וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין בהאג: לשקול חקירת אירועי המרמרה

16.7.2015 / 21:06

שופטי בית הדין העבירו ביקורת על החלטת התובעת הראשית מהשנה שעברה, לפיה המקרה אינו חמור מספיק כדי להוביל לפתיחת חקירה. נתניהו: "בית הדין בהאג עוסק בישראל מטעמים פוליטיים ציניים"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ליאור קירשנר

שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג קראו היום (חמישי) לתובעת הראשית של בית הדין, פאטו בנסודה, לשקול מחדש את ההחלטה שלא לחקור את הפשיטה של כוחות צה"ל על הספינה "מאווי מרמרה" בשנת 2010, שבה נהרגו תשעה מנוסעי האונייה. התובעת בנסודה דחתה בשנה שעברה את הבקשה של איי קומורו, אשר דגלה נישא על אחת מספינות המשט, להתחיל בבדיקת האירועים.

בנסודה אמרה אז כי ישנו בסיס סביר להאמין שבוצעו פשעי מלחמה על המרמרה, אך ציינה כי המקרה אינו חמור מספיק כדי להוביל לפתיחת חקירה. לטענת השופטים, בנסודה עשתה "טעויות מהותיות" בקביעתה הנוגעת לרצינות המקרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לבקשת השופטים ואמר כי "חיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית כשעצרו ניסיון לפרוץ סגר ימי שבוצע בהתאם לדין הבינלאומי כפי שקבעה ועדה שמינה מזכ"ל האו"ם, ועדה בראשות שופט בת המשפט העליון ומשקיפים בינלאומיים". לדבריו, "בזמן שבסוריה אסד טובח ברבבות מבני עמו, שבאיראן מוציאים מאות להורג, ובעזה חמאס משתמש בילדים כמגן אנושי, בוחר בית הדין לעסוק בישראל מטעמים פוליטיים ציניים. אל מול הצביעות הזאת החיילים שלנו ימשיכו לשמור עלינו בשטח ואנחנו נגן עליהם בזירה הבינלאומית".

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
ההשתךטות על המרמה ב-2010/רויטרס

גם שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, דני דנון התייחס לבקשת השופטים ואמר כי "בית הדין בהאג מגלה דו פרצופיות כאשר אינו יודע להבחין בין לוחמים ערכיים ונאמנים לבין מחבלים". דנון הוסיף כי הוא "מגבה באופן מלא את לוחמי השייטת ומפקדיה שפעלו באחריות ובנחישות במשימתם להגן על מדינת ישראל".

המשט יצא מטורקיה במאי 2010 לכיוון רצועת עזה, ועל פי הצהרת מארגניו מטרתו הייתה הומניטרית ונועדה לשבור את המצור שהוטל על הרצועה. במשט השתתפו שש אוניות ועליהן מאות נוסעים פרו פלסטינים, חברי ארגונים אסלאמיים, פוליטיקאים ועיתנואים. בשל סירובם של משתתפי המשט להעביר את הציוד לידי ישראל ולעצור את ההתקדמות לכיוון הרצועה, השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינות. במהלך ההשתלטות תקפו חלק מהנוסעים את החיילים באלות וסכינים והחיילים בתגובה פתחו באש לעבר התוקפים. כתוצאה מהירי נהרגו תשעה מנוסעי האונייה וכ-30 נפצעו. נוסע עשירי מת במאי 2014, לאחר ששהה בתרדמת בעקבות פציעתו. כמו כן, נפצעו באירוע עשרה חיילי צה"ל, ביניהם שניים באורח קשה.

יש לציין כי לבית המשפט בהאג אין סמכות שיפוטית על פשעים שבוצעו בטורקיה ובישראל, זאת משום שאף אחת מהן איננה חברה בבית המשפט. אולם ארגון IHH, ממארגני המשט, דאג לרשום את האוניה באיי קומורו, מדינה עצמאית שחברה בהאג, כך שתוכל לבקש לפתוח בחקירה.

עמרי נחמיאס השתתף בהכנת הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully