר כי בצה"ל לא מזהים סימנים להתקוממות, אבל נערכים לכל תרחיש. "מצד אחד מסכלים טרור בשילוב הדוק עם השב"כ ומצד שני מנסים לנקוט בגישה מרסנת".

המטה הכללי הגדיר את ההישגים הנדרשים מצה"ל: ניצחון במלחמה, מניעת הישג טריטוריאלי בהגנה (כיבוש יישובים בסמוך לגבולות) וצמצום הישגי האויב ביתר הממדים. זאת, תוך שימור רציפות התפקוד וצמצום הנזק לעורף.
אחד המהלכים המרכזיים של הרמטכ"ל איזנקוט הוא שיפור אוגדות החוד של צה"ל. "אנחנו מעוניינים להגדיל את הקטלניות של האוגדות וליצור כשירות ברמה אחרת לשאר האוגדות", אמר קצין בכיר והוסיף, "נרצה לחדד את אוגדות החוד של צה"ל כשהן כשירות, מותאמות וממוקדות כמו באוויר".

אוגדות החוד יידרשו להתגייס תוך שעות עד יממה להגנה על גבולות המדינה ובהתאם תידרש רמת מוכנות וכשירות אחרת ליתר היחידות בצה"ל. "נבטל כשירויות מסוימות תוך לקיחת סיכונים", אמר הקצין הבכיר תוך כדי שהוא מדגיש את השילוביות כמרכיב מכפיל כוח ואת מערכות השליטה והבקרה יחד עם הפיקוד והשליטה שהוטמעו בצה"ל ומשדרגות את יכולות הצבא והפיקוד הבכיר.

מארגון נכי צה"ל נמסר בתגובה: "בכל שינוי שיחול בקריטריונים לקביעת זכאות נכי צה"ל, על הממשלה לכבד את ההסכם שנחתם עם ארגון נכי צה"ל בשנת 2013, לפיו מי שיוכר בעתיד כנכה צה"ל יקבל את אותן הזכויות שקיבלו אלה שהוכרו טרם השינוי. לא ייתכן שחייל בשירות חובה, שיוכר כנכה צה"ל בשנת 2016, יקבל רק חלק מהזכאויות שמקבל חברו שהוכר חמש שנים קודם לכן באותן נסיבות. לא יהיו נכי צה"ל סוג ב'".

תרגיל של חטיבת הצנחנים, אפריל 2015. דובר צה"ל
איזנקוט יפעל לשיפור אוגדות החוד/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully