וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות הבכירה שחשפה: כך ניסו דוד ופישר לפגוע בחקירת פרשת ב. יאיר

17.7.2015 / 16:40

בכתב האישום המתוקן שהוגש בפרשת פישר, נחשף כיצד הציעו פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר ועורך הדין הבכיר עבודה אחרת לפרקליט שטיפל בתיק ב.יאיר. "הוא עוד חשב שזה תמים", סיפרה פרקליטת המחוז דאז, נאוה שילר, בעדות שהגיעה לוואלה!NEWS. פרקליטת פישר: טענות מופרכות לגמרי

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

כתב אישום מתוקן בפרשת רונאל פישר הוגש אתמול (חמישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים. בין האישומים שנוספו היו סעיף הלבנת הון, שמוסיף את הרכיב הכלכלי לעבירות שבהן מואשם הפרקליט לשעבר וניסיון שוחד של פישר את ניצב ירון בארי, כיום ראש אגף התנועה במשטרה ובעבר ראש אגף משאבי אנוש. עם זאת, התוספת המשמעותית ביותר מדברת על פרשת ניסים מרום ועל הניסיונות של פישר ושל פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד לשכנע את מרום, בכיר בפרקליטות תל אביב, להפסיק ולחקור את פרשת ב.יאיר. עדויות של ממלאת מקומה של דוד, נאוה שילר, שהגיעו לידי וואלה!NEWS חושפות אור על הדרך שבה ניסו פרקליטי הצמרת לפגוע בחקירת הפרשה.

מרום עומד מאחורי פרשת 512, כשבמשך שנים חקר את ארגון הפשיעה של משפחת אברג'יל עד לכתב האישום החמור שהוגש בשבוע שעבר, ומאחורי פרשת ב. יאיר המכונה על שמו "מעשה ניסים". הוא נחשב לבן טיפוחיה של דוד, ובמסגרת חקירת פרשת ב. יאיר, שם שימש פרקליט מלווה ליחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל), עלה שמו של יאיר ביטון (שאכן זומן לשימוע בפרשה, ג"ג).

אז החליטו השותפים דוד ופישר לגרום לכך שמרום יחדל לטפל בתיק, לאחר שהבינו שהוא ה"המוהנדס" – לדברי פישר - של התיק. השניים הציעו למרום תפקיד של יועץ משפטי ומנהל היחידה המשפטית בחברת נתיבי ישראל, במסגרת מכרז שהתפרסם מטעם החברה. בשעת לילה מאוחרת שלחה דוד הודעת טקסט למרום שלשונה: "היי ניסים, אני רוצה לבדוק אם זה מעניין אותך להיות יועץ משפטי בחברת נתיבי ישראל. דבר איתי". למחרת דיברו השניים בטלפון ודוד הסבירה כי מנכ"ל החברה, שי ברס, מקורב מאוד לפישר והציעה להפגיש אותו עם מרום כשהיא מסבירה לו כמה בכיר התפקיד המדובר.

רות דוד, בית משפט המחוזי ירושלים, 10 ביוני 2015. נועם מושקוביץ
בת טיפוחיה העידה נגדה. רות דוד/נועם מושקוביץ

למחרת, על סמך חומר החקירה, נוכח מרום לראשונה לדעת כי פישר וביטון נפגשו, אז הבין כי ההצעה שהוגשה לו אינה תמימה. הוא מיד סיפר על כך לעמיתתו לניהול התיק ובהמשך סיפר על כך לראש צוות החקירה בתיק ולממונה עליו. מרום לא רצה להיפגש עמם, אך הוא גם לא רצה שיבינו שעלה על המזימה. לכן, הוא התקשר למשרד של פישר וסיפר שהוא יוצא למילואים ודחה את הפגישה המתוכננת עד אחרי המועד שבו הפכה החקירה לגלויה ובעקבותיה בוצעו מעצרים, בהם של ביטון עצמו.

למרות זאת, התקשרה למרום עדת המדינה בפרשה, וביקשה ממנו להגיע באופן מידי למשרד לצורך הגשת מסמכי מועמדות לתפקיד היועץ. עוד הוסיפה והסבירה למרום כי הדבר דחוף, שכן הקדימו את המועד האחרון להגשת מסמכי המועמדות ל-7 במאי 2014. מרום השיב לע' כי אין ביכולתו להגיע מאחר שהוא במילואים, וכי ישוחח עם דוד בהמשך. בהמשך אותו היום, קיבל מרום ממשרדו של פישר, באמצעות עדת המדינה, קישור להגשת מועמדות מקוונת לתפקיד, אולם הוא נמנע מכך. פישר ודוד מואשמים בעקבות זאת בשיבוש הליכי משפט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
רונאל פישר משתחרר למעצר בית, כלא ניצן, 12 ביולי 2015. יותם רונן, צילום מסך
מואשם גם בשיבוש הליכי משפט. פישר משתחרר למעצר בית, השבוע/צילום מסך, יותם רונן

עדותה של שילר, ממלאת מקומה של דוד, שהגיעה לידי וואלה!NEWS, היא כשלעצמה מפתיעה - זאת משום ששילר נחשבה במשך שנים לחברתה הקרובה של דוד ועמיתתה בפרקליטות. "באמצע 2014, ניסים סיפר לי שפנתה אליו רות דוד, שהציעה לו להגיש מועמדות כיועץ משפטי בחברת נתיבי ישראל, כשהחקירה עדיין בשלב סמוי", סיפרה. "כבר דיברו על חקירה גלויה, שהייתה אמורה לקרות כמה שבועות קדימה. אני חייבת להגיד לך שהייתי בשוק. אני הגבתי באופן חמור ביותר. ביקשתי קצת יותר פרטים והוא הרחיב ואמר לי שזה מתגלגל כבר כמה ימים, ואפילו יש מידה של לחץ טלפוני מצד רות דוד וגם מצד המזכירה של המשרד".

לדבריה, "מיד הבנתי את הסצנריו החמור ושאלתי אותו מה לך ולתפקיד הזה? זה תפקיד אזרחי, מקרקעין, תשתיות - איך זה מתחבר לפרקליט פלילי בכלל? אמרתי לו מיד: 'ניסים, מנסים להזיז אותך מהפרשה'. ידעתי שרותי (רות דוד) שותפה של רונאל, ושרונאל מייצג את ביטון. זה יותר מדי, אבל לכי תוכיחי את זה". שילר המשיכה ואמרה: "אני לא כל כך תמימה וראיתי דברים בחיים שלי. מיד הבנתי מה קורה פה. אמרתי לו: 'מרגע זה אתה מנתק כל מגע. מנסים להזיז אותך מהתיק'".

שילר עוד אמרה בעדותה כי "הוא (מרום) לא קלט את זה ככה. הוא חשב שזה משהו מאוד תמים. אני סיימתי את הפגישות שלי בלהב (להב 433) ויצאתי לפגישה עם פרקליט המדינה בירושלים. בתום השיחה בקשתי להישאר איתו לבד. סיפרתי לשי ניצן. הייתי מאוד נסערת מהסיפור של ניסים, לא הייתי מרוכזת בתחילת הפגישה. ארגתי לו את הנפשות הפועלות בפרשה, כדי שיבין את חומרת הדבר והוא גם הגיב בחומרה ונסעתי הביתה. אחרי כמה חודשים, התמנה פרקליט מחוז חדש, מומי. סיפרתי לו על זה, הוא חשב שזה חמור בצורה מטורפת".

"אמרתי לו לנתק מגע, מצדי שיחשדו. מה אנחנו תרגילי חקירה?"

בהמשך הסבירה שילר מה עורר את חשדה: "אם זה היה ג'וב פלילי. גם תחברי את זה שזה בכלל לא התחום שלו, וגם תחברי את הלחץ". לדבריה, "הוא אמר לי שהיא צלצלה כמה פעמים. אני מציעה לבנאדם הצעה ואם לא רוצה אז שלום ולהתראות, אבל מה זה הלחץ הזה? יכול להיות שבאיזה שהוא שלב ניסים אמר לי שאולי כדאי שייגש לזה, כדי שלא יחשדו. אני אמרתי לו לנתק מגע, מצדי שיחשדו. מה אנחנו תרגילי חקירה?".

כשהחוקר שאל את שילר מה היה קורה אילו היו מצליחים להזיז את מרום מהתיק, השיבה: "אם היו מצליחים להוציא ניסים מרום מהתיק, אין ספק שזה היה משבש את החקירה. מהלך העניינים היה נפגע, אבל זה לא היה מחבל בכל התיק כולו. כלומר, זו לא הייתה מכת מוות לפרשה, אבל זה היה מעכב את הפרוץ ומשבש את הטיפול בתיק. רצו לשחד פרקליט כדי להוציא אותו מהעבודה שלו".

ראש אגף משאבי אנוש, ירון בארי, יולי 2012. עומר מירון
"לא הרגיש בנוח" עם הבקשה של פישר. ניצב ירון בארי/עומר מירון

פרט לפרשת מרום, פישר מואשם בכתב האישום המתוקן כי ניסה לשחד את ניצב בארי. פישר, שייצג שוטרים שנחקרו במחלקה לחקירות שוטרים, שמע כי בארי ורעייתו אוספים כסף לילדים בפנימייה ומיד תרם ואף הביא את לקוחותיו לתרום למטרה האמורה. בהמשך ניסה "לגבות את חובו", כאשר שאל את בארי לגבי שוטר שייצג, שהיה חשוד בעבירות מין. בארי, לפי כתב האישום, אמר שלא נוח לו לדבר על הנושא.

פרקליטתו של פישר: "המדינה מגרדת את תחתית החבית"

ד"ר קרן שפירא-אטינגר, הסנגורית של פישר, מסרה בתגובה: "במאמץ להעמיס אישומים על כתב האישום נגד פישר, המדינה מגרדת את תחתית החבית של הטיעונים המשפטיים, ומוצאת שם טענות מופרכות לגמרי". לדבריה, "גם לדעת המדינה, התרומה לעמותה, שלאשתו של בארי היה עניין בה, לא הייתה יוזמה של רונאל פישר, אלא תגובה לבקשה של בארי. אף על פי כן, בארי עצמו – לא זו בלבד שלא הואשם בשוחד, אלא אפילו לא נחקר כחשוד בעבירה הזאת, ובצדק. אלא שאותה מסקנה צריכה הייתה לחול לגבי פישר, וביתר שאת".

עוד מסרה ד"ר שפירא-אטינגר כי "לפי ההגיון של כתב האישום, חלק גדול מאד של התרומות למטרות ציבוריות בישראל, שיש בהן איזה שהוא יתרון תדמיתי לתורם, נחשבות כשוחד. אנחנו מבקשים לברך את ניסים מרום, על כך שמדינת ישראל כותבת במסמך רשמי שאילו היה פורש לשוק הפרטי, לא הייתה המדינה מסוגלת להמשיך ולטפל בתיק של חברת ב. יאיר. אנחנו מאחלים למדינה שהדבר לא יקרה, שאם יפרוש חלילה מרום לשוק הפרטי תיפול עטרת ראשנו וניוותר יתומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully