וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאת שאלת הבונוס הטריקית שמכשילה את הסטודנטים בכל שנה

22.7.2015 / 10:30

יותר מ-6 אלף ציוצים בטוויטר והרבה תגובות מפרגנות קיבל הפרופסור, שהגה את השאלה שמפילה סטודנטים בכל שנה. הם מצידם פחות מתלהבים: "איזה סוג של פרופסור עושה דבר כזה?" כתב אחד הסטודנטים. עכשיו תורכם לענות עליה

תלמידה מתוסכלת. ShutterStock
ככה נראית תלמידה ממוצעת אחרי שהיא הבינה מה קורה בשאלת הבונוס/ShutterStock

אתם לא צריכים להוכיח ידע מתמטי כדי לענות על השאלה הזאת וגם שעות של קריאה בספרים לא יעזרו לכם לפתור אותה. אם כך - מדוע סטודנטים נופלים בה שוב ושוב?

כשהסטודנט שאהין רפיקיאן מאוניברסיטת מרילנד, ארה"ב, סיים את המבחן שלו בקורס פסיכולוגיה חברתית הוא נתקל בשאלת בונוס מזמינה המציעה לו לזכות בכמה נקודות בונוס שיתווספו לציונו הסופי בקורס. השאלה לא קשה בכלל והיא דורשת רק... קצת נדיבות.

זו השאלה -

שאלת הבונוס שהטריפה את הסטודנטים. טוויטר, צילום מסך
שאלת הבונוס שמשגעת את הרשת/צילום מסך, טוויטר

"לפניכם אפשרות להרוויח נקודות בונוס שיתווספו לציונכם הסופי. בחרו האם אתם מעוניינים להוסיף 2 נקודות או 6 נקודות לציונכם הסופי, אך יש כאן קאצ' קטן: אם יותר מ-10 אחוזים מהכיתה יבחרו לקבל 6 נקודות בונוס – אף אחד מכם לא יקבל נקודות. תשובתכם לא תוצג בפני שאר הכיתה. רק אני אראה את התשובות".

רפיקיאן צייץ את השאלה בטוויטר עם הטקסט "איזה סוג של פרופסור עושה דבר כזה?" - וזכה ליותר מ-6 אלף ציוצים חוזרים והמון תגובות נלהבות. על פי חדשות BuzzFeed, הפרופסור ששמו דילן סלטרמן נותן לסטודנטים שלו את שאלת הבונוס הזאת מאז שנת 2008 כשעד היום רק כיתה אחת שלו צלחה את המשימה וקיבלה ניקוד נוסף. למקרה ששאלתם - גם כיתתו של רפיקיאן כשלה במשימה.

עוד באותו נושא

האם תצליחו לפתור את החידה שהטריפה את הבריטים?

לכתבה המלאה
הפרופסור דילן סלטרמן. טוויטר, צילום מסך
דילן סטלרמן הוא הפרופסור הגאון שחשב על השאלה הזאת/צילום מסך, טוויטר

סלטרמן הסביר כי הסטודנטים נוהגים ליפול בשאלה הזאת בגלל "הטרגדיה של נחלת הכלל" (העוסקת בקונפליקט הנוצר בין הפרטים ובין טובת הכלל בעת ניצול משאבים מוגבלים על ידי אותם פרטים) ו"דילמת האסיר" (מצב בו התנהגות רציונלית לחלוטין, מנקודת מבטו של הפרט, תוביל לתוצאה שאינה אופטימלית). לטענתו, רוב הסטודנטים פשוט אנוכיים מדי כדי לשקול מה עמיתיהם יענו ובוחרים ישר באפשרות המפתה יותר. "זה פיתוי גדול מדי לכמה סטודנטים שלא מוכנים לוותר על 6 נקודות הבונוס שניתנות להם", סיפר סלטרמן לחדשות Baltimore Sun, "זו רק דוגמא קטנה לטבע האנושי".

רפיקיאן אולי התאכזב לגלות שהכיתה שלו נכשלה במשימה אבל צייץ בתגובה שסלטרמן הוא "פרופסור ממש ממש טוב" ושעל אף מה שכולם חושבים - הוא דווקא בחר באפשרות הצנועה יותר של שתי הנקודות. עכשיו תורכם: באיזו אפשרות תבחרו? אם יותר מ-10 אחוזים מהמגיבים יבחרו ב-6 נקודות - תקבלו כולכם זימון לסדנת "כך תחשבו על מישהו אחר חוץ מעצמכם" בהנחיית דובון אכפת לי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully