וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "התייעצנו עם ישראל לאורך השיחות עם איראן"

16.7.2015 / 18:15

ונדי שרמן, ראש הצוות האמריקני למשא ומתן עם איראן, אמרה לכתבים המדיניים בישראל כי הממשל האמריקני התייעץ עם מומחים ישראלים לאורך המשא ומתן הגרעיני, וציינה כי הקשרים בין שתי המדינות לא ייפגעו

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ארצות הברית נחושה לשמר את היתרון הצבאי האיכותי של ישראל במזרח התיכון, ולהמשיך בשיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני עם ישראל נגד חיזבאללה, חמאס, דאעש וארגוני טרור נוספים באזור - כך אמרה היום (חמישי) וונדי שרמן, ראש הצוות האמריקני למשא ומתן עם איראן. שרמן שוחחה עם תא הכתבים המדיניים בישראל והבהירה כי למרות חוסר ההסכמה בין הנשיא ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לשיחות הגרעין בין איראן והמעצמות, הממשל האמריקני התייעץ עם מומחים ישראלים לאורך המשא ומתן הגרעיני, וקשרי הביטחון בין המדינות נמשכים כסדרם.

"הנשיא אובמה שוחח עם ראש הממשלה נתניהו מיד לאחד חתימת ההסכם", הסבירה שרמן. "אני שוחחתי עם היועץ לביטחון לאומי בישראל, יוסי כהן, ועם השר יובל שטייניץ. היום מתוכננת שיחה בין שר החוץ קרי לבין ראש הממשלה נתניהו, ובשבוע הבא מגיע לישראל שר ההגנה, אשטון קרטר, להתייעצויות שמטרתן שימור היתרון האיכותי של ישראל וחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני שלנו".

שרמן הוסיפה כי "אנחנו בטוחים שההסכם בין איראן והמעצמות הופך את ישראל לבטוחה יותר. כיום טווח הפריצה של איראן לפצצה גרעינית עומד על חודשיים-שלושה בלבד, ואילו בעקבות ההסכם, טווח הפריצה יוסג לאחור לטווח של שנה לפחות, ויישאר כך למשך לפחות עשר שנים".

בנימין נתניהו ברק אובמה. AP
"המגעים הישרים התקיימו לאורך המו"מ. אובמה ונתניהו/AP

שרמן הדגישה כי "ההסכם מתבסס על וידוא ופיקוח, לא על הבטחות. זו הדרך הטובה ביותר להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני". שרמן הדפה את הטענות לפיהן ארצות הברית משנה את כלל יחסיה עם איראן, והבהירה כי אל מול פעילות הטרור של אירגונים הנתמכים על ידי איראן, יימשך שיתוף הפעולה ההדוק בין ארצות הברית וישראל.

שרמן אף דחתה את הדיווחים על כך שבימים המכריעים של המשא ומתן, לא התקיימו מגעים ישירים בין ארצות הברית לישראל. "כאשר הגעתי לווינה, שוחחתי מיד עם היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן", אמרה. "בהמשך היו כמה ימים שבמהלכם לוחות הזמנים שלנו לא התחברו, אבל כאשר התאפשר, שוחחנו לפחות עוד פעמיים תוך כדי המשא ומתן. עמדנו בקשר לאורך התהליך גם עם מומחים ישראלים והייתה לכך תרומה רבה". יש לציין כי על פי הפרסומים בישראל ובארצות הברית, הנתק בין הצדדים היה כמעט מוחלט במשך שבועיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בתיכרית, עיראק, מרץ 2015. רויטרס
הסנקציות האמריקניות עליו יישארו על כנן. גנרל קאסם סולימאני/רויטרס

כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו ביומיים האחרונים כי במסגרת ההסכם, יוסרו בעוד שמונה שנים הסנקציות שהטיל האו"ם על מפקד משמרות המהפכה, הגנרל קאסם סולימאני, כחלק מהסרת כלל סנקציות האו"ם על איראן. בתשובה לשאלת וואלה NEWS בנושא, השיבה שרמן כי "קאסם סולימאני מסומן בארצות הברית בגלל הקשר שלו למשמרות המהפכה, והמעמד שלו בארצות הברית לא יושפע מההסכם הזה. הוא יישאר תחת סנקציות מצד ארצות הברית ואנחנו לא רואים סיבה שזה ישתנה למשך הרבה, הרבה זמן".

תשובתה של שרמן אמנם נכונה מבחינה טכנית - סולימאני נמצא תחת סנקציות בארצות הברית גם בגלל נושאים שאין להם כל קשר לתכנית הגרעין האיראנית, כגון מעורבותו בטרור ברחבי העולם ותרומתו לרצח אזרחים בסוריה - אולם התשובה אינה סותרת את הדיווחים שלפיהם סנקציות בינלאומיות שהוטלו עליו בשל פעילותו בקשר הגרעיני, אכן יוסרו בעוד שמונה שנים. המשמעות היא שאחד האנשים המסוכנים ביותר בעולם יוכל לפעול ביתר קלות באזורים רבים, גם אם יישאר תחת סנקציות מסוימות של ארצות הברית.

בשורה התחתונה, שרמן תיארה את הסכם הגרעין כ"צעד קריטי כדי להבטיח שישראל בטוחה יותר, ארצות הברית בטוחה יותר והעולם כולו בטוח יותר. יש הרבה נושאים אחרים שעליהם אנחנו עובדים ביחד ונמשיך לעבוד ביחד, אבל היה דחוף להסיר מעל השולחן את האיום של איראן גרעינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully